Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Compass Games On to Paris!

Startat av Strv102r, 14 juli 2023 kl. 09:06:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Den nyskapade XIV preussiska kåren i Saarbrücken går över gränsen  gör ner franctireurerna som blockerar den norra underhållsvägen.

4 armén lämnar två kårer i Reims och går till Laon med tre. Men fransmännen tar skydd i fortet och preussarna får snällt belägra det om de ska komma åt fransoserna.

Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

4 armén belägrar inte Laon utan rör sig istället mot den norra franska armén i Soisson från två håll.

Fransmännen besegras och viker norrut för att kunna hota de tyska underhållslinjerna till Paris.

1 armén skickar Steinmetz VIII kår till Laon för att belägra fortet. Resten stannar i Mezieres. Så har det svängt igen.

Den norra franska armén slickar såren i fortet i Peronne.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

XIV kåren tar ett djupt andetag och anfaller för att rensa Nancy från gerillakämpar. Staden rensas, och preussarna slipper förluster, men upplever tillställningen som tråkig i alla fall.

1. armén, med en kår, marscherar mot fortet i La Fere.

4 armén lämnar två svaga kårer för att belägra Soisson och går till depån nära Paris.

Norra franska armén går till La Fere.

3 preussiska går söderut mot den franska Loire-armén. Denna tar spjärn och gräver ner sig.

Strv102r

Norra armén befäster sin ställning vid fortet i La Fere.

4 armén går till norra Paris. Fransmännen stannar i fästningen och tar inte strid på fältet.

XIV kåren rensar bort de sista franctireurerna i Luneville.

Norra armén beslutar sig för att anfalla den utsatta delen av 1 armén. Men denna reagerar och retirerar till Laon.

Norra armén förföljer även om det nu är två preussiska kårer man möter.

I kombination med den belägrade kårens utfall blir fransmännen övermäktiga och 1 armén besegras och retirerar till Reims.

Strv102r

1 armén återhämtar sig och förbereder hårt försvar av Reims. Underhålls vägen till 4 arméns belägring av Paris går ju den vägen.

Men 4 armén överger sin belägring och rör sig österut. ser ut som om preussarna försöker kraftsamla mot norra armén.

Norra armén gräver ner sig runt fortet i Laon.

Preussarna närmar sig från tre håll. Med fortet och fältarbetena är det nog en jämns match, men mitt syfte är ju att hålla preussarna borta från Paris, så jag minimerar risken att tappa mitt verktyg för det syftet, och viker inför anmarschen.

Preussarna går in i området runt fortet med 1 armén. Den är ett lockande mål så klart, men om 4 armén kan reagera in i området så blir det tråkigare. Ett lockbete skulle jag tro.

Strv102r

Jag väljer att dra ur mot nordväst för att fortsätta utgöra ett hot. Hotet om anfall kan vara bättre än det reella anfallet för att uppnå min avsikt.

När preussaren ska röra sig med 4 armén upp mot nordväst uppstår ett tillfälle när de två svaga kårerna, V och X, som belägrade Soisson framskjutet går in i området runt La Fere före arméns huvuddel. Norra armén får reagera och går då också in i samma område och förekommer preussarna. 

Slaget blir föga förvånande en katastrof för preussarna och båda kårerna krossas.

4 armén avbryter skakad sin rörelse och backar tillbaka mot 1 armén.

Strv102r

4 och 1 arméerna grupperar tätt för att kunna reagera och understödja varandra. Preussaren har blivit defensiv igen. Precis vad jag ville för att öda tid så att belägringar av Paris inte ska kunna nå framgång innan det hela är över. Jag omvärderar dock del av startegin. Metz faller när som helst. Då frigörs den bästa, och i nuläget största, preussiska armén. Vill jag tillfoga skada ska jag göra det innan den anländer till täten och totalförskjuter styrkeförhållandena.

Norra armén rör sig österut, men försiktigt för att inte trigga en för tidig reaktion.

Så försöker sig norra armén på ett blixtutfall mot 4 armén.

Men denna reagerar och drar sig in mot 1 armén. Riskera ett slag mot båda? Men om det går illa så har jag ingen förmåga alls när 2 armén kommer stampandes från Metz...

Jag drar ur mot Soisson i stället.

Strv102r

Nu rör sig 1 och 4 samordnat mot norra armén.

Denna reagerar och drar sig till fortet i Soissons. Preussarna stannar och gräver ner sig.

Nu händer det saker i söder. Loire-armén lämnar fortet i Langres och går mot nordost med båda kårerna. Preussiska 3 lyckas inte reagera så de två franska kårerna, på full styrka, slår den ensamma preussiska kåren som retirerar in bakom 3.

