Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

EUPOP på FFdl i Rimforsa

Startat av Delirium, 28 januari 2023 kl. 13:02:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Till er som ska börja med ett 6-manna parti på torsdagen: en ganska stor mängd postare på BGG tycker att det är svårt att hantera/bedöma situationen för England/Frankrike när spelet börjar 1444. Mitt tips är att den som "leder" spelet har extra bra koll på vad som gäller, det verkar äta upp en hel del tid för nybörjargrupper att få koll på vad som kan hända där. Jag hjälper gärna till på distans. :)
1914


Rydfalk

Ska sätta mig med Villiam & c:o imorgon och testa EU:Pop. Har lite dålig koll nu på antalet partier men finns det nåt man kan hänga på där fredagen?
"Hoppas det regnar i sommar!"

Delirium

Om du gillar det finns det många möjligheter! Jag och Villiam ska försöka ta täten i möjligen två parallella partier redan på torsdagkvällen och för min del kan de fortsätta in på fredagen. Sedan har jag en särskilt inplanerad lektion för ett gäng nybörjarfarbröder på fredagkvällen men kommer att vilja spela mer hela lördagen och söndagen också. :)
1914

Rydfalk

Citat från: Delirium skrivet 18 februari 2023 kl. 18:22:41Om du gillar det finns det många möjligheter!

Det var en resa i obegriplig smärta, förnedring och förvirring...

Kan absolut göra det igen!
"Hoppas det regnar i sommar!"

Andreas Lundin

Bra genomgång av kriget Frankrike-England. Hängde inte med när det gäller belägringar. Måste kolla upp. Är det så enkelt att om man "betalat" för dem så är det automatiks win i slutet på hela rundan?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Delirium

Citat från: Rydfalk skrivet 19 februari 2023 kl. 21:12:45Det var en resa i obegriplig smärta, förnedring och förvirring...

Kan absolut göra det igen!

Kul, välkommen in i förnedringsvärlden!
1914

Delirium

Citat från: Andreas Lundin skrivet 20 februari 2023 kl. 08:35:17Bra genomgång av kriget Frankrike-England. Hängde inte med när det gäller belägringar. Måste kolla upp. Är det så enkelt att om man "betalat" för dem så är det automatiks win i slutet på hela rundan?

För att vara tydlig så gör du en Land Activation - Siege där du aktiverar en area där fienden inte har trupp och betalar MIL per unit du vill använda. Beroende på dessas kombinerade siege strength (arty 2, inf 1) tar du över så många städer (large = 2) omedelbart. Undantag Defensive Mentality (en militär idé) som faktiskt tvingar fram tärningsslag).

Lägg märke till att du inte kan siegea i samma turn som du flyttade in/utkämpade ett fältslag OM du inte råkar sitta på actionkortet Siege Assault.

Lägg också märke till att övertagna städer (=Occupied) alltid hamnar i Unrest vilket ställer till problem när rebelltärningar slås senare. Så man kan säga att belägringsproblem/kostnader är inlagda i spelet först efter själva proceduren.
1914

Rydfalk

Citat från: Delirium skrivet 18 februari 2023 kl. 18:22:41Om du gillar det finns det många möjligheter! Jag och Villiam ska försöka ta täten i möjligen två parallella partier redan på torsdagkvällen och för min del kan de fortsätta in på fredagen. Sedan har jag en särskilt inplanerad lektion för ett gäng nybörjarfarbröder på fredagkvällen men kommer att vilja spela mer hela lördagen och söndagen också. :)

Är gärna på nåt nybörjarkör någonstans. Då mitt dansschema är tomt och uselt planerat gärna redan på torsdagen.
"Hoppas det regnar i sommar!"

aegneus

Och du kan inte ta bort unrest för provinser som är occupied, så den unrest du har där kommer du få slå för i Rebels phase i end of turn.  Och varje extra slå-rebelltärningar triggad av bottom row på eventkort

BjornH

#40
Citat från: aegneus skrivet 20 februari 2023 kl. 13:02:12Och du kan inte ta bort unrest för provinser som är occupied, så den unrest du har där kommer du få slå för i Rebels phase i end of turn.  Och varje extra slå-rebelltärningar triggad av bottom row på eventkort
Fast man kan, om man vinner kriget, ganska ofta växla in ett claim i en area för att ta bort unrest i två erövrade provinser och slippa slå för dem i slaget i slutet av en round.


Citat från: Delirium skrivet 20 februari 2023 kl. 09:03:16För att vara tydlig så gör du en Land Activation - Siege där du aktiverar en area där fienden inte har trupp och betalar MIL per unit du vill använda.
Notera att det är en MIL för att göra en Land Activation - Siege och då ingår en unit gratis. Sen betalar du extra för vare ny unit du vill använda. Och unit är inte en Army utan trägubbar. Så vill du ta tre små provinser med 1 infantry och 1 arty (=2 i siege) t.ex. så betalar du 2 MIL. Har du istället bara 6 cav (=0.5 i siege) så måste du punga ut 6 MIL för att ockupera 3 små provinser.

Delirium

Citat från: Rydfalk skrivet 20 februari 2023 kl. 09:49:32Är gärna på nåt nybörjarkör någonstans. Då mitt dansschema är tomt och uselt planerat gärna redan på torsdagen.

Jag och Villiam har kallt räknat in dig redan i torsdagens partier.
1914

chumchu

Jag är också helt ny men intresserad. Torsdag från 14.30 och hela fredagen är obokad just nu.

Delirium

#43
Citat från: chumchu skrivet 21 februari 2023 kl. 22:19:24Jag är också helt ny men intresserad. Torsdag från 14.30 och hela fredagen är obokad just nu.
Jag tror du är medräknad i Rogers parti:
1914

Scipio

Citat från: Delirium skrivet 22 februari 2023 kl. 09:26:59
CiteraJag tror du är medräknad i Rogers parti:
Japp han är med i vårat Time of Wars-parti på lördag.

Är man osäker på vad man spelar så rekommenderar jag en titt på spelschemat.  🙂
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"