Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Wes

Sidor: [1] 2
1
Historiska spel / DIY, Strategiskt spel med Napoleonkrigen som tema
« skrivet: 4 maj 2021 kl. 17:16:33 »
För att försöka klarlägga Deliriums design så tänkte jag ställa lite frågor. Alla får givetvis svara. Jag börjar med två frågor sen får vi se vart det leder. Jag har fler redo.

1. Varför behövs det ett strategiskt spel med Napoleonkrigen (eller napoleoneran) som tema?

2. Vad är det för fel på de som redan finns?

2
Digitala Krigsspel / Boardgame Arena
« skrivet: 30 april 2021 kl. 21:56:12 »
Var inne på boardgame arena ikväll och såg att de hade lagt in ”unconditional surrender” med tutorial, regler och allting. Även historiska förklaringar med mycket översatt till alla olika språk.
Jag petade inte runt mycket men antar att det nog är en digitalisering som är utöver vad de flesta är vana vid.

Skulle vara kul att prova för att se hur det funkar.

3
Shopping / [ KÖPES ] BAR (Battles from the Age of reason)
« skrivet: 24 mars 2021 kl. 23:20:27 »
Hej

Jag är intresserad av spel i BAR serien ifall någon är intresserad av att sälja.

Jag har redan Mollwitz/Chotusitz och Prague.

4
Krigsspel / Intressant klipp om U.S. Navy och deras krigsspel
« skrivet: 20 juli 2020 kl. 10:32:41 »
ttps://www.youtube.com/channel/UCwO-UgquohXwoe7f0e6lMnw

Det finns flera klipp från samma kanal som är väldigt bra i ämnet. Allt från hur hur krigsspel har använts i att få fram strategier till mer detaljerat hur de taktiska spel-”kitten” officerarna fick för att hålla sig redo såg ut och fungerade.

5
Kalla kriget / S&T Angola, Cold War Struggle in Africa
« skrivet: 26 juni 2020 kl. 23:33:17 »
Är detta spel en oslipad diamant? Eller oraffinerad olja om man ska försöka koppla liknelsen till landet ifråga.

Finns det någon annan här som har spelat det?

Jag tänkte jag skulle göra en "inte en replay" om ingen har spelat det.


6
Boxen / Slag före år 1000AD
« skrivet: 9 juni 2020 kl. 15:14:10 »
Dagens fråga till ”allmänheten” på jobbet.

Nämn alla slag ni kan före år 1000 efter Kristus?


7
Shopping / [KÖPES] Spel med Afrika som ämne
« skrivet: 8 maj 2020 kl. 11:08:15 »
Jag har kommit in i en Afrikaperiod och är intresserad av spel med Afrika som ämne (kanske inte just WWII).

Jag söker specifikt
Liberia: Descent Into Hell – The Liberian Civil War 1989-1996
The White Tribe: Rhodesia's War 1966-1980
Angola

men även andra spel om man vill rekommendera något eller har nåt förslag

8
Krigsspel / Fields of Fire Vol II
« skrivet: 12 april 2020 kl. 15:11:02 »
Jag visste inte var jag skulle lägga denna tråd då den täcker flera tidsepoker.

Fields of Fire vol II första intryck.

Jag köpte Fields of Fire på webhallens rea eftersom det var på rea.  :D
Normalt skulle jag nog inte ha köpt ett spel som detta eftersom jag inte har hört så mycket om det och jag har provat en del solo-spel och kommit fram till att jag har svårt för dom. Mitt problem med solospel har varit att man ganska fort kommer fram till vad man ska göra för att få bästa oddsen på de tabeller som styr spelet och allt faller ihop då. Det gäller att temat verkligen går igenom spelet och att det finns mycket valmöjligheter för att det inte ska bli en ren abstrakt övning av att titta i tabeller och slå tärningar.

Fields of Fire vol II är ett solospel där man följer... sorry, leder ett kompani ur 5th marines genom Peleliu, Chosin Reservoir och slaget om Hue. Alltså WWII, Korea och Vietnamn.

Spelet kommer med en regelbok på blysamma 60 sidor som nog inte är så dålig som folk därute på nätet hävdar men som absolut skulle kunna förbättras. När man har läst den kan man inte sätta sig och bara spela. Lite som ASL  :P. Men grunderna och systemet är enkla så om man bara lär sig dessa så är det relativt enkelt. Lite som ASL.  :D
Probelemet är att man måste nästan titta på nätet hur folk spelar och i varje person har sina egna felspel och tolkningar vilket gör det riktigt jobbigt. Det verkar som spelet har väldigt hängivna men väldigt jobbiga fans.
Utan att ha spelat spelet innan inser man ganska fort att det är massor med fel i scenarioboken vilket är väldigt konfunderande när man är ny till spelet för man vet inte om man har missat något eller om det är fel och vad jag tror det borde stå är korrekt. Brickor är feltryckta, det finns fel på korten som bygger upp spelet osv. Regelboken har kapitel som upprepas men verkar skrivna av två olika personer.