3 backar och förenar sig med den slagna kåren.

Loire-armén rör sig då mot nordost, Nancy, och den södra underhållsvägen mot Paris.

Strv102r

Snart faller som sagt Metz, och jag vill ta chansen att tvåla till en av de två preussiska arméerna som tillsammans motsvarar norra armén i styrka. Jag rör mig västerut vilket möjligen kan förvirra fienden o vilken armé som är målet- Det är den norra, men denna väg innebär att jag slipper gå över ett vattendrag in i striden.

Men när jag sedan ändrar riktning och går in i 4 arméns hex så reagerar den och drar sig in i samma terräng som 1 armén.  :x

I söder tar 3 armén upp jakten på min Loire-armé.

Loire-armén går in i Nancy. Klockringning i Paris! Nancy är befriat! Igen...

Norra armén gör ett utfall österut mot norra underhållsvägen genom att gå till Mezieres då Loire-armén med sin närvaro i Nancy skurit av den södra. Detta kan tvinga fram rörelse av 1 och 4 arméerna och kanske ge mig tillfälle att komma åt en av dem separat.

De preussiska arméerna går efter mig. Tillsammans.

Strv102r

3 armén rör sig österut söder om Loire-armén.

Och sedan vidare till Luneville.

1 och 4 arméerna ger sig på norra armen vid Mezieres. Jag vågar drabbningen och hoppas att som defensiv kommer jag orsaka dem större skada vilket gynnar mig om de kan vara ute ur leken i alla fall tillfälligt när 2 armén kommer från Metz. men slaget bir ytterligt jämnt, som vanligt, och jag får retirera. Åt fel håll kan tyckas.

Jag låter norra armén återhämta sig och sedan röra sig i en båge ner söder om Mezieres innan preussarna återhämtat sig.

Till sist är armén tillbaka i Laon. Och preussarna har putsat sina fjädrar lite.

Strv102r

Loire-armén rör sig västerut till fortet i Toul. det är besatt av preussarna, men kan jag ta det i en kort belägring så är järnvägen avskuren längre för då måste ju preussaren belägra det i sin tur.

3 armén går föga förvånande till Nancy.

I Orleans har en ny kår varit under uppsättande ett tag. Nu snabbuppsätts en kår till och en armestab likaså. vips så har vi den andra Loire-armén.

Toul faller snabbt som jag hoppats. Men Metz faller också. Första Loire-armén går söderut igen.

3 armén går som väntat till Toul. 2 armén, den starkaste och bäst ledda av de preussiska arméerna, går söderut förbi Toul, öster om Toul. Lite otippat. En ny fransk kår börjar organiseras I Langres.

Strv102r

Preussarna försöker sig på ett samordnat anfall med 2 och 3 arméerna mot Loire-armén. denna reagerar och faller tillbaka mot Langres och den nya kåren.

När det blir min tur fortsätter Loire-armén till Langres där den nya kåren underställs armén.

Den andra Loire-armén börjar marschera österut.

Medan den andra Loire-armén rör sig österut gräver den första ner sig runt fortet i Langres.

2 armén börjar gå norrut, sannolikt mot Paris. Det vill vi inte! Loire-armén lämnar sina skyttegravar och rör sig mot 3 armen i Neufchateau.

Denne reagerar och drar sig tillbaka över vattendraget.

Strv102r

Andra Loire-armén närmar sig operationsområdet söder Verdun. Borde binda 2 armén i detta sekundära område hoppas jag.

2 armén rör sig söderut mot första Loire-armén.  :D

Första Loire-armén faller tillbaka till fortet i Langres. Igen.

Strv102r

Preussarna omgrupperar sina belägringsartilleriförband till Toul.

2 armén fortsätter mot nordväst och går till Reims.

Andra Loire-armén går mot Chalon sur Marne medan första rör sig mot 3 armén. Jag borde vara rejält överlägsen då 3 har en kår upptagen v belägring i Toul och mina två kårer är fulltaliga mot vad jag bedömer slitna två kårer i 3.

Jodå! jag är ca dubbelt överlägsen. Men det preussiska artilleriet briljerar och det franska gör absolut minimalprestation. Riktigt så illa går det inte efter det, men långt från bra. Jag får dubbla förlusterna mot preussarna och faller tillbaka. Jag hinner dock återhämta från demoraliseringen.

Strv102r

2 armén går till Laon, men norra armén drar ut västerut.

Andra Loire-armé går till Vitry le Francois.

4 armén ansluter fram till 2, och 1 armén går mot Chalon sur Marne och andra Loire-armén.