Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Patrick_T

Göteborg / 2015-06-27 / krigsspel au "Val des Oliviers" ...

Startat av Patrick_T, 26 maj 2015 kl. 10:16:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Tack för igår Patrick och alla andra, mycket trevligt.

Fick först en grundkurs i det "nyare" 1914 systemet i Serbien muss Sterbien av Jonas. Sitter nu med det framför mig och har börjat klippa blippar. Verkar vara en kanonbra introduktion till systemet.

Sedan spelade vi Soldier Kings. Vete 17 vad jag egentligen tycker om spelet, antingen har man tagit vad som egentligen kunde varit ett mycket enkelt spel och gjort det väldigt svårt, ELLER så har ett väldigt svårt spel blivit enkelt. Som multiplayer är det nog inte jättebra, jag kan tänka mig att det är bra på 3 eller 4 när man kan göra vettiga uppdelningar och spela flera länder var.

Tänkte lite på våra största invändningar och har två förslag på husregler som enkelt "fixar" dem:

1. Problemet med de osårbara 4-3:orna
Löses faktiskt enkelt genom att ändra så att unallocated hits INTE nollställls mellan rundorna utan hänger kvar precis skada på fort. Det gör att man faktiskt kan nöta ner en 4-3 även med ett level 2-fort och plötsligt har man incitament att ha med lite kanonmat.

2. Problemet med ovälkommet besök
Alltså att man bara kan "ställa in" en liten armé som raider i en motståndarprovins och ta bort all inkomst utan någon risk för en själv även om Friedrich själv står där med fem arméer.
Lösning: inför ett interceptionslag till lands för arméer i samma ruta med samma modifikationer för ledare, antal enheter osv. Då tar man en risk genom att gå in men kan komma undan med det.

Jag har ingen jättebra lösning på problemet med kolonierna som ger enorma mängder vp till England (och gör att Frankrike förlorar dem). En radikal lösning är att bara räkna vp på Europakartan och istället använda national objectiveskorten som balans vilket borde göra England något svagare vp-mässigt...
Dungeons and Dragons och Kingmaker

aegneus

#46
Satt just och funderade på Soldier Kings. Jag tror att det med arbete kan vara ett rikitigt bra spel. Jag har inte tid att lägga fem kvällar på att sakta tweaka fram en bra regeluppsättning.

Lite bakgrund: Jag spelade England, Björn Frankrike.

Jag gillade:

  • Produktionssystemet med manskap och resurser och att alla attacker kostade.
  • Flottsystemet med interceptions och area moves kändes bra - visst, jag Aboukirade (specialkort) Björn i Toulon turn 1 för att sedan jaga utnumrerade fransmän på de sju haven - men det var aldrig självklart och striderna med den flottan som smet ut var inte självklara. Det fanns mer ställen jag behövde flottor på än jag hade flottor.
  • Stridssystemet (men se belägringar nedan).
  • Hur allierade trupper kunde lånas ut som auxilliaries eller man kunde köra gemensamt command till högre kostnad i strider.
  • Enkelheten. Jag kunde göra ett Englanddrag på tre minuter om jag väl tänkt ordentligt innan.

Jag ogillade:

  • Actionkorten.Grundidén - fem kort per år, kan inte spara dem - är jättebra. Men de är alldeles för ojämna i styrka. Framför allt allianskorten...
  • Allianssystemet på mindre än åtta spelare. Att man måste ha tur nog att dra in ett Minor Ally kort för att försöka alliera en non-player Major Power gör de korten oproportionerligt viktiga. Att få in Turkiet, Ryssland, Spanien eller Holland gör enorm skillnad.
  • Att allierade kunde flytta i varandras initiativfaser. Det gör ENORM skillnad för e.g. Preussen om Österrike och Ryssland får flytta både innan och efter Preussens drag. Spelet blir helt klart mer dynamiskt men det kan bli väldigt skevt till en oallierad nations nackdel.

Jag är tveksam till:

  • Att 4-3 arméerna var osårbara i belägringar mot lvl 1 och 2 fort. Fast det här är mest ett problem om man lyckas göra som jag - få ut en 4-3 armé till nya världen. Efter det kunde jag ta en fransk koloni per turn, och det fanns inte mycket för Björn att göra åt det. Däremot är jag inte säker på att det är fel - det finns inte så många 4-3:or (jag tror Franrike och England har en var) så frågan är om inte husregeln om att 4-3:or inte får lämna Europakartan är det som behövs för att fixa problemet..
  • Att man kunde ta ett oändligt antal siege rounds. I praktiken innebar det att om Philippe (Österrike) rensade Silesia på trupp med en stor armé så sköt han automatiskt ner forten för 2 pengar. Många situationer blir mycket mer intressanta om man bara har e.g. max två siege rounds i en turn. Då kan det faktiskt bli belägringar som ju bör ta mer än en season. Och det hanterar lite av 4-3 problematiken också - en 4-3:a mot ett lvl två-fort är en autowin nu, men om armén bara har två turns på sig för att slå ner fortet (= 2x4 dr, behöver 6:or) så är det mer spännande - och då blir det också mer intressant att ta stacka arméer med 4-3:an!)
  • Victory conditions. Kraftig fördel för England om inte Frankrike får stöd av Spanien.... (och Spanien var inte med i vårt spel). Preussen har det eländigt! Ryssland likaså, i alla fall om Turken är med. Jag tror de fungerar på åtta spelare, och blir sedan succesivt sämre. Däremot tror jag att kolonierna måste få spela roll så att strunta i resten av världen för VP tror jag inte på.
  • Att man blockerar inkomster med en liten fjuttarmé i ett område. Att man får gå från ett område med fientliga arméer in i djupet på motståndarnas territorium. Att det inte finns reactions / intercepts.

Så, i sammanfattning:

1) Jag spelar igen med åtta spelare och en hyfsad uppsättning regeländringar. Eller tremannapartiet i Öst. Annars får det vara.

2) Hade det varit åttiotal och jag fått händerna på det här hade vi spelat skiten ur det med massor av partier. För det är ett intressant upplägg, lättspelat och det saknar bara att vara tillräckligt bra jämfört med vad som finns tillgängligt numera.

nielsen.filip

Tackar också för sällskapet.

Har nu fått testa både Serbien muss Sterbien och Twilight in the East utan att äga nått av dem (min roll har väl dock varit något begränsad). Varit imponerad av båda så jag får väl köpa Offensive à Outrance helt enkelt.

Angående Soldier Kings så kommer jag vara lite mer fåordig (mindre ordig?) jämfört med England och Frankrike.
Som ryss fanns inte så mycket att göra. Särskilt inte utan pengar från England/Frankrike. Blev bättre med fransk finansiering senare i spelet (testa gärna att kriga med någon annans pengar, en skön känsla). Ganska historiskt med andra ord. Tyvärr var väl incitamenten för England och Frankrike att blanda sig i inte så stora utan de gjorde mest för sakens skull.

På något sätt tror jag att det finns ett bra spel där inne någonstans, krävs dock arbete för att få fram det.
Exempelvis så var actionkorten totalt obalanserade. Stridssystemet lite konstigt, en strid krävde ~50 rundor och 300 tärningslag eller något liknande. Kanske inte helt genomtänkt.
Obalanserat på fem spelare, behöver nog vara åtta(!) och vänte-tiden kan då bli lång för en ryss med förhållandevis lite att göra.
Ställdes jag inför samma problem som "verkliga" Ryssland gjorde? Ja, jag tror det.

Vill jag spela det omodifierat igen? Nej (eventuellt nja med åtta om det nu skulle hända)
Skulle jag testa Soldier Kings 1.5 eller 2.0? Ja, gärna.

...blev visst inte så fåordigt...

tinG

Ja, tack för trevligt samkväm, och tack för nya och gamla bekantskaper

Citat från: nielsen.filip skrivet 28 juni 2015 kl. 23:41:58
(min roll har väl dock varit något begränsad)

Om det är mina tärningsslag du syftar så känner jag likadant...  :P

Citat från: nielsen.filip skrivet 28 juni 2015 kl. 23:41:58
Varit imponerad av båda så jag får väl köpa Offensive à Outrance helt enkelt.

Du kommer inte att bli besviken om det är så att ni börjar bli sugna på OàO så säg bara till så kommer jag.

ps. @nielsen.filip Tack för att du åter adopterade mitt EE. Kanske finner vi ett tillfälle att ses snart igen och då lovar jag att skall jag ta ett större omvårdnadsbehov över det. Denna gång var jag tvungen att prioritera gällande cykelns lastkapacitet och pilsnerkassen vägde tyngre...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

folow

Hej,

Jag tyckte att det var en mycket trevlig liten tillställning.

