Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Finlands sak är svår

Startat av Vvornth, 21 november 2006 kl. 08:20:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Vvornth

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_14102114.asp

CiteraDöda kvinnor och barn, tortyr och kannibalism. När Finland sent omsider offentliggör hundratals uppskakande bilder från vinter- och fortsättningskrigen är reaktionerna starka.

Detta chockar nog ingen som är påläst i sin krigshistoria men självklart så påminns man att alla är samma kålsupare i krig.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

BigPapaBear

CiteraPå baksidan av ett fotografi står det hur soldater påträffats med människokött i packningen. På en annan bild ligger ett fältkokkärl i snön och bredvid finns revbenen av en sovjetisk soldat.

Tja, är man hungrig så...  :?
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

Följ denna länk, så kan ni se bilderna om ni vill... :cry:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

silversixx

Citat från: "Andreas Lundin"Följ denna länk, så kan ni se bilderna om ni vill... :cry:

Mmm, revbensspjäll! Nu vet jag vad jag ska ha till Lunch, tack Andreas!

thermopylai

Citeramen självklart så påminns man att alla är samma kålsupare i krig.

Tja, själv tycker jag i a f att det är skillnad på att avrätta spioner och desertörer (gjorde väl de flesta under VK2) jämfört med civila.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Vvornth

Tja jag tänkte inte driva in det hela på krigsbrott.

thermopylai

Ingen fara. Men det gick att (miss-)tolka som att Finland skulle ha något gemensamt med Sovjet.

BigPapaBear

Citat från: "thermopylai"Ingen fara. Men det gick att (miss-)tolka som att Finland skulle ha något gemensamt med Sovjet.

...och så kommer det garanterat tolkas av stolliga svenska skribenter som vill få det till att Finlands engagenmang i fortsättningskriget gjorde dem till lika elaka bad guys som Hitlerkillarna...  :x

Hade vi inte en sån tråd här förut?  :?

thermopylai

Citera...och så kommer det garanterat tolkas av stolliga svenska skribenter som vill få det till att Finlands engagenmang i fortsättningskriget gjorde dem till lika elaka bad guys som Hitlerkillarna... Mad

Visst. Man tar sig för pannan.

Men glöm inte att det var en svensk utrikesminister som myntade "kålsuparteorin" om de båda sidorna i kalla kriget  :roll: (Östen Unden, va?)

Vvornth

CiteraFinland ljuger om nazismen

Finlands utrikesministerium bör skickas på en grundkurs i historia. 61 år efter krigsslutet har Finland ännu inte medgivit den nära militära alliansen med Nazityskland, skriver historikern Henrik Arnstad, vars bok om andra världskriget häftigt kritiserats av den finske statssekreteraren Pertti Torstila.

http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_14163926.asp

Japp nu börjar det som vi förutspådde tidigare här i tråden.
Det känns ju onekligen som ett försök av att få boken såld i lite fler exemplar än de 25 ex reserverade av släkt och vänner.

A F

Citat från: "Vvornth"Japp nu börjar det som vi förutspådde tidigare här i tråden.

Snart kommer: "Finnarna som slogs för Hitler" al. "Hitlers Finnar". Rollspelet "Skinnklädda Naizfinskor på Snöskoter"  är bara en tidsfråga.

Andreas Lundin

Allt detta "bevisar" ju ingenting annat än att historia är en oerhört ideologisk och politisk verksamhet. Och historia kan aldrig bli något annat utan att bli urvattnad, ointressant och tråkig. Efter denna debatt i SvD blir i alla fall jag djävligt intresserad av att läsa boken "Spelaren Christian Günther" och bilda mig en egen uppfattning. Av Henrik Arnstads språk i Svd att döma är han dock inte så rädd att inte skrädamed orden. Han har helt klart lika fast uppfattning om hur händelser i historien skall förstås som sina finska kritiker. En något mer nyanserad uppfattning hade kanske varit att föredra.

Men "veka" uttalanden brukar å andra sidan inte hamna i tidningen. Journalismen kräver knivskarpa åsikter om saker och ting, och vetenskaplig velighet (att vara nyanserad alltså) tillhör något som journalister och redaktörer på tidningar avskyr.

Man kanske snarare skall se denna "debatt" ur en journalistkritisk synvinkel? Det är alltså fullt möjligt att Arnstad och vår goda finska utrikespolitiker (glömt namnet) egentligen över en kupa konjak skulle kunna enas. Men hur bra "kulturnyhet" är det ur ett journalistperpektiv?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Journalismen kräver knivskarpa åsikter om saker och ting, och vetenskaplig velighet (att vara nyanserad alltså) tillhör något som journalister och redaktörer på tidningar avskyr.

Så du menar att vi helt enkelt får lära oss att leva med ständiga HITLERNAZISTER och JUDEDÖDSFÖRINTELSELÄGER precis som att vi får leva med NAKENCHOCKER till höger och vänster?

Andreas Lundin

CiteraSå du menar att vi helt enkelt får lära oss att leva med ständiga HITLERNAZISTER och JUDEDÖDSFÖRINTELSELÄGER precis som att vi får leva med NAKENCHOCKER till höger och vänster?

:roll: :)  Ja, om man vill läsa tidingar, så...

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Allt detta "bevisar" ju ingenting annat än att historia är en oerhört ideologisk och politisk verksamhet. Och historia kan aldrig bli något annat utan att bli urvattnad, ointressant och tråkig.

Alternativt får man läsa tillräckligt mycket snusstorr akademikerhistoria för att döva alla sinnen och bli likgiltig inför allt...  :cry:

...slutspurt i plugget nu.  :D