Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Krigsfall Sverige av Jan Linder

Startat av Andreas Lundin, 17 november 2006 kl. 14:09:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

CiteraMan kan anta att de i alla fall nån gång övervägde tanken att spränga en och annan vägtrumma. Jag vet av egen erfarenhet att ett par dagars stirrande på "den enda vägen" lätt föder sånna idéer.

Nu har jag läst lite längre i boken och Jan Linder menar ip rincip detta... Han har särskilt studerat gränsbataljonerna, som hade 3(!) timmars beredskap och bestod av 1.a klassens värnpliktiga (totalt 7500man) som besatte fort med "fullträffsäkra" värn och väl förberedda "vägförstöringsplaner". Vidare fanns ett 50-tal(!) jägarplutoner med uppgift att gå in i Norge och göra livet surt bakom Fritz linjer. Om det han skriver i boken stämmer (vilket man väl får anta) hade tyska 25. pansardivisionen haft ett rent helsike att bara ta sig förbi gränsen... Suomissalmix2?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Om det han skriver i boken stämmer (vilket man väl får anta) hade tyska 25. pansardivisionen haft ett rent helsike att bara ta sig förbi gränsen... Suomissalmix2?

Man kan anta att tyskarna inte var fullständiga idioter och kunde läsa kartor. Jag har svårt att tro att man seriöst övervägde att invadera över Dalarna eller längre norrut för det är så vansinnigt svårt att få upp nått tempo där. Även med luftherravälde, lokal överaskning och mycket skicklig trupp så är en väg är en väg är en väg. I min världsbild så är ett anfall mot Karlstad-Trollhättan-linjen mycket rimligare. Fler vägar, närmare till eget flyg och tio istället för trettio mil till de första orterna.

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"...vore kul att kunna simulera detta "Krigsfall Sverige" i ett krigsspel... Nån som provat Storm over Scandinavia?

Nej, men jag har spelat Strike North. Ett utomordentligt dåligt spel. Rent jättedåligt, faktiskt.  :)
En mycket bitter liten man.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Därför att 1942 så hade Klabbharpan & Plupps Pappa haft ett och ett halvt åt på sig att reagera på krigshotet.

Belgarna hade åtta månader, inte var de vaknare för det.  :P

CiteraDet låg en division längs vägnätet i västra Jämtland & Härjedalen.

Belgarna hade TVÅ i Ardennerna. Fast iof sig fanns det ju fler vägar där, så du har onekligen en poäng. Sedan är ju sträckan Norge - Sveriges västkust bra mycket längre än Tyskland - Luxemburg - Belgien - Frankrike, för det ger ju inte så mycket som tysk att bara bryta igenom fjäll och urskog, sedan måste man ju storma fram till något strategiskt mål utan att etapplinjerna blir knasiga - och det är ju en bit...

A F

Citat från: "BigPapaBear"Belgarna hade TVÅ i Ardennerna. Fast iof sig fanns det ju fler vägar där, så du har onekligen en poäng.

Mer konkret är att Tyskarna hackade sig igenom en hel del men inte tillräckligt många amerikaner i Ardennerna 1944. Jämnför med de styrkeförhållandena och fundera över hur många divisioner "Wacht Am Sveg" skulle få disponera. Och Ardennerna är rena Autobahn jämnfört med Röros-Sveg. Vi snackar om bergspass. Som att gå över alperna eller Pyreneerna.

Citat från: "BigPapaBear"Sedan är ju sträckan Norge - Sveriges västkust bra mycket längre än Tyskland - Luxemburg - Belgien - Frankrike...

Ardenneroffensiven 1944 når 8 mil. Mål ett (Namur-Liege) låg ungefär 10 mil bort. Mål två (Antwerpen) 18 mil bort. Applicerat på Sverige innebär det att man med startlinje Halden når Kissleberg utanför Uddevalla med GBG-Borås som mål. Eller nästan nå Karlstad när man siktat på Örebro. Åtta mil in i Jämtland-Härjedalen leder dig till Järpen respektive Hede...

1940 så kör man närmare 15 mil till Meuse och sen 25 mil till Abberville. Jävligt långt. Mostvarar Kongsvinger-Karlskoga-Stockholm.

Jon Karlsson

Citat från: "Andreas Lundin"På ett dygn hade i princip Tornedalen slutat existera som civiliserat samhälle

ITYM "civilt samhälle". Skillnad.
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Som att gå över alperna eller Pyreneerna.

Mja, plus-minus tretusen meter...

A F

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Anders Fager"Som att gå över alperna eller Pyreneerna.

Mja, plus-minus tretusen meter...

Och skillnaden är?

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Och skillnaden är?

Efter att ha rest en hel del i alperna och de svenska fjällen törs jag påstå att det är betydligt lättare att förflytta en armé genom di svenska små kullarna (jag drar mig för att ens kalla dem berg...)
Men visst, ska man vara krass så är det väl lika omöjligt att försörja en armé på båda platserna om t.ex ett bergspass blockeras.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Mer konkret är att Tyskarna hackade sig igenom en hel del men inte tillräckligt många amerikaner i Ardennerna 1944. Jämnför med de styrkeförhållandena och fundera över hur många divisioner "Wacht Am Sveg" skulle få disponera. Och Ardennerna är rena Autobahn jämnfört med Röros-Sveg.

Men i Ardennerna 44 möter tyskarna stridserfarna trupper, så jag tycker nog att liknelsen med Fall Gelb är bättre. Frågan är om inte tyskarna skulle hinna 15 mil in i Sverige innan vi ens hajade vad som hände?

Kombinera detta med en luftlandsättning (med det enda operationella målet att skrämmas) +  några Stukasiréner i hufvudstaden och regeringen kastar nog in handuken innan man hunnit säga "lydstat"

Vidare, enligt de källor jag har läst, skulle den tänkta invasionen av 1943 Sverige endast ske om kriget "vände" till det bättre på östfronten (de hade iof sig säkert planer för andra år också), varvid trupp hade kunnat förflyttats från östfronten och sättas in i Svedala. Visst det blir bara en bråkdel av Fall Gelb, men ändå.

BigPapaBear

Tilläggas bör dock att jag tror att invasionen skulle misslyckas av logistiska skäl, om man nu inte valde att avsätta galna mängder män & material. Sverige är för stort. Endast den svenska rädslan skulle kunna besegra oss.  :)

Fast å andra sidan, med lillefar i bunkern som styr så...

A F

Citat från: "BigPapaBear"Men visst, ska man vara krass så är det väl lika omöjligt att försörja en armé på båda platserna om t.ex ett bergspass blockeras.

Åk Trondheim-Järpen med en väg & vatten-psykopat som Pejon och han kan visa dig tjugo ställen där tjugo kilo TNT skapar tjugo dagars jobb innan annat än hundspann kommer fram. Vid gränsen kan du skjuta ner hundra meter järnväg på vägen och få allthop att rasa ner i en dödisgrop som heter nått i stil med "Helvetsehålet".

:cry:

A F

Citat från: "BigPapaBear"Men i Ardennerna 44 möter tyskarna stridserfarna trupper, så jag tycker nog att liknelsen med Fall Gelb är bättre. Frågan är om inte tyskarna skulle hinna 15 mil in i Sverige innan vi ens hajade vad som hände?

Säkert sant 1939-40. Är mer tveksam om man skulle bli lika förvånad 1942.

Citat från: "BigPapaBear"Tilläggas bör dock att jag tror att invasionen skulle misslyckas av logistiska skäl, om man nu inte valde att avsätta galna mängder män & material. Sverige är för stort.

Tror det är väldigt sant. Givetvis var vi inte oslagbara på något vis, men så fort möjligheten att kuppa ihjäl oss krympte så bidde vi i alla fall något som krävde en avsevärd operation.

Andreas Lundin

Dags att damma av denna tråd. Någon som vet var man kan få tag på detaljerad uppgifter om den svenska härens utgångsgruppering (typ ända ned på bataljons/regementsnivå)?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Tryggve

Citat från: "Andreas Lundin"Dags att damma av denna tråd. Någon som vet var man kan få tag på detaljerad uppgifter om den svenska härens utgångsgruppering (typ ända ned på bataljons/regementsnivå)?

http://forum.skalman.nu/
Här så borde det går att få tag på dessa uppgifter, om de inte finns så kan du fråga om det.
Jag tror att fanns en tråd där en användare frågade efter svensk OOB, eftersom han gjorde en Close Combat V mod just för "krigsfall Sverige", men jag hittade den inte, så minnet kanske sviker mig.