Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Friendly Fire XVIII • 18/2 - 22/2 2026 • DISKUSSIONSTRÅD

Startat av Rydfalk, 7 oktober 2025 kl. 18:26:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 6 Gäster tittar på detta ämne.

Delirium

Citat från: Magu skrivet  9 januari 2026 kl. 22:44:02Hej hej. Helt ny i det här sammanhanget. Spelat i många år men pga livet aldrig kommit mig iväg på denna typ av tillställning. Ser väldigt mycket framemot det.

Har jag förstått rätt att det kommer att dyka upp nån form av schema för planering i relativ närtid?

Jag hoppas på att kunna få spela HiS eller liknande under lördagen, då det har visat sig närmast omöjligt att få till på hemmaplan – senast var hösten 2015 trots flera försök sedan dess. Ser även med spänning att det kan vankas Friedrich eller Maria; vilka bägge finns i samlingen, men aldrig har gått att hitta motståndare för.

Hej och välkommen och så frågae jag dig också vad du heter. :)

Imperial Elegy som jag skriver om ovan är typ HIS men HIS brukar också spelas.

/Björn
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

David Sunnergren

Citat från: Delirium skrivet  8 januari 2026 kl. 13:27:27Nu har jag spelat tre partier Imperial Elegy med två olika gäng plus att jag håller igång ett solitärparti. Det är ganska mycket saker att tänka på, men har man spelat Here I Stand eller dylikt har man ungefär 1/3 av spelet redan. Läs gärna reglerna i förväg och det börjar komma upp videor nu på BGG tror jag så vi kan komma igång lite smidigare. Men med de förbehållen kör jag gärna mer än ett parti, kanske t o m ett kortare träningsparti först. Det fulla spelet tar tid, fullt i klass med Here I Stand ska man vara medveten om, om inte mer.

Jag hoppas få till något eller några partier innan FFdL. Är mycket sugen.

ErikLj

Den senaste FFdL blev det flera kul endagarsspel. Denna gång är jag sugen på något större och kanske med flera. Där det finns en möjlighet att närma sig slutet på söndagen. Har två förslag

The Dark Valley
Austerlitz Rising Eagle

Är även öppen för andra förslag

/Erik

aegneus

Jag har Rising Eagle hemma ospelat - det skulle kunna vara intressant. Har du någon känsla för hur mycket tid det tar?

David Sunnergren

Citat från: aegneus skrivet 12 januari 2026 kl. 15:53:09Jag har Rising Eagle hemma ospelat - det skulle kunna vara intressant. Har du någon känsla för hur mycket tid det tar?

Jag skulle avsätta två dagar till det då en dags känns alldeles för tight. Jag gissar dock att ni inte behöver spela två hela dagar innan ni kan känna er färdiga, men det beror kanske på speltempo och uthållighet.

ErikLj

Citat från: aegneus skrivet 12 januari 2026 kl. 15:53:09Jag har Rising Eagle hemma ospelat - det skulle kunna vara intressant. Har du någon känsla för hur mycket tid det tar?
Spleade sex timmar för ett år sedan inkl set up.  Kom en lite bit så två hela dagar skulle jag säga.

Erik

Rydfalk

Som ni har väntat!
Men, här kommer det,
Spelschemat våren 2026!

...vad ska man göra när man
vaktar en mattetävling timme
ut och timme in...

Var lite försiktiga med att slå
ihop celler alltför tidigt eller
ändra typsnitt alltför mycket.
"Hoppas det regnar i sommar!"

Scipio

Citat från: Rydfalk skrivet 14 januari 2026 kl. 11:02:33Som ni har väntat!
Men, här kommer det,
Spelschemat våren 2026!

Oj jag har väntat så ivrigt att jag trodde jag skulle krepera!   :up:
"Randomization is too important to be left to chance"

FRVO

Jag har gjort min medborgerliga plikt och läst igenom reglerna till Imperial Elegy (har hört att de är med i nästa version av kultur-kanonen) så jag signar upp mig på fredagspartiet.

folow

Om jag inte tröttnat grundligt efter Galore är jag nog gärna med på Imperial Elegy på fredagen. Går det att få redigeringsbehörighet till dokumentet eller skriver arrangörerna in?
Mon centre céde, ma droite recule, situation excellente, j'attaque.

Scipio

Citat från: folow skrivet 14 januari 2026 kl. 14:04:22Om jag inte tröttnat grundligt efter Galore är jag nog gärna med på Imperial Elegy på fredagen. Går det att få redigeringsbehörighet till dokumentet eller skriver arrangörerna in?
Alla som är anmälda ska kunna redigera dokumentet, ibland så blir det dock något knas men då kan man höra av sig till avatar_Rydfalk så fixar han det.

avatar_FRVO och avatar_folow jag lade till er båda på fredags-partiet i schemat.  :up:
"Randomization is too important to be left to chance"

David Sunnergren

Citat från: Scipio skrivet 14 januari 2026 kl. 14:14:14
Citat från: folow skrivet 14 januari 2026 kl. 14:04:22Om jag inte tröttnat grundligt efter Galore är jag nog gärna med på Imperial Elegy på fredagen. Går det att få redigeringsbehörighet till dokumentet eller skriver arrangörerna in?
Alla som är anmälda ska kunna redigera dokumentet, ibland så blir det dock något knas men då kan man höra av sig till avatar_Rydfalk så fixar han det.

avatar_FRVO och avatar_folow jag lade till er båda på fredags-partiet i schemat.  :up:

Räcker verkligen en dag för Imperial Elegi? Jag hade satt lite mer tid än så.

folow

Citat från: David Sunnergren skrivet 14 januari 2026 kl. 14:15:14Räcker verkligen en dag för Imperial Elegi? Jag hade satt lite mer tid än så.

De två partier jag spelat hittills har varit klara på 11h inklusive regelgenomgång från grunden och setup. Jag räknar inte med att det skall ta längre tid. Då hade vi tio minuter för varje diplomatifas, vilket jag tyckte räckte alldeles utmärkt. Inget av partierna hade ett särskilt utdraget världskrig.
Mon centre céde, ma droite recule, situation excellente, j'attaque.

David Sunnergren

Okej, nu när bokningsschema finns är jag öppen för förslag på vad jag ska spela.

Fredrik H

Citat från: Rydfalk skrivet 14 januari 2026 kl. 11:02:33Som ni har väntat!
Men, här kommer det,
Spelschemat våren 2026!

...vad ska man göra när man
vaktar en mattetävling timme
ut och timme in...

Var lite försiktiga med att slå
ihop celler alltför tidigt eller
ändra typsnitt alltför mycket.

Jag vill inte störa farbrors provvaktande, men det schema jag får upp har fel dagar (för mig) och hävdar att nästa FF äger rum i oktober. Kan i och för sig bero på min brist på förståelse för modern teknik, det har hänt förr.