Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_cabal

Red Strike 1989

Startat av cabal, 5 december 2023 kl. 16:15:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Scheuer

Citat från: Fredrik H skrivet 16 december 2023 kl. 20:58:58Jag tycker Vuca games har hobbyns bästa komponenter. NES är snyggast men Vuca skickar till exempel med en separat karta för varje scenario och det märks att spelen görs av folk som vill bryr sig om hobbyn.    Jag hoppas det går bra för dem.

Ok, nu har jag fattat mod och gett mig på det. Alla dessa grejer som finns i boxen betyder inte komplexitet utan -lyx! Otroligt generöst tilltaget, t ex som Fredrik sa separata kartor för de mindre scenariona. Reglerna är ingående men verkar ändå ha spelarens bästa för ögonen, så jag tror att det är betydligt större chans att man kommer att spela det här än Deadly Northern Lights.

Peojon

Ok, fortsätt bara höja det där till skyarna ni bara. Måste låta julen passera innan jag ger mig själv den där i present.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Fredrik H

Citat från: Peojon skrivet 18 december 2023 kl. 10:15:19Ok, fortsätt bara höja det där till skyarna ni bara. Måste låta julen passera innan jag ger mig själv den där i present.

Jag tror inte systemet är för alla, det måste jag påpeka. Jag tyckte Gulf Strike var speciellt och det här bygger på det i stor utsträckning. Däremot så är själva produktionen imponerande. Jag sitter nu med så många WW3-spel så det börjar bli löjligt.

Peojon

Gillar ju Gulf Strike (har två ex...). Läste nånstans om någon som testat att spela Gulf Strike med red Strike reglerna, men nu hittar jag inte de inläggen. Nån som sett nått om det?
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Elias Nordling

Jag sålde mitt Gulf Strike, minns att det var svårsolitärat och rätt fult. Innan VG började göra snygga spel.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Fredrik H

Citat från: Elias Nordling skrivet 18 december 2023 kl. 12:38:20Jag sålde mitt Gulf Strike, minns att det var svårsolitärat och rätt fult. Innan VG började göra snygga spel.

Röda amerikaner... Fortfarande ett trauma.

thermopylai

Citat från: Fredrik H skrivet 18 december 2023 kl. 13:54:27Röda amerikaner... Fortfarande ett trauma.

Red teaming :lol: Spelet kanske finansierades av Saddam eller Ayatollahn
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Scheuer

Citat från: Elias Nordling skrivet 18 december 2023 kl. 12:38:20Jag sålde mitt Gulf Strike, minns att det var svårsolitärat och rätt fult. Innan VG började göra snygga spel.
Ugh, tittade på Gulf Strike på BGG. Det finns ingen ursäkt att låta ett spel se ut så där, det är ju inte som att estetik uppfanns först på 90-talet. Red Strike är däremot vansinnigt snyggt.

Elias Nordling

Victory Games var ju en del av Avalon Hill, som var en baklängesorganisation såtillvida att de gick i konkurs på 60-talet, och då togs verksamheten över av de som de hade mest skulder till, det vill säga tryckeriet. Det var alltså ett tryckeri som ägde ett spelföretag (och en tidning för tweens som de drog in betydligt mer på). Eftersom tryckningen var en interntransaktion blev det ekonomi i spelverksamheten, men bara om man använde den befintliga utrustningen, som man knappast var beredd att uppgradera bara för att gynna spelverksamheten.

Så det är en delförklaring till att särskilt brickorna ofta var fulklippta och i primärfärger.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Scheuer

Intressant, tack för insikten!

Fredrik H

Jag tänkte att jag skulle stressa mig själv till att läsa reglerna genom att ställa upp ett scenario. Så här ser extrakartorna för varje scenario ut, allt som behövs är med. Jag ställde upp Fulda Gap, alla som vet någonting om någonting vet ju att kriget skulle avgjorts beroende på hur långt sovjeten skulle tagit sig över det dike som är Fulda innan de nedgjorts av (bokstavligen) amerikanskt kavalleri.

Eller så var det det första större scenariot i lådan, ni får gissa. Det är två NATO-kårer mot två arméer, kanske en mastig start men ändå mer hanterbart än kampanjen. 


Scheuer

Friskt vågat! Jag ser fram emot att läsa jättemycket om detta. Är det med några LRMU:ar? Jag blev litet skakis när jag läste dom reglerna.

Fredrik H

Citat från: Scheuer skrivet 20 december 2023 kl. 22:11:31Friskt vågat! Jag ser fram emot att läsa jättemycket om detta. Är det med några LRMU:ar? Jag blev litet skakis när jag läste dom reglerna.

Ja det finns en del. Jag måste testa innan jag vet om det är svårt, men designern har lagt upp typ 40 filmer som förklarar alla regler.

aegneus

Om det där är lika bra som det är snyggt tänker jag påstå att det verkar som ett fynd för den som seriöst intresserar sig för perioden. Oavsett pris.

Peojon

Hoppsan! Tryckte på köp...
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards