Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Startat av totte30, 4 september 2006 kl. 13:40:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Doomfarer

Roligaste jag sett på länge. Laddade ner Adobe Reader. När installationen är klar står det:

Nära nerladdnings chef

Skall väl stå "Close Download Manager".  :lol:
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Andreas Lundin

:lol:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Organ

Jag såg Band of Brothers nyligen där man bl.a. fick följande geniöversättningar:

Sjukvårdare beklagar sig över att de har slut på morfin med "Now we're giving the boys hooch", vilket översätts med "Nu ger vi grabbarna maruijana".

Någon vars enhet precis tvingats retirera med svåra förluster säger "We got our asses kicked". Översättning: "Vi gav dem storstryk".

Det fanns fler men detta är de enda jag kommer på bara sådär.
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

aknaton

Citat från: "Doomfarer"Jag har inte läst nya översättningen av SoR, men sämre än Ohlmarks kan den omöjligt vara.

Den nya översättningen är riktigt bra. Men den känns väldigt annorlunda jämfört med Ohlmarks, men det beror nog mest på att Ohlmarks tog sig några mindre friheter  :D
Henrik S Törnblom

EvilSpook

Citat från: "Doomfarer"Men den känns väldigt annorlunda jämfört med Ohlmarks, men det beror nog mest på att Ohlmarks tog sig några mindre friheter  :D
I en av mina utgåvor finns ett kapitel som heter "Honmonstrets lår"  (Shelobs Lair). :lol:
Annars är ju de återkommande förvirringarna kring platser och personer smått hysteriska.
Kan förstå att John själv var missnöjd med Ohlmarks  översättning.  

//EvilSpook

Organ

Städades inte Ohlmarks översättning upp i och med senare utgåvor? T.ex. förvirringen om vem som egentligen besegrade häxmästaren av Angmar har jag för mig endast fanns med i tidiga utgåvor.

Min egen favorit är annars den om alverna som råmar. (Åkes tolkning av det engelska orginalets "roamed".)  :shock:

Ohlmarks är dock inte endast värd kritik. Många företeelser och saker ges av honom mycket träffsäkra och passande svenska namn; som t.ex. orginalets barrow wight, vilket får namnet kummelgast.
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

EvilSpook

Citat från: "Organ"Min egen favorit är annars den om alverna som råmar. (Åkes tolkning av det engelska orginalets "roamed".)  :shock:
:lol:

//EvilSpook

Elias Nordling

Jag är svag för Ohlmarks översättning. Föredrar hober framför hobbitar, Vattnadal framför vad de nu totade ihop i nyöversättningen osv. Men visst är den fullproppad med fel.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

ulve

En rolig grej som Torgny Lindgren berättade någon gång jag hörde på honom var att han i alla sina böcker sätter in egenpåhittade ord för att få frågor av översättare så han vet till vilka språk översättarna gjort ett gediget jobb. Vet inte om det är sant men lite kul historia är det i alla fall.

f98alda

Citat från: "Elias Nordling"Jag är svag för Ohlmarks översättning. Föredrar hober framför hobbitar, Vattnadal framför vad de nu totade ihop i nyöversättningen osv. Men visst är den fullproppad med fel.

Jo, Ohlmarks var rätt bra på att översätta namn på saker och ting. Däremot var han rätt jäkla kass på engelska generellt.

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

Tryggve

Citat från: "Organ"Städades inte Ohlmarks översättning upp i och med senare utgåvor? T.ex. förvirringen om vem som egentligen besegrade häxmästaren av Angmar har jag för mig endast fanns med i tidiga utgåvor.
Det med Häxmästaren är i alla fall rättat i den utgåvan jag har, och enligt va som står i den så är upplagan från 1992.

Organ

Citat från: "Elias Nordling"...Vattnadal framför vad de nu totade ihop i nyöversättningen.
Riftedal kallas det numera. Jag håller med om att Vattnadal är ett vackert och fantasieggande namn, dock så är det en kass översättning. Det finns inget i namnet Rivendell som kan översättas med något som har med vattendrag att göra, så det är nästan i stil med att översätta storsjöodjuret med The Great Desert Monster (ja, jag överdriver men ni fattar poängen). Dessutom så hade Tolkien själv mycket klara åsikter om hur saker och ting i hans böcker skulle översättas och även tillräckliga kunskaper i svenska språket för att tycka att mycket av Ohlmarks översättning var en katastrof. Han skrev t.o.m. en samling regler för namngivande som han ville att de olika översättarna skulle rätta sig efter. Bl.a. så är han mycket klar över hur viktigt han ansåg det vara att egennamns ordliga betydelse och ursprung skulle överföras till det nya språket. Namnet Baggins t.ex. ville han skulle översättas med något som innehöll anspelningar på bag, sack eller någon annan jämförbar behållare. Med det i tanken är nyöversättningens Secker klart lyckad. Nu kan man visserligen diskutera hur mycket inflytande en författare ska ha över en översättning men när man så tydligt i detta fallet kan peka på dennes åsikter så tycker jag att det är magstarkt att så blatant bara ignorera dessa.

Tordan

Med risk för att jag töjer på trådens andemening så måste jag nämna min favoritöversättning. När jag gjorde FN-tjänst i Bosnien så hade vi en amerikansk eldledningsgrupp underställd bataljonen och jag åkte runt med dem i AO:t. I mässen på ett av kompanierna fanns en snygg skylt med mässregler och vilka böter man fick vid brott mot dessa. Min PBV-förare Steve översatte glatt en regel (ni får inget pris för att lista ut den svenska lydelsen) till "If you spy in the bar you have to pay 5 DM!" Konfunderade amerikaner och gapskrattande svenskar... En äkta ROFL :D

Ett annat svenskt ord som lyfte en del amerikaners ögonbryn var avslutet på filmer...
/Tord Hoppe

Erik M

Hittade denna angående fraktala kamoflage:
Nej, jag spelar inte hitler-bingo, dock före och efter. Och bredvid, utanför och under.

magnus lindström

En kurs på KTH på engelska för bland annat utbytesstudenter som jag deltog i:

Vad är du är du för en = What are you for one

Svarta döden uttalades också dramatiskt: Bläääk Däääf. Ingen översättningsmiss men roligt var det.