Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Andreas Lundin

EU - fast medeltid

Startat av Andreas Lundin, 13 november 2023 kl. 14:56:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Min Europa Universalis-vurm har inte dött ut ännu, men jag är ändå intresserad av tips på spel i samma anda - fast som utspelas på medeltiden (eurocentriskt förstås). Dvs, finns det spel med följande kriterier:

- Medeltid
- Flera århundraden
- Multiplayer
- Assymetriskt
- Någotsenär modernt utförande (2000-tal åtminstone)?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

thermopylai

Har inte spelat det men är inte Empires of the Middle Ages från Decision ett sånt spel?
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Delirium

Ja, men jag gissar att Andreas känner till det och att det faller bort för omodernt utförande.
1914

Andreas Lundin

Citat från: Delirium skrivet 13 november 2023 kl. 15:16:36Ja, men jag gissar att Andreas känner till det och att det faller bort för omodernt utförande.

Korrekt
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

chumchu

Det finns ett antal olika spel inspirerade av Brittannia som kan kvala in på dessa kriterier. Utesluter modernt utförande print and play? Annars har jag ett sådant om Europa och Medelhavet 500-1000

thermopylai

Citat från: chumchu skrivet 13 november 2023 kl. 15:28:06Det finns ett antal olika spel inspirerade av Brittannia som kan kvala in på dessa kriterier. Utesluter modernt utförande print and play? Annars har jag ett sådant om Europa och Medelhavet 500-1000

Ett sånt har jag gjort, men inte publicerat (Europa). Funderar på att lägga upp det som print-n-play på BGG, men hittar inte alla digitala filer. Hispania https://boardgamegeek.com/boardgame/2494/hispaniafrån AW och Invasions https://boardgamegeek.com/boardgame/257599/invasions-volume-1-350-650-ad från Wisdom Owl är två andra, men med fokus på tidig medeltid/dark ages/folkvandring, snarare än högmedeltid, och knappast på EU-nivå vad gäller grand strategy utan bara flytta trupper och slåss.

Jag är med på att designa ett medeltids-EU om nån vill vara med!
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

aegneus

Är inte problemet med den tiden lite att du inte har någon kontinuerlig aktör (förutom Bysans då)?

Empires of the Middle Ages löser det genom att starta kampanjen 732 med två spelare - Charlemagne och Bysans - och sedan vid karls död dela hans rike i tre delar och så kör man vidare på fyra spelare.

Age of Renaissance (som jag vet att du inte är ute efter) löser det genom att du spelar de stora handelscentra , som ju går igenom hela perioden.

Jag undrar om inte 7 Ages med avgränsad karta kanske är ett alternativ, men då har du inte så mycket upplösning och inga riktiga årtal. Dessutom kan man argumentera att det inte är modernt 🙂.

thermopylai

Citat från: aegneus skrivet 14 november 2023 kl. 07:32:50Är inte problemet med den tiden lite att du inte har någon kontinuerlig aktör (förutom Bysans då)?
 

Jo, helt rätt, och därför är ju Britannia-systemet där man spelar ca 4-5 "nationer/folk" per spelare så användbart.

Om man startar scenariet framåt år 1000-1100 tillkommer möjligheten att ha Frankrike, England, normander, turkar och tysk-romersk kejsare som "player powers". Kanske Korsfararstater, Sultan, Påvestaten, Venedig, Hansan (som ju inte bara var handelsimperier utan också territoriella makter). Spanien och Danmark börjar åtminstone konsolidera statsmakter. Men man måste vara lite flexibel av vad man definierar som "stat" eller "makt" bortom enskilda monarker. Jag är ute på tunn is här och allt går att ifrågasätta. Till sist handlar det om vilken typ av spel man vill skapa eller spela.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

aegneus

Jag tycker perioden 500-1500 (det är en _lång_ tid!) lite grann färgad av just avsaknaden av de permanenta makterna. Entiteter kommer och går under den här tiden och ett bra spel borde alltså låta olika historier kunna utspela sig. Men eftersom Europa är så pass litet är det svårt att låta en spelare styra flera makter samtidigt seftersom de då blir allierade på ett konstigt vis. Tror ändå en ansats som 7 Ages eller History of the World är en början 

BjornH

History of Civilizations är ett 7 Ages inspirerat spel som jag testat en del. Det har samma sak att man spelar imperier tills de inte längre är värda sina actions för att få VP, då startar man nya. Det är kul men jag tycker lite av "känslan" försvinner, man vill liksom gärna följa en episk båge (för att använda ett svenskt koncept) inte plötsligt hoppa från Kreta till Island.  Jag skulle föredra ett spel där man kan spela lite mer i samma område. T.ex. om man kontrollerar frankerna, så är man begränsad till att senare spela ner "länder" som också startar i närheten och i slutet av spelet spelar man förmodligen Frakrike. Svår att implementera kanske, men det skulle vara kul tycker jag.

aegneus

(Vi hjälper ju inte Andreas hitta ett spel nu...)
Ja, rikena följer ju på varandra så man söker ju någon mekanism som gör att de kan utvecklas från tidigare riken. Men jag kan för lite om den epoken för att riktigt veta vad en bra design vore.

Ett bra test är om Burgund sluta upp som nationalstat istället för Frankrike...

Andreas Lundin

Det gör inget att tråden spårar ur. Så länge diskussionen är intressant. Och det är den ju hittills! :)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Andreas Lundin

Citat från: BjornH skrivet 14 november 2023 kl. 14:01:55History of Civilizations är ett 7 Ages inspirerat spel som jag testat en del. Det har samma sak att man spelar imperier tills de inte längre är värda sina actions för att få VP, då startar man nya. Det är kul men jag tycker lite av "känslan" försvinner, man vill liksom gärna följa en episk båge (för att använda ett svenskt koncept) inte plötsligt hoppa från Kreta till Island.  Jag skulle föredra ett spel där man kan spela lite mer i samma område. T.ex. om man kontrollerar frankerna, så är man begränsad till att senare spela ner "länder" som också startar i närheten och i slutet av spelet spelar man förmodligen Frakrike. Svår att implementera kanske, men det skulle vara kul tycker jag.

Det här verkar ändå lovande. Finns möjlighet att testa på ett framtida FF?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

BjornH

Citat från: Andreas Lundin skrivet 15 november 2023 kl. 08:40:52Det här verkar ändå lovande. Finns möjlighet att testa på ett framtida FF?

Absolut, jag brukar själv vara inne på långa hex-and-counter på FF, men jag har ju skrivit ut och klippt ihop en kopia så bra att det spelas, kan gärna låna ut också.

chumchu

Citat från: BjornH skrivet 15 november 2023 kl. 08:56:32
Citat från: Andreas Lundin skrivet 15 november 2023 kl. 08:40:52Det här verkar ändå lovande. Finns möjlighet att testa på ett framtida FF?

Absolut, jag brukar själv vara inne på långa hex-and-counter på FF, men jag har ju skrivit ut och klippt ihop en kopia så bra att det spelas, kan gärna låna ut också.

Jag spelar det gärna på FF i februari. Kan ta med mitt spel om europeisk medeltid också om det finns intresse.