Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Vågar man börja spela WiF (igen)?

Startat av BigPapaBear, 30 augusti 2006 kl. 15:50:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Provade WiF en gång för sisodär åtta år sedan och har lite blandade minnen av det. Då var jag på intet sätt en "riktig" krigsspelare, och hängde således inte med i svängarna när facktermerna haglade...

Av någon outgrundlig anledning ligger det dock och skaver i minnet och man kanske borde våga ge sig hän i vansinnet?

Vad säger ni? Är WiF ett måste eller bara blä? Vilka expansioner "måste" man ha och vilka ska man skina fullständigt i?
En mycket bitter liten man.

sfclinken

Tja, jag är WiF frälst. Och nä inte i FE utan i 5th edition, kanske för att jag är lite old fashion  8)  ... Somliga säger det är "broken" andra inte, jag kan bara säga att det är ett underbart spel. Dessutom gräver det inte ner sig i moment och regler som efterföljare gör dvs man kan lugnt spela en "one map" kampanj på en helg. Visst sen kan man lägga på goa expansioner som Planes in Flames och Carrier Planes in Flames..men där räcker det enligt mig.

Varför är det bra? Jo för att jag gillar att varje turn kan variera i längd vilket gör det hela lite oförutsägbart. Man kan inte göra allt varje impuls utan man måste prioritera. När det gäller produktion måste man planera långt iförväg hur kampanjen ska se ut, vad man ska satsa på. I varje segment står man inför ett stort antal val som är avgörande för om det blir framgång eller misslyckande i kriget.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

BigPapaBear

Men kan man nöja sig med "bara" grundspelet?
En mycket bitter liten man.

sfclinken

Citat från: "BigPapaBear"Men kan man nöja sig med "bara" grundspelet?

Jag säger såklart ja på det. Med anledning av att jag gillar spel med lite "flyt" i.  Jag kör gärna PiF (CPIF) eftersom jag gillar flyg men sen blir det för plottrigt för mig. Man ska kunna genomföra en runda utan att ständigt slå i regelhäftet jämt och ständigt.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Jon Karlsson

Citat från: "BigPapaBear"Men kan man nöja sig med "bara" grundspelet?

Definitivt. Interaktionen mellan Europa- och Asien-spelarna i en flerakartorskampanj är ofta så liten att det nästan är som att sitta och spela två olika spel bredvid varandra.
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

Vvornth

Lustigt att du skulle fråga. Vi har precis på Ylva satt upp ett nytt parti av WIF deluxe (alla expansioner) i lokalen. Med alla reglerna fräscht i minnet så går det förvånansvärt smidigt. Nya counters tillför mer tid men jag kan inte påstå att det är nödvändigtvis något mer komplicerat för det.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance