Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Downfall

Startat av aegneus, 9 maj 2026 kl. 01:02:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

aegneus

Tänkte visa lite Downfall nu när jag äntligen får spela det med någon. Elias är Soviet och OKW (alltså västfrontstysk) och jag är Wallies och OKH.

Skärmbild 2026-05-07 225612.png
I öst kör ryssen över minors under Uranus (normalt), tysken bygger upp en linje, ryssen går upp i kontakt och lyckas sedan ett riktigt bra anfall. Jag har lagt två dyyyra replacement orders (orders kostar initiativ) och det skiter sig då ryssen hinner få en move och exploatera sitt genombrott innan jag hinner reagera. Men det är ingen katastrof för jag har två Breakouts på handen.

Skärmbild 2026-05-07 225632.png

I Afrika står det still. Tysken lyckas få ett övertag i striderna kring Malta, så italienska flottan seglar via Sardinien och får igenom  supply och förstärkingssteps utan förluster. Det allierade bygger upp, sänker ubåtar i Nordatlanten och väntar på bra väder

Profit

Oooh, det här har jag alltid velat prova.

aegneus

Turn två blev mycket en omgång om att förstå hur spelet fungerar, se hur jobbigt ett kort OCH chitdrivet spel kan vara samt visade upp ett antal rena felspel, framför allt från mig. Det började med att de allierade byggde upp en bra stor attack i Tunisien, jobbade sig vidare mot Tripoli...
och då evakuearade tysken Afrika! Eller italieniserade kriget, som Elias kallade det. Två stackars garnisoner blev kvar och dog på fläcken. Afrika befriat, Sicilien nästa! Trodde jag.

En fördel med den tidiga rensningen (tja, evakueringen, det var ju inte som om det var de västallierade som gjorde jobbet) var att ett av eventkorten - Mare Nostrum - nu byttes ut och ersattes med Mediterranean Dominance. Det gör att tysken fick mindre flyg och de allierade mer. Tysken lyckades ett kort tag ha flygöverlägsenhet i Sicilien men sedan dess har det parkerat ett brittiskt elitflyg på, naturligtvis, Malta, i hela omgången. (Elitflyg vinner ties om luftherravälde)

I öst fick tysken upplägg för motattacker, gjorde två som tog bort pansarstep utan egna förluster, men när det hela skulle krönas med en maxattack med pansararmeer som omgrupperar, slår och tillbakagrupperar till tidigare position innan tröga Stavka reagerar... då dyker det upp horder av ryskt flyg. Usch. Det blev bara en liten backhand blow.

Sedan klagade Elias på (ja, jag tänker hacka lite på honom här för det växlar senare :) ) att han inte riktigt såg hur han skulle anfalla, styrkeförhållanden mm, men östfronten avstannade i att Elias drog massa förstärkningsbrickor och OKH (östtysken) drog massa manöverbrickor. Problemet med det är att när det blir Maj och ryssen har tagit in alla sina förstärkningar så har tysken inga brickor att manövrera med. Och nu är det lite mer ryssar... och också första saftiga felspelet (lyssna noga alla ni som kanske spelar någon gång i framtiden).  Jag sitter och gnäller över att jag inte får upp mina förstärkningsbrickor - men det jag glömmer är att tyskarna delar på förstärkningsbrickor så det ligger en tysk inf recruit där, men med Elias (västtysk) sida upp. Bara att spela, men mina trupper kör manövrar i gyttjan istället.

Så felspel av mig:
* Armor ger bara styrka i anfall. Jag mekaniserade flera armeer för att få tillgång till +2 i försvar men så var det inte. Och det gjorde också att jag hade sämre odds för mina motanfall.
* Vissa brickor är multifärgade - tyska non-ops ordrar har OKW på ena sida och OKH på andra.

Så då går det så här sedan. Tysken har maxat sitt försvar, så här

Skärmbild 2026-05-23 110603.png

men ryssen får flytta och anfalla flera gånger, starka attacker som ger två steps (oftast) och fronten liksom bara försvinner. Om inte tysken får en movebricka blir det här riktigt jobbigt.

Skärmbild 2026-05-23 101733.png

I väst är de allierade redo att invadera.
Men vad måste man ha då? Brohuvudsmarkörer!
Hur får man dem? Genom omgångens reinforcements!
Hur kommer de in? Genom High Command-eventet!
Var ligger det? TREDJEN SIST I LEKEN!  :evil:

De allierade sitter alltså i Afrika och väntar på landstigningsfartyg nästan hela turn 2. Men till slut kommer de - och då rullar jag ut alla sparade kort till att invadera Naples.

Skärmbild 2026-05-23 105936.png

Felspel av Elias:
* Fort troops kan flippa till fortsidan med rätt order eller event. Elias har typ fyra sådana möjligheter att bygga fort i Naples men tänker inte på det... så när väl allt är på plats rullar amerikanerna lätt iland och nu sitter tyska stykorna i Sicilien illa till.

Skärmbild 2026-05-23 101702.png

Så det ser skrutt ut för de tyska både i öst och i väst!