Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Männer gegen Panzer

Startat av Scipio, 10 augusti 2006 kl. 14:27:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Jon Karlsson

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Jon Karlsson"Jag tror att tüskarna i film 1 och 2 hade haft det betydligt jobbigare om de ryska tanksen hade haft infanteri med sig också.
Regel ett vid pv-strid är "jaga bort hans infanteri". Man började med att skjuta bort dem. Med gevär & kulspruta.
Hm. Ja, det gjorde de visst. Tur för dem att ryssarna inte hade några APC:er, eller gömde sig bakom stridsvagnarna, eller i terrängen, då.
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

Olle P

Citat från: "Scipio"... med tanke på att dom först laddade den med en Steilgranate 41...
Hmm... hur sjutton kunde jag missa det när jag såg filmen första gången? :oops:

/Olle

Andreas Lundin

CiteraRivtändaren var mer intressant. Satt den direkt i minkroppen eller var den något han skruvade dit?

Hur skulle jag göra? Tejpa fast rivtändaren på minkroppen och fästa en pentyldtubintråd i rivtändarens sprängpatron och slå en knut på pentylstubinen i andra änden. Runt knuten fäster jag en klump sprängdeg som jag sedan pular ner i stridsvagnsminans "tändhål" (kommer inte ihåg nomenklaturen). Voila! Tänd och kuta utav bara fan!

Har gjort en liknande sprängning med en skarp strvmina 5, och lade en gammal bandkanonvagn på taket - 5 meter från platsen där vi lagt minan... Då använde vi förstås tändnig med el (av säkerhetsskäl - 1km säkerhetsavstånd när man spränger metall [eller sitta i bunker]).

Jag vet dock inte om tyskarna hade tillgång till sån lyx som pentylstubin och sprängdeg...  Men det gick nog att fixa på samma sätt med andra prylar.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Scipio

Citat från: "Anders Fager"Rivtändaren var mer intressant. Satt den direkt i minkroppen eller var den något han skruvade dit?
Den skruvades in i sidan av minan. Syns tydligt när det görs några sekunder in på avsnitt två.
"Randomization is too important to be left to chance"

A F

Citat från: "Scipio"
Citat från: "Anders Fager"Rivtändaren var mer intressant. Satt den direkt i minkroppen eller var den något han skruvade dit?
Den skruvades in i sidan av minan. Syns tydligt när det görs några sekunder in på avsnitt två.

Ser man på.

(Och tändaren är intressant, om den är fabricerad. För då ärr minjävulen gjord för att kunna dubbla som bomb.)

Scipio

Citat från: "Anders Fager"Ser man på.

(Och tändaren är intressant, om den är fabricerad. För då ärr minjävulen gjord för att kunna dubbla som bomb.)
Klart att det måste vara en del i minans design.

A F

Citat från: "Scipio"
Citat från: "Anders Fager"Ser man på.

(Och tändaren är intressant, om den är fabricerad. För då är minjävulen gjord för att kunna dubbla som bomb.)
Klart att det måste vara en del i minans design.

Att den exploderar? Jo. Men det finns inget skäl till att ha en rivtändare som passar till en stridsvagnsmina om du inte tänker ha minjävulen till försåt eller bombygge.

Scipio

Citat från: "Anders Fager"Att den exploderar? Jo. Men det finns inget skäl till att ha en rivtändare som passar till en stridsvagnsmina om du inte tänker ha minjävulen till försåt eller bombygge.
Alltså titta på klippet, jag tycker ivarjefall att det definitivt ser ut att vara en del i minans design med ett skruvfäste för detta.
Och som jag sa så demonstrerar dom vanliga tillvägagångssätt för att slå ut pansar, inte improviserade.

A F

Citat från: "Scipio"Alltså titta på klippet, jag tycker ivarjefall att det definitivt ser ut att vara en del i minans design med ett skruvfäste för detta.

Ser fan inte vad du menar. Klipp & ungefärlig tid, if you please?

