Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Stockholm: SF-bokhandlen vs. Dragon's Lair

Startat av BigPapaBear, 3 april 2007 kl. 00:22:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Först och främst: Supertrevligt att hela två butiker i hufvudstaden bemödar sig med att ta in brädspel. Framför allt SF-bok får sägas ha ett rejält lager. Men deras priser!?! Är hyrorna verkligen så mycket tokhögre i Gamla Stan än på Kungsholmen? Dragon's Lair ligger ju långt under SF i pris. Anar ugglor i den ökända mossen...

I och för sig är jag fattig och har inte råd att handla spel alls just nu   :( (unnade mig dock världens sötaste spel: Street Soccer häromdan...).
En mycket bitter liten man.

Vvornth

Den extra utgiften kommer väl helt enkelt i det att SF-bokhandeln har en liten fot inne med svensson till skillnad från dragon's Lair som är desto mer nichad och åtnjuter en mindre klientel. De har helt enkelt råd att vara dyrare så att säga.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Organ

Citat från: "Vvornth"Den extra utgiften kommer väl helt enkelt i det att SF-bokhandeln har en liten fot inne med svensson till skillnad från dragon's Lair som är desto mer nichad och åtnjuter en mindre klientel. De har helt enkelt råd att vara dyrare så att säga.
Det där tycker jag låter konstigt. Enligt mig så borde det snarare borga för en lägre prisbild om det nu skulle påverka överhuvudtaget. Jag tror att förklaringen snarare ligger i det enkla faktum att det är fasen så mycket dyrare att hyra lokal i gamla stan. Det och att SFs ägare är onda.  :D
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

silversixx

I göteborg är de svindyra med. Även om Kopparmärra är ett väldigt bra läge så kan kan det knappast anses vara high street.
De är giriga helt enkelt.

A F

Citat från: "Organ"att hyra lokal i gamla stan

Just den lokalen också. Den är sjukt dyr.

Vvornth

När SF-butiken låg i en trångkälalre här i GBG för inte så länge sedan hade de fortfarande samma ockerpriser.

A F

Citat från: "Vvornth"När SF-butiken låg i en trångkälalre här i GBG för inte så länge sedan hade de fortfarande samma ockerpriser.

Kan också förklara varför en BUTIK - inte nåt internetbaserat jippo i någons kök - faktiskt överlever och växer. Vill man att det ska finnas butiker så får man finna sig i högre priser.

totte30

Trots "ockerpriser" så har nog spelbutikerna inköpsmarginaler på krigsspel som skulle få en genomsnittlig detaljhandlare att slita sitt hår i förtvivlan.

Största drivkraften är fortfarande idealism istället för kommersialism, annars så skulle det finnas fler spelbutiker.

Förhoppningsvis är SF-butiken lönsam, om det är lika med girighet eller inte, är (IMHO) politiskt polemik :down: . Själv blir jag glad för var butik som har spel i sortimentet och ser prispåslaget jmf med internethandlare mer som en välgörenhetsgärning.

Disclaimer : Jag har inget som helst vinstintresse i SF-butiken

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

Vvornth

Poängen var ju att Dragon's Lair var långt billigare. Jag kan säga detsamma för Goblin Games här i Göteborg. Det är just SF-butiken som tar en extra femtiolapp.

silversixx

Det roliga är ju att SF-Bokhandeln har råd att köpa in en större mängd av ett visst spel. Därmed så kan de få lite rabatter.
Detta som de sedan lägger på en hel del på.
Vilket jag förstår, men inte uppskattar..

totte30

Citat från: "Vvornth"Poängen var ju att Dragon's Lair var långt billigare. Jag kan säga detsamma för Goblin Games här i Göteborg. Det är just SF-butiken som tar en extra femtiolapp.

Antagligen kräver butiksytan, personaltäthet, vinstkrav osv en högre varumarginal jmf med DL för att spelen ska ingå i sortimentet.

Sen så konkurrerar inte SF & DL direkt på samma marknad utan jag ser dem mer som komplement till varandra .

Thomas

Vvornth

Som slutkonsument så intresseras man sällan av anledningarna bakom deras priser. Jag bara konstaterar att det finns långt billigare alternativ om man har ett par vandringsdojor eller en internetuppkoppling.

totte30

Citat från: "Vvornth"Som slutkonsument så intresseras man sällan av anledningarna bakom deras priser. Jag bara konstaterar att det finns långt billigare alternativ om man har ett par vandringsdojor eller en internetuppkoppling.

Precis! Som konsument kan du välja!  Vill du handla kvällsmaten på din kvartersbutik eller ICA Maxi? Vill du ta din pilsner på lokala ölsjappet eller "fina gatan"? Det jag reagerar på är att de flesta accepterar prisskillnader i alla andra sammanhang, FÖRUTOM krigsspel. Vad har den stackars branschen gjort  :cry:

Thomas

Vvornth

Hur menar du "accepterar"? Att de existerar har jag inget problem med, men att handla spel på SF-bokhandeln gör jag inte.

A F

Citat från: "totte30"Trots "ockerpriser" så har nog spelbutikerna inköpsmarginaler på krigsspel som skulle få en genomsnittlig detaljhandlare att slita sitt hår i förtvivlan.

Den genomsnittliga spelbutiken lägger på mellan 30 och 50%. den genomsnittliga skobutiken lägger på minst 200%.  :cry: