Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Operationellt nappe

Startat av tinG, 21 mars 2009 kl. 09:01:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tinG

Hej

Jag står på tröskeln till en generell Kevin Zucker-bojkott... Efter nya försök att få till det med HoB/NatC börjar jag undra över om det finns  några alternativ.

Jag skulle vilja testa ett operationellt spel med fokus på Napoleonepoken som Mr. Zucker inte haft fingrarna på. Någon som har några förslag?

Hjälp!
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Har inte provat något av dessa, men de finns i alla fall:

Flight of the Eagle (Pratzen)
Jours de Gloire Campaign (Vae Victis)
War to the Death plus ett på Leipzig som jag inte minns namnet på (Omega Games)
Age of Muskets (Bellica 3rd)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Fredrik H

Jag har koll på två av Elias förslag..
När det gäller Pratzen Edition-spelen så är de väldigt annorlunda. Man har inga brickor utan allt sker på kopior av historiska kartor där man skriver in förflyttningar. Slag sker på en battleboard (typ) och pågår samtidigt som resten av spelet fortsätter, så man kan skicka efter hjälp etc.  Idealet skulle väl vara en spelare per kår och en väldigt påläst och ambitiös spelledare. En spelledare är för övrigt helt nödvändig. Är man intresserad av operationellt Napoleon så att säga "på riktigt" så finns det nog inget som slår den här idén. Spelserien (numera två spel, det senaste ägs men är ännu ospelat) förtjänar en egen tråd, det finns så många nya och intressanta koncept som förtjänar att diskuteras.
Spel 1 innehåller om jag minns rätt 1807, öppningen 1809 och något till, spel 2 innehåller regler för längre kampanjer och låter en spela 1805, 1812 och 1813. En riktigt speciell serie som mer än något annat "tar en dit", iaf om spelledaren är bra och påläst.

När det gäller Omega Games Napoleonspel så är de två spelen inte likadana utom i ett avseende - grafiken är vedervärdig. Spanienspelet har månadsronder och lyckas på ett fascinerande sätt återskapa den historiska situationen och frustrationen. Gerillagubbarna smyger i bergen, fransmännen har gott om folk men kan inte koncentrera dessa och britterna är försiktiga med sina få trupper. Lysande simulation.
Leipzigspelet har tvådagarsdrag och handlar om hösten 1813. Också det här spelet är otroligt bra, det känns som det lägger Zucker bakom sig med hästlängder. Precis som Spanienspelet är det areamovement och varje enhet har två brickor, en operationell och en taktisk som används i strid. Spelet kretsar mycket kring supply och stolliga befäl som aldrig beter sig som man vill. Där Nappe är brukar det funka, men andra är inte lika pålitliga. Svenskarna är också med, men är rätt medelmåttiga.

Om du kan leva med grafiken och är intresserad av Nappe operationellt så kan jag rekommendera alla ovanstående. Omega-spelen funkar på två och har bara en karta vardera, Pratzen-spelen kräver många spelare, spelledare och utrymme. Det är bara att köra..
 :ultra:

A F

Citat från: "tinG"Jag står på tröskeln till en generell Kevin Zucker-bojkott...

Därför att? Själv har ja aldrig lyckats få nån känsla för hans spel.

tinG

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "tinG"Jag står på tröskeln till en generell Kevin Zucker-bojkott...

Därför att? Själv har ja aldrig lyckats få nån känsla för hans spel.

Religiös övertygelse, ogillar new age fanatiker...  :wink:

Men allvarligt talat, det går verkligen inte att läsa karlns regler! Vet inte varifrån han har fått idén om att det är bra med två paralella regelböcker (Standard & Exclusive) som hänvisar till varandra med undantag. Reglerna är skrivna i någon konstig "pratig" stil med viktiga regler och undantag i löpande text. Ställer man en fråga till "gurun" får man flummiga svar om att det är det som står i reglerna som gäller, eller något liknande. Verkar ibland helt oförstående... CoN är ett regelsystem som funnits i typ 30 år och K.Z och hans entourage har dom "under skinnet".

Jag är övertygad om att det finns ett intressant spel där under men jag blir fullständigt utmattad varjegång jag gör ett nytt försök att hitta det.  :down:

Jag vill liksom bara få reda på vilka alternativ som finns...

@Elias/Fredrik: tack för tipsen.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

BigPapaBear

Citat från: "tinG"Men allvarligt talat, det går verkligen inte att läsa karlns regler!

Amen.
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: BigPapaBear
Citat från: tinGMen allvarligt talat, det går verkligen inte att läsa karlns regler!/quote]

Kan bara hålla med. Och det är skönt att veta att även andra har problem.

Snowfox

Håller med uppförsbacken eller inlärningskurvan är rejäl, men värd det om man har tidsperioden som specialintresse.

TinG, ta reda på en kopia av hans Leipzig spel från AH tiden "Struggle of Nations", designers notes är något alldeles speciellt...utan att lägga några värderingar i det uttrycket.  :lol:
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.