Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Wes

Sidor: [1] 2 3 ... 19
1
Shopping / SV: Senaste köp
« skrivet: 30 juni 2021 kl. 22:13:48 »
Bloody Steppes of Crimea har tunna counters

Polska counters menar du väl

2
Shopping / SV: Senaste köp
« skrivet: 30 juni 2021 kl. 22:13:02 »

Lär mig allt du kan (om de där spelen!)

Båda har vassalmoduler

3
Shopping / SV: Senaste köp
« skrivet: 30 juni 2021 kl. 10:16:17 »
The Army of the Heartland: The Army of Tennessee's Campaigns, 1861-1863
Bloody Steppes of Crimea: Alma – Balaclava – Inkerman 1854

mer 1800-tal

4
Historiska spel / SV: Heart of Darkness
« skrivet: 8 juni 2021 kl. 13:37:00 »
Passar det för barn? Vilken åldersgrupp?

6
Jag gillar General Quarters 3 skarpt, gick över till det från Command at Sea. I GQ3 finns allt du behöver och mycket mer, dessutom får du bra regler för operationer. Varje nation har eget Player Card med sina tabeller för artilleri, torpeder, ubåtsjakt, visuell och radarspaning mm.

Själv använder jag "chit-pull" för att aktivera formationer och hex karta för att snabba upp spelet.

Var köpte du reglerna?

8
Shopping / SV: Senaste köp
« skrivet: 28 maj 2021 kl. 19:23:17 »
Citera
Jag undrar om inte Soissons har världsrekordet i längsta preorder-tid.

Den här tror jag låg på pre-order i 20 år eller nåt sånt. https://boardgamegeek.com/boardgame/16466/across-pacific

Många beställare hinner bokstavligen dö innan dess, för att inte tala om alla kortnummer och epost-adresser som hinner ändras.

Verkar ha blivit ett bra resultat dock.

9
Shopping / SV: Senaste köp
« skrivet: 27 maj 2021 kl. 13:39:18 »
4 spel från Europa Simulazioni
La Guerra di Gradisca 1615-1617
Custoza, Fields of Doom
The Invasion of Russia (1812)
1813, Napoleon’s Nemesis

10
Jag tänkte att jag fortsätter på denna tråd.
Efter att Delirium lurade mig till att ta fram Flying Colors och spela ett scenario solo har jag sökt böcker och spelsystem för sjökrigföring. Speciellt "age of sail" fram till och med dreadnaughts. För "age of sail" så verkar ju 1600-talet vara roligaste tiden då det var en större blandning av taktik; både linjekrigföring med kanoner och bordning. Sedan så är det ju tiden från Ironclads till ww1 som är intressant för teknikutvecklingen och konsekvenserna på taktik, eller hur de två delarna påverkade varandra som är intressant.

Vilka system finns det och vad ska man investera i?

General Quarters verkar ju vara ett omtyckt system men jag ser inga kommentarer om det i den här tråden.

Vad kom du fram till Filip?


11
Historiska spel / SV: DIY, Strategiskt spel med Napoleonkrigen som tema
« skrivet: 6 maj 2021 kl. 11:10:07 »
Fråga 3

Vad är karaktäristiskt för perioden?
Vad skiljer sig i perioden från andra perioder; rent generellt men även just för krigföringen, materiel osv?

Jag har egentligen väldigt dålig koll på nappekrigen men har senaste tiden läst på en del på typ wikipedia  :o.  Men senaste boken jag läste färdigt var Christopher Duffys "the Military Experience in the age of Reason" (tack Jonas för tipset), som täcker Europas militärer under 1700-talet så den täcker början.

lite tankar som kan vara helt fel.
Utrustningen vid sjuårskriget slut är den som används under napoleonkrigen med skillnaden att man använder mindre artilleri och lättare artilleri. De kanoner Frankrike använde utvecklades under sjuårskriget av Gribeauval och tillverkades efter dess slut. Jag har läst någonstans på internet att hästdraget artilleri var en ny sak vilket känns fel. Limber för hästdragning uppfanns redan på 1400-talet och Lennart Torstensson är väl ändå fadern för ridande artilleri. Men visst, i slutet av 1700-talet så blev det riktningen artilleriet utvecklades mot för alla länder i Europa. Gribeauvals kanoner var väl bättre än motståndarnas. Mr Schrapnels ammunition anges som en skillnad också.

