Taktiskt sjökrig under första världskriget, vad rekommenderar ni?

Startat av nielsen.filip, 18 augusti 2018 kl. 23:35:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Wes

Jag tänkte att jag fortsätter på denna tråd.
Efter att Delirium lurade mig till att ta fram Flying Colors och spela ett scenario solo har jag sökt böcker och spelsystem för sjökrigföring. Speciellt "age of sail" fram till och med dreadnaughts. För "age of sail" så verkar ju 1600-talet vara roligaste tiden då det var en större blandning av taktik; både linjekrigföring med kanoner och bordning. Sedan så är det ju tiden från Ironclads till ww1 som är intressant för teknikutvecklingen och konsekvenserna på taktik, eller hur de två delarna påverkade varandra som är intressant.

Vilka system finns det och vad ska man investera i?

General Quarters verkar ju vara ett omtyckt system men jag ser inga kommentarer om det i den här tråden.

Vad kom du fram till Filip?


nielsen.filip

Citat från: Wes skrivet 24 maj 2021 kl. 12:19:09
Vad kom du fram till Filip?

Jag körde på med Naval Thunder, enkelt och så roligt som ww1-sjöslag blir...

Här finns en sammanfattning:
http://www.krigsspel.se/forum/index.php?topic=4671.0

Tror det behövs dubbelblint och mer friktion för att spelen verkligen skall bli intressanta. De få situationer med vk1-skepp som finns är ju i sig väldigt häftiga!

Micke G

Citat från: Wes skrivet 24 maj 2021 kl. 12:19:09
Jag tänkte att jag fortsätter på denna tråd.
Efter att Delirium lurade mig till att ta fram Flying Colors och spela ett scenario solo har jag sökt böcker och spelsystem för sjökrigföring. Speciellt "age of sail" fram till och med dreadnaughts. För "age of sail" så verkar ju 1600-talet vara roligaste tiden då det var en större blandning av taktik; både linjekrigföring med kanoner och bordning. Sedan så är det ju tiden från Ironclads till ww1 som är intressant för teknikutvecklingen och konsekvenserna på taktik, eller hur de två delarna påverkade varandra som är intressant.

Vilka system finns det och vad ska man investera i?

General Quarters verkar ju vara ett omtyckt system men jag ser inga kommentarer om det i den här tråden.

Vad kom du fram till Filip?
Jag gillar General Quarters 3 skarpt, gick över till det från Command at Sea. I GQ3 finns allt du behöver och mycket mer, dessutom får du bra regler för operationer. Varje nation har eget Player Card med sina tabeller för artilleri, torpeder, ubåtsjakt, visuell och radarspaning mm.

Själv använder jag "chit-pull" för att aktivera formationer och hex karta för att snabba upp spelet.

Wes

Citat från: Micke G skrivet 29 maj 2021 kl. 00:17:27
Jag gillar General Quarters 3 skarpt, gick över till det från Command at Sea. I GQ3 finns allt du behöver och mycket mer, dessutom får du bra regler för operationer. Varje nation har eget Player Card med sina tabeller för artilleri, torpeder, ubåtsjakt, visuell och radarspaning mm.

Själv använder jag "chit-pull" för att aktivera formationer och hex karta för att snabba upp spelet.

Var köpte du reglerna?

Micke G

Jag beställde dom från tillverkaren,
https://www.odgw.com/home.html
Finns även ett mycket bra forum för GQ3 där. Dessutom finns det massor med extra material att få tillgång till och ladda ner.