Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_cabal

Red Strike 1989

Startat av cabal, 5 december 2023 kl. 16:15:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Scipio

Citat från: Peojon skrivet 21 december 2023 kl. 23:14:40Hoppsan! Tryckte på köp...
Verkar smittsamt det där!    :lol:
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Peojon

Nu kom spelet...... åh fy satan i helvete!!! Boxen är välfylld...å stor!
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Scheuer

Nu har du att göra. Jag har haft mellandagsmys och spelat övningsscenarion med mig själv. Missa inte instruktionsvideosarna på hemsidan, dom underlättar.

Scheuer

Fick nu spelat detta ftf med Cabal i helgen på blippspel Galore. Vi körde scenario B1, Fuld Gap. En kort AAR:

Steg 1: Kommunisterna öppnar upp med kemiska stridsspetsar på sina SCUD med förödande effekt. Stora hål öppnas upp i NATOs frontlinje eftersom ingen berättat för stridsvagnsbesättningarna hur NBC-systemen fungerar.

Steg 2: Svinstarka sovjetiska pansardivisioner rullar över gränsen och krossar de förvirrade gasattacks-överlevarna under sina larvband.

Steg 3: NATOs flyg lyfter. NATO har väldigt mycket flyg. De har väldigt kort väg att flyga till fiendens framskjutna förband och WPs flyg har ingen chans att blanda sig i. 20 skvadroner B52:or och A10:or och F111:or anfaller och mal sakta ned ryssarna. Det blir mycket tärningsrullande och mycket flippande med skademarkörer aftersom en rysk pansardivision tål 25 träffar och varje attack gör cirka 2 i skada. Men som sagt, det är många attacker.

Steg 4: Det är tydligen NATOs tur igen och steg 3 upprepas.

Steg 5: Vi enas om att detta har ett begränsat underhållningsvärde och bestämmer oss för att spela något annat.

Jag har funderat mycket på detta efteråt. Jag tror att man skall spela utan kemiska stridsmedel eftersom det systemet är litet brutet. Och om WP satsar järnet på att anfalla NATOs flygbaser i början så behöver dom inte utstå alla dessa humörsänkande bombmattor. Jag vill ge det en chans till. Någon som tänker spela detta på Friendly Fire?

Peojon

Hej!
Sitter och försöker ta fram en svensk OoB för "Northern Strike". Är det någon som sitter på kunskap om vart de två stridsvagnsbataljonerna ÖN ingick? Det fanns i Milo ÖN två stridsvagnsbataljoner, men det är rackarns svårt att hitta vart de ingick organisatoriskt!
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Strv102r

Citat från: Peojon skrivet 16 april 2024 kl. 10:18:42Hej!
Sitter och försöker ta fram en svensk OoB för "Northern Strike". Är det någon som sitter på kunskap om vart de två stridsvagnsbataljonerna ÖN ingick? Det fanns i Milo ÖN två stridsvagnsbataljoner, men det är rackarns svårt att hitta vart de ingick organisatoriskt!

Sannolikt fördelningsförband.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

ErikLj

Citat från: Peojon skrivet 16 april 2024 kl. 10:18:42Hej!
Sitter och försöker ta fram en svensk OoB för "Northern Strike". Är det någon som sitter på kunskap om vart de två stridsvagnsbataljonerna ÖN ingick? Det fanns i Milo ÖN två stridsvagnsbataljoner, men det är rackarns svårt att hitta vart de ingick organisatoriskt!

Nog en kombo över tiden av 6. Förd, NB19 och Fo63, Fo67

Peojon

Har lyckats hitta MB's order. De är underställda 15 Förd.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

jerry

Citat från: Peojon skrivet 24 april 2024 kl. 14:31:44Har lyckats hitta MB's order. De är underställda 15 Förd.

Hur hittar man sånt ... ???
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Andreas Lundin

Jag bara gissar, men Krigsarkivet har hjälpt mig tidigare med frågor.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Peojon

Det slumpade sig så att just för Milo ÖN så fanns hela IGU'n i boken "Den Stora Invasionen".
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Andreas Lundin

Citat från: Peojon skrivet 25 april 2024 kl. 10:32:35Det slumpade sig så att just för Milo ÖN så fanns hela IGU'n i boken "Den Stora Invasionen".

Oh, den boken har jag ju... Då så!  :up:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

ErikLj

Kollade upp lite och landade i följande gällande för 80- och delar av 90-talet

Strvbat ÖN*2 hade som uppgift att slå ll och delta i anfall mot E4-an.

Delar var snabbmobiliserade och skulle kunna agera tidigt.

Lite beroende på när under perioden och när under kriget kunde de tillhöra olika förband.
Huvudplanen, efter allt kommit i ordning, var 15.Förd, senare omdöpt till 6.Förd. 15. Förd var den sydligaste av fördelningarna i ÖN med uppgifter från kusten och en bit upp.


I ett tidigt skede, för att t ex slå ll, kunde de underställas Fo 63, kanske till och med Fo 67.









jerry

Citat från: ErikLj skrivet 25 april 2024 kl. 11:22:45Kollade upp lite och landade i följande gällande för 80- och delar av 90-talet

Strvbat ÖN*2 hade som uppgift att slå ll och delta i anfall mot E4-an.

Delar var snabbmobiliserade och skulle kunna agera tidigt.

Lite beroende på när under perioden och när under kriget kunde de tillhöra olika förband.
Huvudplanen, efter allt kommit i ordning, var 15.Förd, senare omdöpt till 6.Förd. 15. Förd var den sydligaste av fördelningarna i ÖN med uppgifter från kusten och en bit upp.


I ett tidigt skede, för att t ex slå ll, kunde de underställas Fo 63, kanske till och med Fo 67.











Finns det något ställe där man kan leta upp var nånstans förbanden mobiliserades, typ kompani för kompani ?

Jag har en bok "kalla krigets Kronoberg" där finns detaljerade kartor på var någonstans delar av i11 mobiliserade exakta byar o samhällen.

Mycket intressant men som sagt bara en liten liten del av i 11
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

ErikLj

Citat från: jerry skrivet 25 april 2024 kl. 15:11:58
Citat från: ErikLj skrivet 25 april 2024 kl. 11:22:45Kollade upp lite och landade i följande gällande för 80- och delar av 90-talet

Strvbat ÖN*2 hade som uppgift att slå ll och delta i anfall mot E4-an.

Delar var snabbmobiliserade och skulle kunna agera tidigt.

Lite beroende på när under perioden och när under kriget kunde de tillhöra olika förband.
Huvudplanen, efter allt kommit i ordning, var 15.Förd, senare omdöpt till 6.Förd. 15. Förd var den sydligaste av fördelningarna i ÖN med uppgifter från kusten och en bit upp.


I ett tidigt skede, för att t ex slå ll, kunde de underställas Fo 63, kanske till och med Fo 67.











Finns det något ställe där man kan leta upp var nånstans förbanden mobiliserades, typ kompani för kompani ?

Jag har en bok "kalla krigets Kronoberg" där finns detaljerade kartor på var någonstans delar av i11 mobiliserade exakta byar o samhällen.

Mycket intressant men som sagt bara en liten liten del av i 11

Krigsarkivet

Finns diverse böcker och historiska verk över förband med blandad information.

Ett problem är att saker ändrade sig över tiden och till och från var väldigt krångligt med  personlig utrustning på ett ställe, vapen på ett annat, ammunition på ett tredje och fordon på ett fjärde.

Sen fick plötsligt kompaniet nya fordon som behövde annat typ av förråd osv

Sen kunde det vara så att förbandet snabbt skulle utgångsgruppera på ett annat ställe för att sen, när hela brigaden var klar avtransporteras till nästa landskap.


Mitt gamla kompani skulle mobiliser ute i skogen vid ett förråd. Runt 1992 fick vi som ny uppgift att direkt börja bevaka något viktigt i närheten. Sen när vi bataljonen var färdigmobiliserade skulle vi dra iväg till bataljonens förstahandsuppgift om inte alterntiv ROSA gällde för då skulle vi åt andra hållet.



Erik