Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Plast att lägga ovanpå kartor

Startat av Klas Malmström, 15 mars 2005 kl. 13:04:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 Gäster tittar på detta ämne.

Klas Malmström

Är ute efter någon form av plast att täcka kartor med, men den måste vara flexibel så att man rulla upp den i en rulle.

Jag är inte ute efter plast att plasta-in kartor med.

Utan någon form av flexibel plast att täcka över med - isf t.ex. en glasskiva.
Klas Malmström
Linköping

Scipio

Jag skulle nog titta på att skaffa en Lexan-skiva i så fall.
Lexan repar inte lika lätt som plexiglas och ska gå att rulla ihop utan att det förlorar den platta formen.
Har tänkt att prova det själv framöver.
Det kan dock vara bra att du titta på det själv först, det skall i varjefall inte ha den härdade ytbehandlingen skulle jag tro som vissa skivor brukar ha, eftersom den då tappar en del av sin flexibilitet.

Glasmästerier brukar kunna ha det på lager.
"Randomization is too important to be left to chance"

Jezjov

Jag tänkte ta mig ut till ett glasmästeri, nästa vecka, för att köpa mig en skiva. Nu är jag lite nyfiken på om det fungerade med Lexan. Är det någon som testat? Vilken tjocklek är lämplig?

Om det nu inte skulle fungera, vilken tjocklek är bra för en plexiglasskiva? Man vill ju att den ska vara tung nog för att ligga platt och trycka ned kartvecken samtidigt som man inte vill att blipparna ska "sväva" för mycket.

Scipio

Har själv inte provat Lexan, enda anledningen till att köpa det är att kunna rulla ihop det och jag har en bärväska för glas/plexiglasskivor.

Plexi brukar kännas tryggt, det är alltid lite oroande att springa omkring med riktiga glasskivor pga skaderisk osv. iom. att det är skört.

Jag kör på 3mm plexiglas och tycker det är lagom. Det är nog inget problem att gå upp eller ner en millimeter från det skulle jag tro.

A F

Det finns jättebra plast man kan köpa på bättre konstnärsbutiker. Den exploderar inte på samma sätt som plexi.

Jezjov

Uhm. På vilket sätt brukar plexi explodera?

A F

Citat från: "Jezjov"Uhm. På vilket sätt brukar plexi explodera?

Vissa sorter exploderar i långa och ganska vassa skärvor när man böjer de för mycket.

Scipio

Citat från: "Anders Fager"Det finns jättebra plast man kan köpa på bättre konstnärsbutiker. Den exploderar inte på samma sätt som plexi.
Du måste nog vara rätt så våldsam får att få en plexibit att explodera på det sättet. Har ivarjefall aldrig hört om en krigsspelare lyckas med det.

A F

Citat från: "Scipio"Du måste nog vara rätt så våldsam får att få en plexibit att explodera på det sättet. Har ivarjefall aldrig hört om en krigsspelare lyckas med det.

En überbrutal gammal löjtnant kan gå hårt åt plasten.  :) Det kanske beror på vad exakt för slags plexi vi pratar om.