Serbien muss Sterbien var ett trevligt spel. Det var definitivt, framförallt med en väl påläst och hjälpsam motspelare, en mycket bra introduktion till systemet. Premisserna för den österrikiska kampanjen är ju inte helt klockrena (vad tänkte de egentligen?), och de väldigt strikta kraven på avancemang gör att de första dragens förflyttningar, när man är någorlunda fri att välja attackriktning, blir väldigt avgörande. Jag förstår tanken, och på en större karta känns det rimligt att inte få glida för mycket i sidled, men för den österrikiska femte armén så kändes restriktionerna något artificiella - Får jag följa dalen till fienden? Nej, du måste klättra upp på berget. Det kändes bitvis litet som tigerjakt med Mora Träsk. Jag skulle nog vilja föreslå att man kan få ta ett steg i sidled relativt objektivet på den här trånga kartan, men det kan också vara så att jag inte alls upplever det som ett problem när jag har spelat litet mer.

/Filip
Mon centre céde, ma droite recule, situation excellente, j'attaque.

Delirium

Jag slits just nu mellan att fortsätta mitt projekt att lära mig Pacific War eller att istället ta ett rejält tag i 1914-systemet, först Serbien, sedan OaO... Angenäma problem verkligen.  :oops:
Dungeons and Dragons och Kingmaker

tinG

Citat från: folow skrivet 29 juni 2015 kl. 10:38:04
Hej,

Jag tyckte att det var en mycket trevlig liten tillställning.

Serbien muss Sterbien var ett trevligt spel. Det var definitivt, framförallt med en väl påläst och hjälpsam motspelare, en mycket bra introduktion till systemet. Premisserna för den österrikiska kampanjen är ju inte helt klockrena (vad tänkte de egentligen?), och de väldigt strikta kraven på avancemang gör att de första dragens förflyttningar, när man är någorlunda fri att välja attackriktning, blir väldigt avgörande. Jag förstår tanken, och på en större karta känns det rimligt att inte få glida för mycket i sidled, men för den österrikiska femte armén så kändes restriktionerna något artificiella - Får jag följa dalen till fienden? Nej, du måste klättra upp på berget. Det kändes bitvis litet som tigerjakt med Mora Träsk. Jag skulle nog vilja föreslå att man kan få ta ett steg i sidled relativt objektivet på den här trånga kartan, men det kan också vara så att jag inte alls upplever det som ett problem när jag har spelat litet mer.

/Filip

Kommentar till detta H Ä R
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

tinG

Citat från: Delirium skrivet 29 juni 2015 kl. 12:43:44
Jag slits just nu mellan att fortsätta mitt projekt att lära mig Pacific War eller att istället ta ett rejält tag i 1914-systemet, först Serbien, sedan OaO... Angenäma problem verkligen.  :oops:

Villig att deltaga i båda projekten  :)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Patrick_T

Philippe & Patrick med Nordlingen, DG Quad men spelat med SPI reglerna ...
Jämt result, även om det verkar finnas en vinare  :D

ASL LOS ?

Patrick_T

Filip och Filip och Björn och "Sa Majesté" Jonas med GMT 1914: Serbien Muss Sterbien ...
Spelare verkade nöjd  8) ...

Patrick_T

Till sist efter en snabb middag: Philipe, Filip, Anders, Björn och Patrick runt AP "Soldier Kings", spelet baserat på en bra ide, som du vill älska men som ger dig huvudvärk ...

Och vem klarade att muta rysk kejsare: Monsieur "Ballerina", Sir "Godis" eller Austriansk "M&Ms" ?
Philipe underhåller en del genom att dra kortet event som gör att spelet går kors och tvärs ...

Till sist en del funderingar ...


Patrick_T

PS: har lagt runt 20 bilder i mina tre sista meddelande. Det verkar att man behöver vara inloggat för att kunna se de   :? ...

Delirium

Dungeons and Dragons och Kingmaker

nielsen.filip

Citat från: tinG skrivet 29 juni 2015 kl. 09:13:18
ps. @nielsen.filip Tack för att du åter adopterade mitt EE. Kanske finner vi ett tillfälle att ses snart igen och då lovar jag att skall jag ta ett större omvårdnadsbehov över det. Denna gång var jag tvungen att prioritera gällande cykelns lastkapacitet och pilsnerkassen vägde tyngre...

Förstår pilsnerprioriteringen helt.  :up:

plforest

Tack Patrick och de andra deltagarna! Det var jättetrevligt.

Vad ska man säga om Soldier Kings?

Ett mediokert spel, en medioker simulation men på något sätt roligt och charmigt för att man inte behöver ta det på stort allvar pga sina många brister.

Jag är fortfarande sugen på multiplayer men skulle hellre satsa på ett spel som är bättre designat och som kan spelas färdigt under våra spelträff. Och med det menar jag ett mer avancerat spel än QuatermasterGeneral (som är en utmärkt filler för resten).

Mission impossible? Eller har ni några förslag?

Vad sägs till exempel om The Napoleonic Wars (GMT)?



Philippe