Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Olsson

GDW Europa serien, fartygsregler ?

Startat av Olsson, 5 juni 2012 kl. 11:50:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Olsson

Alla spel i GDW Europa serien verkar innehålla counters för enskilda fartyg. Men i vilket av spelen finns regler/charts för användande av dessa?

/Lars
Lars Olsson

Elias Nordling

#1
Det är EUROPA-serien vi pratar om, vad får dig att tro att de någonsin kommit till att skriva regler för dessa?

Det har de inte.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Olsson

#2
Där ser man. Trodde åtminstone att det fanns något i "Their Finest Hour".

/Lars
Lars Olsson

jerry

#3
Jo det finns lite abstrakta fartygsregler i "Their finest hour" och sedan när det gäller grand europa , om jag inte missminner mig , så finns det i både "Storm over scandinavia" o "War in the desert".


Har inte haft dessa uppe på bordet på åratal.
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Olsson

#4
Tack. Misstänkte det med ledning av charts visade hos boardgamegeek. Verkar onödigt detaljerat i ett spel på operativ nivå. Men kul ändå att de finns. Gör en nyfiken på historien bakom resp. fartyg, särskilt de mindre nationernas. Intresserar mig i Europa-serien mest för Order Of Battle i resp. spel.

/Lars
Lars Olsson

jerry

#5
Har du råd/lust att skaffa "storm over scandinavia" så är det fullproppat med OOB-godis för sverige norge danmark samt tidiga tyska armén.
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Olsson

#6
jerry, misstänker starkt att det är du som även figurerar på ASL-forumet. Men du kanske missade mitt inlägg där angående VASSAL "Narvik". "Storm over scandinavia" är ju i.o.f.s. den uppdaterade versionen så den kanske innehåller lite mer data angående OOB:n. Det kanske är värt att gå på det nya, om inte annat så innehåller de nya kartorna "lite" mer information. Även om jag tycker att grejen med Europa är just det avskalade enkla, till skillnad mot ASL  :) .

http://www.vassalengine.org/wiki/Module:Narvik

/Lars
Lars Olsson

jerry

#7
Ja det är jag o ja det har jag missat.
Jo det är massor mer med detaljer i "Storm over" har dessvärre ingen scanner just nu men kanske kan ordna papperskopior till dig om det är det enda du vill ha ?
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Olsson

#8
Jerry, e-post skickad via ASL-forumet.

/Lars
Lars Olsson

jerry

#9
Du måste nog skicka vi forumet jag har nog inte uppdaterat min e-post på år o dag.
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Johan

#10
Citat från: "Olsson"Alla spel i GDW Europa serien verkar innehålla counters för enskilda fartyg. Men i vilket av spelen finns regler/charts för användande av dessa?

/Lars

I den första utgåvan fanns lite regler som, iaf för combat, påminde starkt om GDW:s stilla havsspel.
Mvh Johan

Johan

GDW gjorde några spel om sjökrig på Stilla Havet där förbanden har samma typ av stats som i Europa så troligtvis hade de tänkt använda samma eller liknande system.

Spelen hette (iirc) Midway, Coral Sea och Indian Ocean Adventure.
Mvh Johan

Lars M Wistedt

TSWW-serien innehåller regler för fartyg och sjöstrider då serien är en utveckling av Europa-serien.

Freddan

 :)
Något försenad är jag i denna chatten men jag chansar.
Visst finns det regler för GDW/GRD Europa-serien för marinerna. Dessa publicerades i två olika tidskrifter "Europa" under 90 talet. Har för mig att de kallade reglerna för "Supermarina I & II". De kom ut i två olika versioner. Kan inte på rak arm minnas vad skillnaden var. Stämmer att det fanns ett embryo av regler i TFH. Dessa utvecklades mera i Supermarina för att passa alla länder.  Var riktigt omfattande men fick aldrig tiden att sätta mig in i detta i detalj. Jag har alla "EUROPA" tidskrifterna i ett "bankvalv" i Landvetter och kan nog fixa fram en kopia. Om du är intresserad så kan jag kolla hur mycket det är att kopiera.