Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Fortress Berlin (ATO)

Startat av Holmgren, 22 juni 2006 kl. 12:18:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Holmgren

Fortress Berlin är spelet i Against the Odds Magazine Volume 2, Number 4. Som namnet antyder behandlar det slutstriden om Berlin 1945. 16 sidor regler, 4 sidor tabeller och en sida med regler för solospel, 480 counters (bataljoner och regementen med varierande inslag av kompanier och brigader etc.) och en karta som mäter 85 x 55 centimeter (den täcker in ett område med flygplatsen Gatow i väster och stadsdelen Treptow i öster, flygplatsen Tegel i norr och stadsdelen Lichterfelde i syd, Charlottenburg och Tiergarten i centrum). Varje turn motsvarar en dag. Tidskriften i sig innehåller en del bakgrundsartiklar om slaget om Berlin samt annat material.

Nu har jag bara lirat Fortress Berlin solo, men jag gillar det. Visst är läget i stort hopplöst för den tyske spelaren, men jag tycker att de olika delmålen som krävs för tysk seger känns rimliga även om de naturligtvis bara finns till för att ge tysken en spelteknisk möjlighet att vinna. För den ryske spelaren gäller det motsatta: Berlin kommer att falla - förr eller senare - men vägen dit är ingalunda enkel och bekväm. Redan utan tilläggsmodulen On To Berlin (som betecknas som en "Very Major Variant" innehåller reglerna tre minor variants ("Reichtag Flak Tower", "Latvians Come to Berlin" & "Stffened LVI Panzer Corps") och två major variants ("Steiner Counterattacks" & "Wenck is Coming") vilket tillför variation. Till detta kommer möjligheten att använda U-Bahnnätet (vilket är en optional rule, men jag anser att den SKALL användas) samt regler för en tre-spelar-variant (eller fyra, fem eller sex spelare!) och regler för att spela de olika medlemmarna av den tyska nomenklaturan

Det blir en del vändande av counters i spelet eftersom framsidan av enheten markerar att förbandet är marchformerat medan baksidan används när förbandet är stridsgrupperat. Det är förhållandevis mycket information som trycks in på varje counter: Förbandssymbol i form av en bild, Förbandstyp, Namn på förbandet, Vilket högre förband det tillhör, samt speltekniska värden i form av:  Firepower Strength, Protection Factor, Movement Allowance & Moral Rating. Det har riktats kritik mot hur spelets counters är designade då dessa går i vad som närmast kan liknas vid dayglofärg. Snygga vid en första anblick, men lite röriga när de skall användas. Dessutom är det inte helt enkelt att skilja de tyska och ryska trupperna från varandra. Man vänjer sig dock. Kartan tycker jag själv är riktgt snygg om än något mörk.

Stridssystemet är något bökigt då man först räknar fram en kolumnangivelse i en tabell baserat på anfallstyp och styrkeförhållande. Denna kolumnangivelse använder man sedan i en andra tabell som tar hänsyn till terrängmodifikationer för att få fram det slutliga stridsresultatet. Är det dessutom fråga om Close Assault tillkommer modifieringar i denna andra tabell beräknat på faktorerna: Moral Advantage, Armor Superiority, Outflanking Attack & Defender Surrounded.

En lustig detalj är att artilleriet slår mot stackade enheters samlade försvarsvärde. Inget skydd genom spridning här alltså. Således är det lönsamt för t ex den tyske spelaren att stacka exempelvis Volksturmenheter med mer värdefulla förband för att skydda de senare. Detta eftersom det är den spelare som drabbats av artillerielden som väljer vilka enheter som skall tas som förluster. Jag kan möjligen vrida till det och försvara den regeln med antagandet att de kvalificerade (eller i alla fall erfarana) förbanden har vett nog att hålla sig i skydd medan de oerfarna volksturmenheterna sannolikt exponerar sig varför det är rimligt att dessa förbrukas först.

Bilder på BoardGameGeek: Karta och Counters.

I Paper Wars Issue #55 medföljde tilläggsmodulen On To Berlin med 8 sidor regler och 80 counters. Vad man får är regler och counters för Operation Eclipse - den tänkta luftlandsättningen av amerikanska och brittiska förband i Berlin. Denna What If-variant förutsätter att Hitler dödats i ett flyganfall och att de tyska styrkorna står desorganiserade och utan klar ledning vilket möjliggör för de västallierade att försöka förekomma ryssarna.

En märklig detalj är att det inte helt okända amerikanska förbandet 82 Airborne medföljer redan i Fortress Berlin, men alltså inte kan avvändas om man inte skaffar On To Berlin. Nåja, vad gör de inte för att locka köpare?
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

BigPapaBear

Låter klart intressant!
En mycket bitter liten man.

Jon Karlsson

Citat från: "Holmgren"Bilder på BoardGameGeek:
...
Counters.

Spelar det roll vilken riktning counterserna pekar åt också?
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

Holmgren

Citat från: "Jon Karlsson"Spelar det roll vilken riktning counterserna pekar åt också?

Ja, om enheten är marschgrupperad (Maneuver Mode) kan den endast anfalla mot sina "facing" hexsides och är dessutom sårbar för "Outflanking Attack" i Close Assault Combat.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!