Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

GBOH-Cataphract-Attila

Startat av hogi_s, 6 maj 2008 kl. 15:21:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

hogi_s

Hej alla GBOH veteraner! Här kommer en nybörjare-fråga.

Har precis fått hem Attila modulen till Cataphract  

Skall/Kan man tillämpa regeländringarna i Attila på de övriga slagen i Cataphract ??

Tänkte då främst på..

(6.51) Cavalry may not use OW when approached by other Cavalry regardless of MA diff.

(8.25) Return fire: Any non-phasing unit may Missile Fire back...

(8.51) New Missile Range and Results Chart

(9.5) Harassment and Dispersal

(men inte på..(6.7) Feigned Retreat - eftersom denna regel skall tillämpas på 'steppe-tribes' dvs Huns, Alans...)

T.Ex blir det lite konstigt om man använder den nya 6.51 vid Callinicum.

Här får ju Belisarius en första 'elite activation' och kan lätt fånga in persernas LC i 'shock combat' utan att de får möjlighet till OW.

Det verkar inte vara rätt..

Goda råd är välkomna!!

Dennis

magnus lindström

Det vanliga är att man inte ska använda modulregler på originalspelet omd et inte står så. Ett exempel på detta är den nya tabellen för kompositbåge.

hogi_s

Hej Magnus

Jo du har rätt, jag tänkte fel angående (6.51) Cavalry may not use OW...

men (8.25) Return fire, (8.51) New Missile Chart och (9.5) Harassment and Dispersal kan nog tillämpas om man vill.

Dessutom kom rykande färsk errata i söndags till Attila/Cataphract på talk.consimworld.com i 'Simple GBoH' foldern.

'Attila Errata & Clarifications May 2008.PDF'

http://talk.consimworld.com/WebX?233@62 ... =.1dd2fb96

(post 5349 om länken inte fungerar)

//Dennis

magnus lindström

Jag gör det enkla och använder simple reglerna så slipper man bry sig:) men erratan gällde dom också såg jag. Fördelen med simple är att man kan spela ett obalanserat scenario utan att lägga ner massa tid.