Jag kan förstå frustrationen hos personer som gillar spelet men känner att GMT skiter i produkten utan vill bara ha ut den och få in pengar.

Hur är själva spelet då.
Jag har tyvärr bara harvat mig igenom första scenariot trotsatt jag har spenderat en massa tid på att försöka lära mig spelet och hitta bra exempel osv men jag kan ge ett första intryck.

Spelet spelas med blippar men kartan utgörs av kort som beskriver terrängen vilket gör att man skapa en massa olika kartor. Egentligen funkar varje kort som en vanlig hex i ett hex-spel annar med terrrängmodifieringar för skydd, LOS osv.
Aktivering av fiender görs då man går på kort med aktiverignsblippar. Beroende på hur mycket fiender som redan finns ute styrs sannolikheten av vad man får ut och scenariot anger vilka typer av finder som kan komma just på det kortet du är och var dom ska placeras. Allt är slumpmässigt men ändå styrt av scenariot. Riktigt snyggt.
Ens egna gubbar måste aktiveras i impulser med kommandon från den egan kommandstrukturen. Jag kommer inte gå in djupare på det men man måste vara i kommunikation så man behöver lägga telefontråd osv om man använder telefoner. När en fiende kommer fram lägger den eld på kortet där ens egan enhet aktiverade den. Ens egan trupper kommer (om de kan se fienden) svara med eld mot fienden utan att man ger någon order. För att få ens gubbar att sluta ge eld eller sikta om till ett viktigare mål osv så måste man ge kommandon. Faktiskt riktigt annrolunda och kul, det blir plötsligt viktigt att göra eld upphör, använda granater för signlaer och bestämma olika linjer och punkter för samling, anfall och falla tillbaks.

Något jag gillar med systemet är bland annat att en träff på en squad med flera step kan resultera i att ett step blir casualty och ett blir bårbärare som kan evakuera de sårade till en evacuation point (om man har satt upp en). Man får poäng för evakuerade och bårbärare kan man sen göra om till ett fireteam eller integrera tillbaks i squaden igen med kommandon.

Spelet drivs med en kortlek som jag tycker är riktigt briljant. Spelet har en del tabeller men mycket styrs av kortleken där allting är inbakat. Det blir mycket kort man får dra men man slipper så mycket tabeller. Försöker jag att lokalisera fienden som skjuter på oss drar jag två kort och ser om symbolen för "spotting" finns, finns den så har jag lyckats. Eller vill jag försöka kasta en granat så drar jag två kort och ser om en symbol för granat finns med, drar jag flera så kan jag lyckas med en kritikal hit. Olika kvalitet på enheten påverkar antalet kort man kan dra. Även slumpgenerator, träffresultat, skador osv finns på korten. Riktigt stiligt tycker jag.

Av det lilla jag har provat så kan jag se att det är ett väldigt annorlunda spel (som jag kännder till; jag känner inte till så mcyket spel) som har en stor potential men att reglerna inte är riktigt färdiga. Mycket kan man tänka sig till själv är rimligt men det blir ganska frustrerande att man stup i ett kan hitta situationer som inte är beskrivna i reglerna, eller som kanske är det men man kan inte hitta det. Jag kan förstå att det finns en riktgit hängiven skara till spelet men att andra håller sig borta.

Jag har tagit en paus från det nu men tänker behålla det och försöka att verkligen lära mig det fullt ut senare för att se om det håller när man har spelat ett par scenarion.


9
Historiska spel / Thunder in the Ozarks
« skrivet: 4 april 2020 kl. 13:57:49 »
Jag skulle vilja höra vad andra tycker om detta spel?

Jag har spelat ett litet scenario och sedan typ halva kampanjen solo.
Det är ju ett chit pull system så det går ganska bra att spela solo men det är en hel del hemliga extra effekts chits också vilket inte funkar så bra solo.

Jag är verkligen osäker på om jag gillar det eller inte.

