Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Barbarossa; Kiev to Rostov 1941

Startat av Strv102r, 5 maj 2025 kl. 19:07:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

I söder står 11 armén i princip still medan en rumänsk kår om tre infanteridivisioner som anländer från Odessa i väster används för att tillsammans med de förvand som inringat Melitopol slå försvaret där. Det lyckas, men kostar stridsvärdet på en rumänsk division.

Vad gäller 1 pansargruppen så dras SS W och LAH samman i norra delen längs vägen mot Stalino. W tar lite terräng. 13, 14 och 16 pansardiv verkar också samlas längre söderut i en riktning mellan landsvägarna. Så länge det är regn och gyttja kommer de knappt någonstans där, men nu faller temperaturen och det kommer bli frost.

I norr är 17 armén passiv medan 6 mer och mer ser ut att få till en dubbel omfattning av Belgorod, vilket i nästa steg medger att omfatta Kharkov från norr. Det går segt i gyttjan.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Frost med ökad rörlighet. Samtidigt återkommer det tyska flyget från Krim. Två pansardivisioner lyckas slå upp en rejält genombrott längs gränsen mellan 11 armén och 1 pansargruppen. 18 arméns stab och artilleri körs över när tyskarna exploaterar genombrottet in på det taktiska djupet. Strax bakom täten finns den tredje pansardivisionen som är under reorganisation och återsamling. I norr får även SS W till ett genombrott och exploaterar i nordostlig riktning. Det kan hota såväl 40 arméns underhållsvägar som 12 arméns dito beroende på om SS W fortsätter norrut, eller svänger av mot sydost.

Uppe i norr lyckas 6 armén med båda kniptängerna mot Belgorod och 6 sovjetiska armén hotas av dubbel omfattning.

Så långt tysk omgång. Hur ska jag hantera detta nu då?

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

I söder drar sig både 40 och 12 armén bakåt, liksom 9 arméns norra delar.

I norr börjar 6 armén evakuera Belgorod för att ta upp ett nytt försvar längs de nord-sydliga vattendragen. 37 armén i Kharkov tunnar ut försvaret i väster för att bygga en ny flank i norr.

Fredrik H

Utöver din inspirerande förmåga att hålla igång replays så måste jag säga att en tanke precis slog mig när jag läste de sista posterna; jag undrar hur det kändes för de sovjetiska officerarna under den här typen av kampanj. Man har tryckts tillbaka hela tiden, bokstavligen förlorat miljoner soldater och samtidigt har man en högsta chef vars primära egenskaper inte är att vara stöttande och förstående. Det är en situation som jag har förtvivlat svårt att förstå mig på.

Vårt kartongförflyttande både döljer och visar på en rad oerhört gripande mänskliga öden. Dessutom är det roligt. :)  Jag uppskattar att du håller igång, det peppar mig att ta tag i något här också.

Strv102r

Citat från: Fredrik H skrivet 25 september 2025 kl. 16:12:07Utöver din inspirerande förmåga att hålla igång replays så måste jag säga att en tanke precis slog mig när jag läste de sista posterna; jag undrar hur det kändes för de sovjetiska officerarna under den här typen av kampanj. Man har tryckts tillbaka hela tiden, bokstavligen förlorat miljoner soldater och samtidigt har man en högsta chef vars primära egenskaper inte är att vara stöttande och förstående. Det är en situation som jag har förtvivlat svårt att förstå mig på.

Vårt kartongförflyttande både döljer och visar på en rad oerhört gripande mänskliga öden. Dessutom är det roligt. :)  Jag uppskattar att du håller igång, det peppar mig att ta tag i något här också.

Tack! Ja, att det måste varit frustrerade och nedslående är väl ett understatement av John Cleesianska mått. Skalan på förluster är också "imponerande". Skalan på striderna är oerhörd. Med dagens förbandsmassa ofattbar. Detta är ju en tredjedel av fronten. Svenska arméns manöverförband  i dag är alltså ca en tysk standardbricka, eller fyra om man tar en pansardivision. Under arméns storhetstid motsvarade den ca 12 tyska standardbrickor.

theeverything

Citat från: Strv102r skrivet 25 september 2025 kl. 18:41:03
Citat från: Fredrik H skrivet 25 september 2025 kl. 16:12:07Utöver din inspirerande förmåga att hålla igång replays så måste jag säga att en tanke precis slog mig när jag läste de sista posterna; jag undrar hur det kändes för de sovjetiska officerarna under den här typen av kampanj. Man har tryckts tillbaka hela tiden, bokstavligen förlorat miljoner soldater och samtidigt har man en högsta chef vars primära egenskaper inte är att vara stöttande och förstående. Det är en situation som jag har förtvivlat svårt att förstå mig på.

Tack! Ja, att det måste varit frustrerade och nedslående är väl ett understatement av John Cleesianska mått. Skalan på förluster är också "imponerande". Skalan på striderna är oerhörd. Med dagens förbandsmassa ofattbar. Detta är ju en tredjedel av fronten. Svenska arméns manöverförband  i dag är alltså ca en tysk standardbricka, eller fyra om man tar en pansardivision. Under arméns storhetstid motsvarade den ca 12 tyska standardbrickor.

Jag har förstått det som att du gillar systemet och eftersom du spelat så otroligt många spel vore det kul om du kunde utveckla resonemanget med några meningar. Vad är det som du gillar? Känns det som relevanta beslut att ta eller är det mer att det följer det historiska förloppet bra eller en kombination? Har köpt GMT:s AGC i samma serie som jag tittat lite på men eftersom det är mitt första operativa östfrontspel har man ju inget att jämföra med. Det ska väl gå att kombinera alla spelen men har inte sett nån sån replay, känns det görbart eller helt orimligt?
MVH
Lars

Strv102r

Citat från: theeverything skrivet 27 september 2025 kl. 19:22:46
Citat från: Strv102r skrivet 25 september 2025 kl. 18:41:03

Jag har förstått det som att du gillar systemet och eftersom du spelat så otroligt många spel vore det kul om du kunde utveckla resonemanget med några meningar. Vad är det som du gillar? Känns det som relevanta beslut att ta eller är det mer att det följer det historiska förloppet bra eller en kombination? Har köpt GMT:s AGC i samma serie som jag tittat lite på men eftersom det är mitt första operativa östfrontspel har man ju inget att jämföra med. Det ska väl gå att kombinera alla spelen men har inte sett nån sån replay, känns det görbart eller helt orimligt?
MVH
Lars

Systemet är logiskt och flyter på utan att vara komplicerat, men har ändå ett stort djup och smarta mekanismer som leder till ett ganska historiskt nyttjande av resurser. Att kombinera alla spelen är ju teoretiskt möjligt, men jag har svårt att de hur det ska gå till praktiskt.

Södra delen av fronten där 1 pansargruppen har ansvar för de norra två tredjedelarna. Det är åter mildare med regn och gyttja så det händer inte mycket med den södra pansarkåren (13, 14 och 16 pansardiv) medan den norra (10 motoriserade, SS W och SS LAH) anfaller längs Stalinovägen. Längst i söder samlar 11 armén ihop den rumänska kåren, italienska kåren och den tyska kåren man har, plus ungrarna. Resten är ju på Krim, men något offensivt sker inte än.

I norr slår 6 armén till hårt mot 6 sovjetiska under dennas urdragning. De fördröjande pansarbrigaderna på flyglarna slås och resren av skyttet avskärs inne i Belgorod när staden inringar. Bara artilleri, luftvärn och stabdelar undkommer ur 6 armén. 17 armén är rätt passiv runt Kharkov, men "the writing is on the wall". 6 tyska armén kommer ta Belgorod och sedan fortsätta mot sydost, krossa resten av 6 sovjetiska armén och sedan fortsätta med del för att skära av Kharkov medan del upprättar ett försvar mot öster mot ev tillkommande sovjetiska förband. Ska inte den mindre katastrofen vid Belgorod upprepas i större skala vid Kharkov behöver staden evakueras nu. 

theeverything

Tack för svaret! Det ser ju synnerligen dystert ut för Kharkov. Hinner de ut? Men det är väl väldigt beroende av väder och supply för hur mycket drag under galoscherna det blir på tyskarna antar jag. Väldigt bra replay som vanligt!

Strv102r

Sol, plusgrader och torrt ute igen. I söder trycker 1 pansargruppen på mot Stalino och verkar samla de två pansarkårerna till samma område. SS-förbanden finns vid avskuren sovjetisk svag skyttedivision. 11 armén, som består av en svag italiensk kår längst i norr, därefter en "pyttekår" om två ungerska brigader, en hyfsad tysk kår (med kroatiskt inslag), och längst i söder en hyfsad rumänsk kår, är passiv i söder.

I norr håller Belgorod än. 6 armén rör sig söderut medan 17 börjar röra sig mot Kharkov som evakueras av 37 armén men en garnison lämnas för att binda resurser och ta tid.

Strv102r

Strv102r

Regn och gyttja i mitten av november. 1 pansargruppen närmar sig Stalino från sydväst. 9 sovjetiska armén börjar dra ur sin ställning för att inte bli avskuren om 1 pansargruppen plötsligt vänder söderut mot Mariupol.

Belgorod kapitulerar. 6 armén börjar gruppera defensivt längs vattendraget då det inte finns mer operativa mål för dem, men sovjeterna kan när som helst samla trupp av kartan i öster för en offensiv mot Belgorod och Kharkov om tysken lämnar det svagt eller helt oförsvarat. 17 armén inleder anfallen mot Kharkov med en oväntat stor framgång. Nordvästra delen av staden faller snabbt.

Strv102r

Frost och god framkomlighet. I söder anfaller de tyska och rumänska kårerna ur 11 armén längs kusten, men det stora är att en pansarkår om 16 och 14 pansardiv skär mot sydost för att skära av den retirerande 9 armén. Pansarspaningsbataljonen ur 16 pansar är svag, men störtar ändå fram för att stänga till kustvägen. Motanfall från den svaga 3 kavalleridiv slås tillbaka och detta försvårar för det ryska infanteriet att dra sig ur. Pansarspaningsbataljonen ser ut att ha hamnat pyrt till, men innan det ryska infanteriet kan anfalla kommer tysken att agera igen, och det kommer sannolikt innebära att 16 pansar tar ner till kusten strax öster om Mariupol och skär av huvuddelen av 9 armén.

Längre norrut anfaller en annan pansarkår med 13 pansardiv, SS W och LAH mot nordost och ser ut att vilja  omfatta Stalino.

Zoomar man ut på det södra operationsområdet ser man att det uppstått en lucka mellan 9 sovjetiska armén i söder och 12 vid Stalino. Just nu anfaller tysken inte rakt österut i luckan utan ser ut att vara mer fokuserad på att göra upp med de sovjetiska arméerna.

I norr fortsätter 6 tyska armén att gruppera ett försvar medan 17 tar Kharkov. Sannolikt kommer 17 anfalla mot sydost längs landsvägen och ansluta till 1 pansargruppens norra flank.

Strv102r

16 pansar lyckas inte slå sig ner till kusten och skära av den ryska urdragningsvägen. Spaningsbataljonen återgår till tryggheten hos den samlade divisionen. 14 pansar anfaller längre österut och skär av kustvägen där, men det uppstår en lucka bakom dem så ryssarna rinner längs kusten och sedan norrut för att sedan vinklar österut igen. 14 pansar skärs av, Men den ryska urdragningsvägen är smal och går mellan två pansardivisioner...

Längre norrut anfaller den andra pansarkåren först norrut mot Stalino men vinklar därefter mot sydost. Luckan mellan 9 och 12 sovjetiska arméerna vidgas.

I norr fortsätter 17 armén anfallet längs landsvägen mot den vikande 37 armén i sydostlig riktning mot Donbas och Stalino. 6  tyska och 6 sovjetiska arméerna speglar varandra längst I norr med defensiva grupperingar.

Strv102r

När jag studerar läget så känns det högst sådär. Tysken ligger ca 10 GT efter den historiska utvecklingen, men just nu förefaller det se ut att barka åt fanders ganska snabbt för mig. 17 kommer falla ner norr om Stalino (dagens Donetsk) och 37 kommer inte kunna hejda dem. Samma sak känns det som med 1 pansargruppen vart den vänder sig. Går den ner mot Azovska Sjöns kust öster om 9 armén och skär av den med SS W så finns det inget mellan dem och Rostov. Gyttjan kommer inte rädda mig. Det är frost ett bra tag nu. Jag har nog kört för hårt med No Retreat orders och för lite med Extended Retreat för att spara förband.

Strv102r

11 armén når Mariupols utkanter. Tysken låter 13 pansar och SS W anfalla österut medan 16 pansar med den avskurna 14 pansar stänger in den urdragande 9 armén huvuddel. Sovjetiskt kavalleri anfaller desperat 14 pansar från både öster och väster för att öppna vägen för infanteriet och artilleriet, men trots stora förluster lyckas de inte öppna vägen ut. Skytteförbanden grupperar för ett större kraftfullare anfall, men tysken kommer hinna agera innan det verkställs.

Längre norrut, vid Stalino, händer ingenting. 13 pansar och SS W har inget framför sig nu, så jag avdelar alla mina nyåteruppsatta förband till den delen av fronten och skapar en tunn linje framför tyskarna. 56 armén lämnar Rostov med sina fåtaliga förband och skapar en ställning väster om staden. Jag begär ytterligare nödförstärkningar från STAVKA, allt som finns! Det kostar 7 VP men från Taman-halvön anländer 5 skyttebrigader och fyra marininfanteribrigader vars täter når Rostov. Kostnaden i VP kan betyda att detta är förband som historiskt deltog i amfibieoperationen mot Kerch på Krim i december, som i vår alternativa verklighet aldrig blir av.

I norr fortsätter 6 tyska och sovjetiska att spegla varandra medan 17 rör sig mot sydost längs landsvägen mot 37 nya ställning. 17 framskjutna tät hinner i kapp en svag skyttedivision och 37 arméns artilleri som inkasseras.