Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Patrick_T

Göteborg / 2015-06-27 / krigsspel au "Val des Oliviers" ...

Startat av Patrick_T, 26 maj 2015 kl. 10:16:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

aegneus

Men till skillnad mot vissa svenska Diplomacypartier kan man inte alliera sig igen med den man backstabbade. Det kan nog bli väldigt intressant. Och det är nog bra ju fler man är...

silversixx

Citat från: Delirium skrivet 11 juni 2015 kl. 16:39:35
Just därför måste Fanni vara med!
Om jag kommer så kommer jag göra mitt bästa att ha konstant kaos.

nielsen.filip

Reglerna genomlästa.
Wikipedia-artikeln om 7-årskriget genomläst.

Redo 2 veckor för tidigt. Inget spelunderskott med tillhörande abstinens för mig senaste tiden...

Inte helt uppenbart hur flottorna eller minor countries fungerar efter första genomläsningen men det löser sig nog.

Delirium

Undrar om spelet kan motsvara de högt ställda förväntningarna?  :P
Dungeons and Dragons och Kingmaker

aegneus

Citat från: Delirium skrivet 15 juni 2015 kl. 09:41:00
Undrar om spelet kan motsvara de högt ställda förväntningarna?  :P

Knappast. :) Det vore märkligt om det var en dold pärla som ingen hittat tidigare. Men om vi bara fokuserar på att leva oss in i de historiska förutsättningarna och spela snabbt så kanske vi får uppleva lite av känslan av den perioden?

Jag får dessutom intrycket att diplomatin och samspelet mellan allierade med inte helt samstämmiga mål är en stor del av spelet. Det kan ju vara både bra och dåligt....


Delirium

Klokt. I vilket fall tror jag inte det blir ett evighetsprojekt utan att vi nog kommer att vara nöjda efter ett tag. Om jag såg rätt är hela kampanjen 28 turns (sju år gånger fyra turns per år), en uppmaning de har är att man spelar ett överenskommet antal år och ser hur det ser ut då. Mitt förslag skulle kunna vara att testa att spela de tre första åren, det borde ge en tillräckligt bra uppfattning om hur det funkar och ge oss tid att spela lite annat också under dagen/natten.
Dungeons and Dragons och Kingmaker

aegneus

Fyra drag / år och spelare * sex spelare  * tio minuter / drag = 240 minuter per år?

Vi kommer behöva en GM och strikta tidsgränser om vi skall göra tre år.  :)

Delirium

Fast om det verkligen tar fyra timmar att spela ett år av sju har nog spelet straffat ut sig själv redan då. Tre år var så klart mest en höftning bara så vi har någon tidsgräns men ändå hinner pröva de olika momenten, vinterfasen verkar ju rätt cool och den vill man ju hinna göra någon gång extra. Låt oss göra en utvärdering efter första året och bedöma vad som verkar vara realistiskt, ett eller två år till?
Dungeons and Dragons och Kingmaker

Delirium

En liten påminnelse om att Soldier Kings inte startar förrän unge herr Egneus hunnit fram cirka 17 så det finns utrymme för annat spel dessförinnan.  8)
Dungeons and Dragons och Kingmaker

nielsen.filip

Citat från: Delirium skrivet 21 juni 2015 kl. 21:10:43
En liten påminnelse om att Soldier Kings inte startar förrän unge herr Egneus hunnit fram cirka 17 så det finns utrymme för annat spel dessförinnan.  8)

Jag tänkte vara där från 13.00.
Enklare spel på samma tema som Soldier Kings: Struggle of Empires (https://boardgamegeek.com/boardgame/9625/struggle-empires). Tiden kanske inte räcker till för det.
Har ett exemplar av Greenland (https://boardgamegeek.com/boardgame/156501/greenland) som inte är ordentligt spelat. Bör inte vara några problem att hinna med.
Har en uppsjö av andra eklund-spel som jag gärna spelar men lär väl vara svårare att hinna innan 17:00. (Origins, High Frontier, Lords of Sierra Madre)

Något annat förslag med lite mer krigiskt tema kanske?

aegneus


tinG

Då kör vi ett intensivpass med 1914, Serbien muß sterbien på lördag.

Planen är att vi kör igång med introduktionsscenariot som behandlar den initiala striden längs floden Drina i den nordvästra delen av Serbien. Finns intresse från flera spelare så lägger vi på den Österrikiska 6:e Arméns anfall från Sarajevo också.

Spelare:
Björn
Jonas
-
-

Välkomna att hoppa på chansen att blöda ikapp i det Serbiska höglandet! Spelet är i sig inte särdeles regeltungt så även utan tidigare erfarenhet kommer du snart att känna dig varm i kläderna.

Väl mött

/Jonas

BATTLE IN THE MAČVA, AUGUST 1914

Historical Notes
Feldzeugmeister Oskar Potiorek, Austro-Hungarian
commander for the Balkan Theater, faced a dilemma as to how to most
successfully attack Serbia. The border between the two countries lay
upon three rivers: the Donau (Danube), its tributary the Sava, and the
Sava's tributary the Drina. Therefore, in order to generate a military
threat the difficult task of a river crossing had to be conducted. The
time-tested historical route of invasion was to attack Serbia from the
north, crossing the Sava and the Donau Rivers on either side of the
Serbian capital city Beograd. However, Potiorek did not expect this
approach to generate a decisive result. He felt it would allow his
opponent to simply withdraw along the Morava River valley toward Niš,
Serbia's second largest city, and its main railroad line that led to the
Greek port of Salonika. As a result, Potiorek sought a different solution."



Player's notes


AUSTRO-HUNGARIAN
Although the capture of Valjevo constitutes an immediate A-H victory,
its capture is very unlikely to occur because the city lies nine hexes
behind the initial frontline. The A-H Player's best chance for victory is
to force the Serbian Player to attack in order to achieve his victory. The
A-H Player should push to capture the target locations Pecka, Loznica,
Mt. Cer and Šabac. If he can retain one of the locations until the end of
GT7 he will be victorious. To capture these objectives will require
speed, if necessary by force-marching, but be careful, as under the
strategic plan you cannot move backwards. Retaining at least one of
these objectives will require defensive tenacity and effective counterattacks.
The fight for Šabac can be particularly ferocious.

SERBIAN
The Serbian army began the campaign with a "wait and see" attitude and
therefore begins the scenario out of position. However by the start of the
scenario it had become clear to the Serbian High Command that the
anticipated A-H crossing of the Sava by Beograd was a feint and that the
real attack was coming from the west, primarily from across the Drina
River. In order to slow and then stop the Austro-Hungarian armies the
Serb Player will need to force-march his formations to the west.
Historically the Drina 1 Division marched to support the Loznica
Detachment while the Sumadia 1 Division marched on Šabac and the
Combined Division marched towards Mt. Cer. When the other divisions
arrive the Serb Player will be ready to push the A-H Player back across
the Drina and Sava Rivers. Expect a nail-biting situation with vicious
battles for Loznica, Mt. Cer and Šabac. During these battles the Serb
Player must conserve his artillery "Shells" (23.2). Indiscriminate use is
not wise. Only provide Shells when their use will cause a shift on the
Artillery Table.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

PeterThorngren

Kommer gärna förbi och tittar!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Thorngren

silversixx

Frugan inbeordrad, dotterns bästa vän har kalas. No show :(

Delirium

Dungeons and Dragons och Kingmaker