Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Kampanj och presentation av Stellar Horizons

Startat av Delirium, 28 oktober 2021 kl. 11:32:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

aegneus

Kan man läsa regler mm online ? För jag är intresserad hur han fått ihop ett trovärdigt interstellärt koloniseringsskepp trovärdigt (det här skall vara trovärdigt eller hur?)

Delirium

Citat från: aegneus skrivet 11 november 2021 kl. 15:55:58Jag misstänker att i en verklighet skulle nationer ev gå ihop för att göra saker de inte kan göra på egen hand. Finns det inbyggt i politiksimuleringen?

Kan ryssen köra en strategi där de bestämmer sig för att skita i kolonier och annat krafs (we'll always have siberia) för att bara bli solsystemets transportörer?

Vad gäller politiken är det som jag beskrev innan lite mer eller mindre trovärdiga antaganden om hur jordens länder och kontinenter delar upp sina intressen i rymden för att få sju faktioner. Ser ju lite konstigt ut först men när man tänker på att det ska täcka tiden 2030 till 2165 och återigen vara specifikt för rymden så är väl i princip allt möjligt.

För spelarna kan de göra i princip vad som helst för att utforma sin strategi. Men som jag också skrev i början är man inte fri att sätta sin relation till andra faktioner hux flux utan det måste ske genom att använda politics markers och klara tärningsslag, man är ju bara rymdprogrammet och inte envåldshärskare i Moskva.

Utifrån hur man tänker tjäna vp är det fritt fram att lägga upp vilken strategi man vill. Jag gillar ju att bygga baser som synes, men så är min favorit Star Trek också Deep Space 9, och jag äger Babylon 5-boxen dessutom...
Dungeons and Dragons och Kingmaker

Delirium

Citat från: aegneus skrivet 11 november 2021 kl. 16:54:43
Kan man läsa regler mm online ? För jag är intresserad hur han fått ihop ett trovärdigt interstellärt koloniseringsskepp trovärdigt (det här skall vara trovärdigt eller hur?)

https://www.compassgames.com/product/stellar-horizons/

Tanken är att tekniken och proceduren ska vara trovärdig i spelet, men eftersom det täcker 130 år förmodar jag att vissa kompromisser gjorts för att behålla spelbarhet, och på andra områden görs säkert gissningslekar om vad som kan hända...
Dungeons and Dragons och Kingmaker

Delirium

Jag kan inte låta bli att tänka på Stellar Horizons när nyheterna duggar tätt om länder som försöker nå månens sydpol med mer eller mindre framgång, först Ryssland och nu Indien: https://www.bbc.com/news/world-asia-india-66578870
Dungeons and Dragons och Kingmaker

Elias Nordling

Jag passar på att påminna om att enligt den tidsplan som alla jublade åt för sex år sedan är det nästa år som Elon Musk ska flytta till Mars :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BjornH

Ryzzland som rymdnation... Känns som en hel del SciFi blev gammal snabbt sedan förra året.

Andreas Lundin

Citat från: Elias Nordling skrivet 23 augusti 2023 kl. 09:15:45Jag passar på att påminna om att enligt den tidsplan som alla jublade åt för sex år sedan är det nästa år som Elon Musk ska flytta till Mars :-)

Må det ske. Fort.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH