Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - Scipio

#1
Krigsspel / SV: [OMRÖSTNING] 5 bästa spel - MMP
24 juni 2026 kl. 09:10:51
Och där så löpte omröstningen ut!

Här är facit över vilka MMP spel som krigsspel.se har bestämt är dom fem bästa:

- GCACW: On to Richmond II: The Union Strikes South
- Angola
- BCS: Last Blitzkrieg: Wacht am Rhein, The Battle of the Bulge

Och på delad fjärde plats så hamnar:
- ASL: Beyond Valor
- ASL: Red barricades
- A victory lost
- OCS: DAK2

Imponerande lista och jag fick 3 av 5 rätt på mina röster.   :D

Eftersom omröstningen om vilka 5 bästa MMP-spelen är, gav en lista på 7 spel så vet inte riktigt hur jag ska presentera det när jag sedan ska lägga upp dessa listor på hemsidan?

Det var också avservärt färre som röstade på MMP-listan än på GMT-listan, men det är nog en indikation på att medlemmarnas intresse för GMTs spel är högre.

I nästa röstnings-omgång så tänker jag att vi åker tillbaka i tiden och röstar om dom 5 bästa Avalon Hill-spelen.
#2
Nyheter & feedback / SV: Högtidsdagar på foumet
23 juni 2026 kl. 18:58:01
Citat från: Rydfalk skrivet 23 juni 2026 kl. 16:55:20Räknas inte Friendy Fire som en högtidsdag?
Högtidsdags-funktionen i forumet kräver ett fast datum vilket FF tyvärr inte har.
Kan kanske finnas nån plugin eller något möjligtvis.

Däremot så brukar jag lägga till FF som event i hemsidans event-kalender fast jag inser nu att jag glömt göra det denna gången.  :O
#3
Nyheter & feedback / SV: Högtidsdagar på foumet
22 juni 2026 kl. 08:53:10
Glad Operation Barbarossa-dag!
#4
Boxen / SV: Glad midsommar
19 juni 2026 kl. 17:32:33
Glad midsommar!

Kan rekommendera FF, när man väl åkt första gången så brukar du att prenumerera på dom efterföljande FFarna om du har råd så du kommer inte att bli besviken!   :up:
#5
Citat från: trs62 skrivet 19 juni 2026 kl. 11:48:31regler finns här att ladda ner

https://boardgamegeek.com/boardgame/2447/world-war-ii-european-theater-of-operations


Det är tyvärr inte 2ed orginalreglerna.
Det är bättre att madda ner paketet som jag länkade ovan.
#6
Nyheter & feedback / SV: Högtidsdagar på foumet
18 juni 2026 kl. 15:04:31
Jag har redan fått önskemål om "viktiga" högtidsdagar som borde läggas till.   :D

Tänker att vi sätter ett regelverk för hur det ska gå till.

1. Förslag postas i den här tråden
2. Jag bestämmer enväldigt om det passar eller inte
3. Är man missnöjd med det enväldiga beslutet så kan man utmana mig på omröstning.
4. Vinner man omröstningen så får man som man vill ändå.

Ytterligare en regel är att det endast får finnas en krigsspel.se-högtid per dag.
#7
Nyheter & feedback / Högtidsdagar på foumet
18 juni 2026 kl. 14:59:34
Inspererad av en ide av @aegneus på Discorden så har jag uppdaterat forumet med högtidsdagar i kalendern och på front-sidan.

imagea.png


Kalendern håller på att uppdateras månadsvis med högtidsdagar.
imageb.png


Så glad Waterloo-dag allihopa  🥳
#8
Citat från: thermopylai skrivet 17 juni 2026 kl. 15:26:09
Citat från: Scipio skrivet 16 juni 2026 kl. 23:39:14Oj deluxe och super-deluxe, I see... 
Jag tror jag tänker fortsätta hålla mig till WW2:ETO i stället.  :lol:

Eftersom du fortsätter att sjunga ETO:s lov, skulle det vara roligt att prova nån gång (FF?). Finns regler på nätet? Är det ett spel man måste spela flera gånger för att det ska bli kul.

OM jag fattat dig rätt är AETO inte ett bättre alternativ?

Ja det är fortfarande bästa spelet på ämnet och på den här nivån av flera skäl tycker jag.
Det är dock inte utan brister ska man vara medveten om och en nyutgåva hade varit ett bra steg men i stället fick vi AETO som hade många bra ambitioner men som var flera steg i fel riktning på många punkter tyvärr och jag se det som ett misslyckande och spelar hellre orginalet.

Vi spelade igenom två hela kampanjer för några år sedan, här finns en AAR på en av kampanjerna som jag skrev: https://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,4104.0.html

Det är ett spel som jag har återkommit till hela mitt liv och jag har spelat det på FF ett par gånger tidigare så det kommer säkert bli fler tillfällen där också.

Här kan man hämta reglerna: https://www.dropbox.com/scl/fi/7kfhxghy3bmhskorvtysv/ETO2ed.zip?rlkey=hn2nlqpz8ya2yliv8y1i46bc0&st=tmq743lg&dl=0
#9
Oj deluxe och super-deluxe, I see...   
Jag tror jag tänker fortsätta hålla mig till WW2:ETO i stället.  :lol:
#11
Citat från: thermopylai skrivet 16 juni 2026 kl. 11:11:42Shifting Sands
Fire in the Sky
A Victory Lost
OCS Case Blue, Baltic Gap
Nomineringsrundan är över och omröstningen har redan börjat.
#12
Citat från: Rydfalk skrivet 15 juni 2026 kl. 16:03:06
Citat från: Scipio skrivet 15 juni 2026 kl. 15:44:10Borde inte det rummet tillfalla Högbergarna som står som reserver redan?

Jag meddelade dem och fick inget svar, så då lade jag ut det. Nu har de svarat.
Har gjort detta förr... ;)

/Mikael
Jamen dåså!   :up:
#13
Citat från: Rydfalk skrivet 15 juni 2026 kl. 15:01:27Vi har åter ett (1) rum ledigt ons - sön eller tors - sön!
Borde inte det rummet tillfalla Högbergarna som står som reserver redan?
#14
Krigsspel / [OMRÖSTNING] 5 bästa spel - MMP
10 juni 2026 kl. 07:56:05
Rösta på upp till fem alternativ.
Omröstningen pågår i 14 dagar sedan har vi facit.    :)
#15
Notera att endast publicerade spel kan delta i omröstningen och varje forum-medlem får nominera upp till fem spel (som det står i den inledande posten).
Vill man nominera fler än fem spel så måste man skaffa sig bulvaner.