Positivt
Fin karta, lite svår att se höjdskillnader på men man lär sig fort vilka rutor som är vad.
Fina brickor dock så är chitten redan slitna.
Bra, enkelt skriven regelbok men kanske lite dumt organiserad men man hittar snabbt i den tycker jag ändå, det har kommit upp en hel del frågor för mig dock men det är mer att regelboken kanske inte är övertydlig för vissa situationer som kan uppstå.
Snygga player aids som fungerar bra.
Enkelt spelsystem och jag gillar alla spel där man har både moral och styrka.
Grunden i combat-systemet gillar jag nog, men jag är inte helt säker på att jag gillar brickornas värden och resultaten i tabellerna. Jag vet inte hur jag ska beskriva det. Det känns inte hundra tycker jag.


Negativt
Att det ganska fort blir uppenbart vilket chit man ska välja ut att automatiska komma med i koppen.
Några av specialchitten är för bra och rent spelmässigt tråkiga hur dom är (Rally, Rebels Whupped och Union Fatigue).
Att man kan ralla sina trupper har jag egentligen ingenting emot men det borde bara vara moral och inte att man kan få upp styrkan.
Att det är så enkelt att få in trupper som är utslagna. Det jag blir riktigt sur på är speldesignen är medveten om det och tycker att man kanske inte borde kunna hela upp döda enheter till full styrka igen och kan ha det som en house-rule men medger att det finns inga brickor med i spelet för att ha koll på vilka som har kommit in.
Victory conditions känns skumma. Jag kan se att det nog kan gå väldigt olika i olika matcher/spel men i regel borde sydstatarna bara strunta i nordstatarna och springa runt till VP rutorna och sedan i slutet är det bara att gömma sig långt bort och ralla in alla enheter från "dödhögen".

Jag kan tänka mig att spela det igen och det är lite intressant vad som händer på vissa ställen på kartan och så men samtidigt med hur slumpmässigt det är med vilka brigader man lyckas aktivera och hur slumpmässiga combat resultaten kan vara (vilket är lite kul också) så känns det nästan som att spelet spelar mig istället för att jag spelar spelet.
Jag tror att det blir roligare om man spelar mot någon annan, kanske till och med riktigt kul. Jag vet inte. Vad har folk för erfarenheter?






10
Shopping / Counter Trays
« skrivet: 10 januari 2020 kl. 08:57:16 »
Jag undrar var folk köper counter trays någonstans?

Nu har jag inte köpt på ett tag men skulle vilja införskaffa några "brickor". Tidigare har jag köpt ifrån Umeå men jag undrar vad folk har för erfarenheter med olika typer och hur man får tag i dom?

11
Shopping / Köpråd Rollspel
« skrivet: 19 november 2016 kl. 19:33:45 »
Jag funderar på att köpa ett rollspel till min 8 årige son i julklapp. Jag har ingen aning om vilka rollspel som finns idag och vad som passar en 8-åring. Givetvis kommer jag vara spelledare, i början i alla fall.
Finns det något på svenska eller är allt på engelska?
Finns det någon här som kan rekommendera något?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

12
Nyheter & feedback / En tråd för böcker
« skrivet: 24 oktober 2016 kl. 22:44:19 »
Är det fler än jag som tycker att det skulle vara kul med en fast huvudtråd/rubrik/underforum för böcker?

Jag skriver gärna någon recension för de böcker jag läser och vill gärna höra andras åsikter om böcker jag ännu inte har läst.

Har just läst Ernst Jungers "In stahlgewittern" och Robert Graves "Goodbye to all that".
Nu har jag börjat på Tukydides "The Peloponnesian War".




Skickat från min iPhone med Tapatalk

13
Shopping / Köpes: 1914 Twilight in the East
« skrivet: 11 juni 2016 kl. 23:13:35 »
Tjena

Jag köper gärna Twilight in the East av någon.


14
Shopping / [Köpes] GBoH spel
« skrivet: 18 februari 2016 kl. 23:50:21 »
Jag är intresserad av GBoH spel om någon vill sälja.

15
Historiska spel / GBoH och andra spel om antiken
« skrivet: 15 februari 2016 kl. 18:23:40 »
Har tittat omkring på spel senaste dagarna och har börjat titta på GBoH. Är det någonting att köpa idag och isåfall vilka titlar är det som är bra?
Herr Lundins ide om att spela igenom historien låter ju roligt. Eftersom spel är super för att lära sig historia skulle jag gärna vilja komma i kontakt med lite spel från antiken.
Är det någon som har provat Genesis och/eller Pax Romana? är dom roliga och lär man sig någon korrekt historia med dom?

Finns det några spel som är bra för yngre barn (8-10) att lära sig historia med?

Ni som har spelat en hel del spel från 2500BC till 1000AD; vad skulle ni köpa om ni började från scratch (dvs inte hade några spel)?
Vad skulle ni köpa igen om ni hypotetiskt förlorade alla spel ni har?

Sidor: [1] 2