Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Elias Nordling

Virtuell Galore?

Startat av Elias Nordling, 23 november 2020 kl. 08:00:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Som det ser ut nu har jag svårt att föreställa mig att det går att hålla ett Galore i Göteborg i januari, i alla fall ett som inte bara bevistas av en liten grupp från närområdet.

Men man kanske kan göra som alla andra och göra ett distansevent? Det vill säga man kommer överens om en helg som man fredar för spelande, parar ihop sig på olika spel som man kör live via Vassal eller Tabletop Simulator, med videolänk, och chattar på forum vid sidan om vad vi spelar och hur det går?

Jämfört med andra liknande evenemang har vi ju den stora fördelen att vi redan har en fungerande infrastruktur för den sociala biten. Minglandet är ju det svåraste i digitala möten, för att minglande tar mycket mer tid och kräver något slags diskussionsforum, men vi är ju redan hyfsat väl inminglade, och forumet har vi här.

Vad tror ni om detta?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Kul experiment.
Har själv fått börja bekanta mig med kombinationen Discord & Vassal. Både spelat själv samt beskådat/lyssnat in på andra spelare.
Verkar funka fint.
Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Klas Malmström

Citat från: tinG skrivet 23 november 2020 kl. 08:31:08Kul experiment.
Har själv fått börja bekanta mig med kombinationen Discord & Vassal. Både spelat själv samt beskådat/lyssnat in på andra spelare.
Verkar funka fint.
Instämmer - Maglica och jag har också börjat testa att spela lite över VASSAL med Discord. Lilla Battle for Moscow var först ut.
Klas Malmström
Linköping

Granlid

Genom mitt arbete med att skapa en modul med Europa Universalis för TTS (Tabletop Simulator), så har jag verkligen lärt mig uppskatta friheten att lägga brickor/prylar på ett spelbord, som i verkligheten.
Men TTS skiljer sig från VASSAL då den senare även stödjer pbem.
Detta går till viss del av TTS, men inte att spola igenom den andres drag.
Men möjligheten/enkelheten att lägga in objekt i TTS anser jag vara klart enklare än VASSAL.

Nästa projekt är att skapa en för Fitna, går ju alltid igång på Fredriks engagemang.  :)
Friendly fire isn't.

Delirium

Det är väl sant att vi inte kan hinna få ihop något till januari, även om restriktioner skulle lätta innan dess vore det nog för kort varsel.
Dungeons and Dragons och Kingmaker

tinG

Citat från: Delirium skrivet 23 november 2020 kl. 10:20:07
Det är väl sant att vi inte kan hinna få ihop något till januari, även om restriktioner skulle lätta innan dess vore det nog för kort varsel.

Jag kanske kunde sitta uppe vid entrén och vaccinera alla deltagare... 

/a.k.a Nurse Ratched

:D 
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

aegneus

Det här låter jätteintressant. Jag har typ noll erfarenhet av att livespela digitalt men jag tror det är roligare att vara uppkopplade än typ PBEM. Så det blir lite event av det hela.

Personligen tror jag inte vi kommer se lättsamma restriktioner den här sidan April. Så det är lika bra att planera något online !

Vad tror folk på för format och spel?

Andreas Lundin

Jag blir nästan intresserad nu. Svältfödd som man är. Fast jag struntar nästan i att fantisera om vilka spel som ska spelas och börjar istället filosofera över vilken restaurang som kan köra hem schnitzel och vilka drycker jag ska inmundiga.  :D
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Elias Nordling

Min sambo ordnade spelkväll på jobbet via Zoom efter konfererande med mig, vilket blev en stor succé, och vilket jag i tur tyckte var ett intressant "proof of concept" :-). Jag har bara kört live-vassal själv enstaka gånger, och kommit fram till att realtids-röstkommunikation är ett måste, med bara chatt tappar man snabbt kollen på vad den andra håller på med.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

aegneus

Det liberala alkoholtillståndet och fantastiska utbudet (med lite planering) är ju ett jätteplus för virtuella events  :mrgreen:  (jisses vad det kan spåra ur  :P)

Jag tycker det gör väldigt mycket om kör med video. Det blir mer virtuellt rum än telemöte

ErikLj

Spelar en del via Vassal och föredrar live via Discord/Skype. Spel med mycket interaktion blir väldigt sega med email och rätt opersonligt.

Ett Virtuellt Galore vore kul att prova. Jag är på.

/Erik

David Sunnergren

Citat från: aegneus skrivet 23 november 2020 kl. 12:37:45
Det här låter jätteintressant. Jag har typ noll erfarenhet av att livespela digitalt men jag tror det är roligare att vara uppkopplade än typ PBEM. Så det blir lite event av det hela.

Personligen tror jag inte vi kommer se lättsamma restriktioner den här sidan April. Så det är lika bra att planera något online !

Vad tror folk på för format och spel?

Sluta säg så. FFdLux är inte i fara sa hen och slog händerna för öronen

Mats Eden

Ja, det är klart intressant att vara med på ett virtuellt Galore  :up:

Granlid

#13
Jag har byggt några moduler nu i TTS.
Det finns även flera inlagda, t.ex Quartermaster General 2nd Ed.

Har ni några förslag på multi player games som vore coolt att ha där?
Friendly fire isn't.

Hannes

Vill bara säga att jag skulle vara intresserad! Är väl dags att kanske börja detaljplanera. Kanske starta en krigsspel.se-Discordserver?  8)