Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

WWII krigsfilmer

Startat av Elimää, 30 oktober 2006 kl. 15:23:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

A F

Även med kriteriet "sevärd" så hänger en del av de nämnda väldigt löst.

tinG

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Holmgren"Svensk propaganda: Kadettkamrater (1939)

YES!!!!

Repmånad ?  :insecure:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Tommy Röhs

Citat från: "Anders Fager"Är syftet är att bara räkna upp "filmer från VK2"? Eller ska de vara bra? Windtalekers är VÄLDIGT dålig.

Smaken är som baken! Delad...

Holmgren

YES!!!!

Vill man följa upp med mer WWII-relaterad svensk film så finns ju även (fullt sevärda):

Första Divisionen (1941)
Det Brinner En Eld (1943)
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

BigPapaBear

Citat från: "Elimää"Sevärda:
Hitler.The.Rise.Of.Evil.2003

Holy Crap, du måste skämta!  :shock:  Ett stolpskott i la la-land. Oerhört dålig, jag saknar ord. Lika verklighetsbaserad som Sagan om Ringen :down:  :down:  :down:  :down:  :down:

Eller finns det fler filmer med samma titel?
En mycket bitter liten man.

CanuckWannabe

Citat från: "tinG"

YES!!!!

Repmånad ?  :insecure:

Baserat på mina egna erfarenheter så är nog "reality"-faktorn på Repmånad extremt hög  :D
In war it does not matter who is right. What matters is who is left.

Using statistics to define the truths that I want to believe in

A F

Citat från: "CanuckWannabe"Baserat på mina egna erfarenheter så är nog "reality"-faktorn på Repmånad extremt hög  :D

Med tanke på vad jag sett av repmöten så är den fantasy. Lustigt hur olika dessa tycks ha skötts.

Andreas Lundin

När jag gjorde lumpen som kb i ingenjörtrupperna fick jag hoppa in som plutonchef för ett gäng repgubbar. Funkade hur bra som helst! Superseriösa "gubbar" i 27-30-årsåldern som tyckte att allt var skitkul! Hur "enkelt som helst" att vara chef för dom. De var ju färdigutbildade och några gjorde sin andra reptjänstgöring. Jag behövde typ bara ge order så skötte gruppcheferna resten. Laidback värre! Vpl beväringar var man ju tvungen att sparka i röven hela dagarna däremot!

Således är repmånad fantasy!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Funkade hur bra som helst!
Hade liknande upplevelser på ett Jeep-Pvkomp med snittålder på 28 bast. Antydde man dessutom att den ökände Lt Börje Axlund (som var Livgardets PV-guru på 80-talet) kunde finnas i terrängen så gjorde de stackarna ställingsteg bara men tittade på dem.

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Således är repmånad fantasy!

Repmånad är true! Er verklighet är fantasy!  :D  :D  :D

- När det gäller brudar finns det bara en sak: Vitt vin och räkor!
- Jag gillar inte räkor
- Näe, men nu pratar vi inte räkor här!

CanuckWannabe

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Andreas Lundin"Således är repmånad fantasy!

Repmånad är true! Er verklighet är fantasy!  :D  :D  :D

Den pv-plut jag tillhörde när jag gjorde lumpen fick som slutövning förstärka ett cykelskyttebat (vi hade massor med bandvagnar de kunde tolka efter) som gjorde repövning. Jämfört med dem så framstår "repmånad" som ett väldrillat IOGT-NTO-möte.

Fast på de repövningar jag gjorde med pv-plutten innan jag blev omplacerad så var de gu som "förstärkte" oss skitsura på oss för att de fick stressa och fick skäll av befälen hela tiden då de inte hängde med i vårt tempo.
In war it does not matter who is right. What matters is who is left.

Using statistics to define the truths that I want to believe in

BigPapaBear

Citat från: "tinG"Kom precis hem från förhandsvisningen av Clint Eastwood's Flags of our Fathers.

Sevärd men inte mycket till krigsfilmsklassiker, ser mer fram emot del två - Iwo Jima ur japansk synvinkel...

/Jonas

Var oxå på förhandsvisning på den. Instämmer med betyget "sevärd, men ingen klassiker."

Vvornth

Jag sitter och tar mig igenom Kokoda nu i lite spridda steg och... det.. är fan inte lätt... att hänga med... i australienskan!
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

A F

Citat från: "Vvornth"Jag sitter och tar mig igenom Kokoda nu i lite spridda steg och... det.. är fan inte lätt... att hänga med... i australienskan!

På tal om kaffeborkar är "Gallipoli" bra? Såg "Hamburger Hill" rätt nyligen och den var riktigt ok.

silversixx

Det är ju första världskriget, en massa kulsprutor samt en sexigt slimmad Gibson i huvudrollen. Klart att den är bra!