Duffy skriver att 50 000 man verkar vara den största armén man kan kontrollera med en härförare utan att tappa kontrollen. Napoleons organisation av militären plus hans förberedelser före slag gjorde att han fick en kontroll över slagen som ingen motståndare kunde komma i närheten av.

En "republik" gjorde att de bäst lämpade avancerade i Franska armén jämfört med svågerpolitiken och korruptionen hos motståndarna. En "republik" gjorde ju också att Napoleon kunde döda 100 000-tals av sina egna soldater utan att bry sig det minsta. Bara tvinga nya till slakt om han förlorade soldater vilket gjorde hans aggressiva krigföring möjlig.

vad mer finns det? jag har väldigt dålig koll på geopolitiken och situationen i Europa under perioden.

12
Historiska spel / SV: DIY, Strategiskt spel med Napoleonkrigen som tema
« skrivet: 5 maj 2021 kl. 17:04:03 »
En följdfråga på denna.

Det finns inget (?) multispel som möter designkraven:
  • Spelbart på en helg: start fredag kl 6, klar söndag kl 3.
  • ...


Finns det något multiplayer strategiskt och diplomatiskt spel som är "sweet spot" idag? (med annat tema givetvis)
Är det så att "problemet" inte är att det saknas ett bra strategiskt napoleonspel utan det är hela spelsystemet som folk efterfrågar som saknas?

13
Historiska spel / SV: DIY, Strategiskt spel med Napoleonkrigen som tema
« skrivet: 4 maj 2021 kl. 22:02:32 »
 En utveckling av fråga 2. Nämn minst 3 spel och någonting som var positivt med dem och 3 spel och någonting som verkligen inte ska vara med i ett napoleonspel.

14
Historiska spel / SV: DIY, Strategiskt spel med Napoleonkrigen som tema
« skrivet: 4 maj 2021 kl. 21:29:29 »
De flesta här på forumet vill ha en historiskt riktig eller i alla fall tillräckligt relevant koppling till historien i spelen. Själv tycker jag det är väldigt viktigt. Problemet blir vad som driver ett historiskt korrekt "beteende" så det blir ett historiskt utfall i besluten och berättelsen som spelet ska berätta. Alldeles för många spel vill trycka igenom historien med specialregler och event.

Spel som lyckas få personer som inte känner till konflikten som spelas att återskapa mycket av det som skedde historiskt och sedan efteråt när man lär sig om riktiga konflikten känner igen besluten är bra spel. Jag vet inte om jag beskriver det bra. Ett enklare exempel är 1918: Brother Against Brother (där det kanske inte är så mycket alternativ, den historiska är naturlig) men även Amateurs to Arms som nog kan spelas på många olika sätt men ändå känns som det är historiskt rimligt och korrekt. Jag behöver inte följa det historiska förloppet men det känns ändå som allt är rimligt i hur det borde ha blivit då. Att spelet är kortdrivet gör ju att man hela tiden har små events som driver spelet framåt på sitt sätt. Det som driver en vinst är egentligen en typ av victory point track som faktiskt är ganska smart.

15
Historiska spel / SV: DIY, Strategiskt spel med Napoleonkrigen som tema
« skrivet: 4 maj 2021 kl. 19:28:48 »
Jag vill också massor av random events för att det är så roligt på strategisk nivå (som du säkert upplevde i EU).

Jag vet inte om det är så kul med frustration och depression.  :D

I EU är eventsen en stor del av spelet. Man kan inte ta bort det.

Sidor: [1] 2 3 ... 19