Kan de vara så att man anväder samma tändare som på handgranaten? Den har ju också en rivtändare med fördröjning.

Citat från: "Scipio"Och som jag sa så demonstrerar dom vanliga tillvägagångssätt för att slå ut pansar, inte improviserade.

Alla tyska tillvägagångsätt för att slå ut annat pansar än tanketter från 1939 och fram till när man fick riktiga PV-vapen som Panserfaust och långa PV-pjäser slog igenom var både "improviserade" och "vanliga". Minns jag rätt från en infanteritaktikbok jag läst en gång så blev de improviserade knepen upphöjda till "metoder" under inledningen av Barbarossa då gick upp för OKW att pv-strid utan pv-vapen skulle bli en vanlig del av infanteristirden. Antar att filmen är från den tiden. Ska försöka gräva fram boka och kolla mer.

Scipio

Citat från: "Scipio"Alltså titta på klippet, jag tycker ivarjefall att det definitivt ser ut att vara en del i minans design med ett skruvfäste för detta.

Ser fan inte vad du menar. Klipp & ungefärlig tid, if you please?

Kan de vara så att man anväder samma tändare som på handgranaten? Den har ju också en rivtändare med fördröjning.
Kolla 11 sekunder in på del två. Skruvas in i en infästning i sidan av minan.

Citat från: "Scipio"Och som jag sa så demonstrerar dom vanliga tillvägagångssätt för att slå ut pansar, inte improviserade.

Alla tyska tillvägagångsätt för att slå ut annat pansar än tanketter från 1939 och fram till när man fick riktiga PV-vapen som Panserfaust och långa PV-pjäser slog igenom var både "improviserade" och "vanliga". Minns jag rätt från en infanteritaktikbok jag läst en gång så blev de improviserade knepen upphöjda till "metoder" under inledningen av Barbarossa då gick upp för OKW att pv-strid utan pv-vapen skulle bli en vanlig del av infanteristirden. Antar att filmen är från den tiden. Ska försöka gräva fram boka och kolla mer.
Nä, de vapen som de demonstrerar är de som finns i arsenalen för infanteriet är inte är improviserade utan tillverkade.

Med tanke på att det finns tyskarna har M42 jackor i filmen och som sagt att inga raketdrivna pansarvärnsvapen förutom Stielgranate 41 är med så bör den ha spelats in tidigast sommaren 42 och senast sommaren 43.
Eftersom dom har även MG42or som började serietillverkas först sommaren 42 vilket gör det sannolikt att det är någon gång första halvan 43 som det har spelats in.

A F

Citat från: "Scipio"Med tanke på att det finns tyskarna har M42 jackor...

That does it.

:up:

Ska försöka underöka detta.

A F

Nu ska du få höra. (Inte för att jag vill motbevisa något, utan mer av kuriosaintresse.) Hösten 1941 så sades det att varje man skulle vara kapabel att slå ut en stirdsvagn. Hur var mer oklart. Grunden var att försöka se till att tanksarna blev av med sitt infanteriskydd och sen skerd man till verket. Exampel på fullständigt suicidala tricks:

• Förblinda stridsvagnarna med rök (från granater eller stora brasor), färgbomber, dyngakastning eller direkt våld mot optiken.

• Stoppa saker i stridsvagnens eldrör...

• Bryta upp stridsvagnens luckor och inleda personligt umgänge med besättningen.

• Hottade skafthandgranater (ett skaft, åtta granater) kunde användas till att skada band eller motorrumsluckor (så att man sen kunde hälla ner nått brännbart...)

• Brandflaskor av alla sorter.

(Och...)

• Tallriksmina 35. Vikt 9 kg. Med antingen brytkryss (190 kg), rivtändare (7 sek) eller fördröjningständare (10 sek). Rena multibomben. En standardmodifikation tycks ha varit att göra om bärhandtaget till en rejäl krok så att minan lättare fastnade på den passerande stridsvagnen.

:ultra: