Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Barbarossa: The Russian German Conflict, 1941-45

Startat av Andreas Lundin, 18 maj 2006 kl. 14:05:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0304358649/ref=pd_sxp_elt_l1/202-5426421-3550225

Någon som har läst denna bok? Kommentarer? Är den värd att köpa? Jag har redan en del östfrontslitteratur, men letar självfallet ( :roll: ) efter mer.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Klas Malmström

Ingen aning huruvida boken är bra eller inte men jag reagerar på namnet.
Barbarossa är väl endast den den tyska invasionen 1941 ?
Klas Malmström
Linköping

Andreas Johnson

Har den i bokhyllan, läste den för två-tre år sen. Tyckte den var ganska bra, rätt översiktlig. Anses vara en klassiker, första upplagan kom redan på 60 eller 70-talet. Nu har jag själv inte läst så jättemycket litteratur om just ösfronten, om man redan har gjort det kanske den inte tillför så mycket nytt. Å andra sidan skulle den väl inte tryckas i nya upplagor om den inte var bra.
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

A F

Citat från: "Andreas Johnson"Anses vara en klassiker, första upplagan kom redan på 60 eller 70-talet.

Vad har förändrats i vår bild av det hela sen dess? Vi vet mer om planeringcyklerna i STAVKA och vinteroffensiven 1941 har nedgraderas till "the world's greatest non-event". Vad mer?

Andreas Johnson

Förresten tror jag att "Barbarossa" ingår i titeln beror på att Clark koncentrerar sig på vad som hände 1941 i första hand och går igenom resten av konflikten mycket mer summariskt. Om jag kommer ihåg rätt så anser Clark att det som är värt att studera är det som hände 1941, sen var det ändå i stort sett kört för tyskarna....
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

A F

Citat från: "Andreas Johnson"Om jag kommer ihåg rätt så anser Clark att det som är värt att studera är det som hände 1941, sen var det ändå i stort sett kört för tyskarna....

Tja... Fall Blå var ju bara en gigantisk dödsryckning. Liksom attacken mot Kursk. :up: