Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Segervillkor i verkligheten. Vad är vinst i strid på marken?

Startat av Strv102r, 20 september 2023 kl. 20:20:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Ett utbyte på twitter motiverade mig att skriva lite om segervillkor i verkligheten dels historiskt rent generellt och dels i Ukraina i synnerhet. Är det några som kan segervillkor är det rimligen detta gäng.

https://kkrva.se/for-langsamt-eller-langsiktig-klokskap/#
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Scipio

Mycket tänkvärt och välskrivet!   :up:
Måste-läsning i min åsikt.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Scipio

Håller också med om att det är svårt att ha förväntning på sig att Ukraina ska klara av att göra så mycket bättre än vad dom gör med tanke på att dom anfaller in i minerade befästningar utan luftherravälde.

Historiska generaler hade säkert varit rätt nöjda om dom tog en paritet med förluster mot försvararen i det läget och mycket pekar som sagt på att ryssarna nu lider större förluster än vad ukrainarna gör.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

thermopylai

"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Wes

Såg ut som en lång och jobbig läsning men gick snabbt och var enkel och trevlig att läsa igenom. Jag gillade det historiska upplägget med exempel.

Jag tror Ukraina är väldigt komplext strategisk/geopolitisk. Bara hur Polen senaste dagarna har gjort en totalomvändning från att ha varit en bästa vän. Jag har fortfarande inte hört någon expert påstå sig veta med säkerhet vad Rysslands mål med invasionen är. Idéer och spekulationer finns. Det borde påverka Ukrainas strategi som får konsekvenser ner till taktiken och vilka resurser som finns.

Jag tror att alla länder som ger stöd och samarbetar med Ukraina matar dem med olika idéer när/var/hur de ska göra saker vilket givetvis kan vara bra om de klarar av att analysera och utvärdera vad som passar Ukraina bäst. Tyvärr så tror jag det blir för mycket att ta hand om och bara rörigt. Det måste vara väldigt svårt för Ukrainarna själva att utvärdera sina förbands förmågor med så många olika utbildningsnivåer och erfarenhet bland soldaterna. Dessutom alla olika vapensystem.

Jag tror Ukrainarna är mer innovativa än Ryssarna och kommer vinna till slut mycket tack vare det. Som jag har förstått det fanns det idéer hur de skulle ta sig igenom minfälten som tyvärr sket sig. Det påverkade nog deras planer ganska mycket.

Men just idag har man sett ukrainska fordon bakom Rysslands försvarslinjer så vi får se vad som händer. Dessutom är det kul att de är i Sudan och raderar Ryssar.