Nyliga inlägg

Sidor: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Andra världskriget / SV: GMT:s The Dark Summer
« Senaste inlägg av Jon skrivet 31 juli 2021 kl. 21:21:17 »
Och på tal om december 1944 så finns spelet The Deadly Woods av vår käre Ted, så den dörren är redan insparkad!
12
Andra världskriget / SV: GMT:s The Dark Summer
« Senaste inlägg av Jon skrivet 31 juli 2021 kl. 21:18:15 »
Spelade igenom det för några veckor sen, kan bara rekommendera. Mitt parti avgjordes på sista rundan då amerikanarna lyckades slå igenom till Bretagne och lyckades få tillräckligt med trupp off map för VP. Ett svängigt och kul spel som också var snabbspelat, lite av "bara en turn till"-syndromet.

Gjorde mig en player aid som kombinerade väder och assetts, så att man lätt kunde se vilka som var tillgängliga när och andra saker som påverkades av väder, tyckte det var lite krångligt att hålla reda på ibland. Såg att någon hade lagt upp en snygg sådan hjälp på BGG också.

Generell så brukar jag skriva upp de frågor jag har under spels gång i en skrivbok, i det här fallet så löste det mesta ut sig av sig själv. Den enda oklarheter som var kvar i boken när jag spelat klart var huruvida towns på en beach hex ger ett kolumnskifte. I playbooken gör de det, på TEC:n så står det att de är bara räknas som clear vill jag minnas. Tror jag följde playbooken.
13
Historiska spel / SV: Replay av GMTs Prussias Glory
« Senaste inlägg av Strv102r skrivet 31 juli 2021 kl. 19:35:40 »


Kolin, juni 1757. Efter segern vid Prag inleder F2 en belägring av staden. Daun närmar sig en månad senare med en undsättningsarmé, och F2 går denne tillmötes vid Kolin. Problemet är att styrkan som vidmakthåller belägringen måste vara så stor att F2 är underlägsen Daun numerärt. Daun står dessutom på fina höjder. Trots avrådan anfaller F2, men försöker åter omfatta fienden, vilket Daun inser, så en kort kontramarsch så står han rättvänd på andra fina höjder. Ett av taktikchitsen i Clash of Monarchs representerar just denna kontramanöver, och inte ger inte bara massa minus på preussarens tärningsslag för slaget i det spelet, utan upphäver det preussiska chitset Oblique attack. F2 pressar på i alla fall. Utgångsläget inför stridskontakt ovan.
14
Andra världskriget / SV: GMT:s The Dark Summer
« Senaste inlägg av aegneus skrivet 31 juli 2021 kl. 18:56:46 »
Det ser ut som det inte gått så bra för de allierade - lite dåligt med insteg i bocagen? Är det för att tyskarna blöder eller är det så som spelet blir?

Var rankar du detta i listan över Normandietspel?
15
Andra världskriget / SV: GMT:s The Dark Summer
« Senaste inlägg av Fredrik H skrivet 31 juli 2021 kl. 16:06:04 »


Här är situationen i slutet på juni. På ett väldigt oortodoxt sätt har jag skickat SS-pansar mot amerikanerna, tyskarna har dessutom genomfört framgångsrika men blodiga anfall mot de brittiska fallskärmsjägarna. Britterna har hållit stilen och varit sedvanligt letargiska, systemet skapar den effekten med hjälp av chits.

Ska jag ondgöra mig över något mer än bara temat så är det brickorna. Man får bara stacka enheter ur en division i en hex (plus eventuella independent units), men brickorna har ingen färgmarkering på vilken division de tillhör. Jag får sitta och leta efter den lilla texten på brickorna för att se om två gubbar får stacka eller inte. Onödigt i ett spel som annars är så pass lättillgängligt.

Ted verkar gilla sin serie The Dark X. Jag vet inte om jag gillar namnet, det känns som han, iförd goth-kläder, skriver reglerna på nätterna. Men dom funkar bra, jag tror vi kommer att få se fler spel i serien. Nu när han täckt östfronten, Normandie och öknen så kan man ju hoppas på något mer udda; Italien eller kanske något i Stilla havet. Men det är klart, den 16 december 1944 vore ju också nytt och fräscht.
16
Andra världskriget / GMT:s The Dark Summer
« Senaste inlägg av Fredrik H skrivet 31 juli 2021 kl. 15:54:38 »


GMT har nyligen tagit det nytänkande och djärva steget att ge ut ett spel om Normandie. Jag blir lite trött i själen varje gång jag ser ett nytt spel om Ardennerna eller Normandie, det känns så djävulens gjort. Men här sitter jag med spelet och har på det viset bidragit till devisen att Normandie säljer. Det tarvar en förklaring.

Spelet är en del av Ted Raciers serie The Dark X (valley, sands, summer). Jag gillade TDV skarpt, ett av de få östfrontsspel jag spelat till slut (som i 1945). Det peppade mig att skaffa Dark Sands, ett spel om öknen som jag inte riktigt kommit in i eller gett en rejäl chans. I början på sommaren var det en vänlig själ på FB (vet inte om han huserar här, i så fall under alias) som råkat beställa två TDS och sålde det ena billigt. Jag är ju en sjukt tät lärare så jag slog till (med en inre suck över temat). Nåväl.

Serien är väldigt solovänlig, systemet bygger på en välfungerande chit-pull mekanik som är genomtänkt och klurig (det är inte bara formationer som aktiveras utan det är mer än så). Reglerna är tämligen korta och koncisa och påminner mig lite om 44X-serien; effektiva och tydliga. Inget känns svårt .

Ett stort plus för det här spelet är skalan, varje turn är en vecka. Det gör att hela kampanjen, från landstigning till genombrott, sker på tio turns. Det gör också att det händer en hel del varje runda. Kampanjen blir på så vis tämligen överkomlig, vilket var anledningen till att jag drog igång. Det finns en del krom, men det mesta är dolt i effekter (tex olika MP-kostnader för de olika sidorna i olika terräng).

Spelet har också visat sig vara roligt, jag drog igång med landstigningen och sögs sedan in rätt snabbt med var jag ville positionera reserver, satsa offensivt och så vidare. Nästan lite motvilligt tycker jag att det är kul att spela. Allt utspelar sig på en karta, Ted har uppfriskande nog valt att hantera Cherbourg som en off map box.

Bilden ovan är set up för spelets enda scenario - kampanjen.
17
Kalla kriget / SV: Replay Doomsday project 1: NORTHAG scenario
« Senaste inlägg av jerry skrivet 31 juli 2021 kl. 00:01:40 »
Vad har vi att se fram emot
Strv S (103)
Centurion (102)
Strv 74
Pbv 302
lastbilar !!!

Kan bli intressant, likaså HQ och/eller cadre ?
18
Kalla kriget / SV: Replay Doomsday project 1: NORTHAG scenario
« Senaste inlägg av jerry skrivet 30 juli 2021 kl. 23:58:29 »
Jo det mesta känns relevant.... och jag gillar att striderna är så komplexa som dom är, gillar det mesta jag också, det var mest det oerhört röriga regelhäftet som jag blev frustrerad över.
Vilket ledde till att vi inte kom nån vart med spelandet.

Jag kan nog inte låta bli att köpa den norra delen när den dyker upp, det blir nog en del att reta upp sig på  :D
Hoppas det blir HELA Sverige o inte typ bara norra Norge, o en sorts sjökrigssystem.

Har inte spelat deadly northern light än dessvärre, det är väl ännu mer detaljerat ?
19
Kalla kriget / SV: Replay Doomsday project 1: NORTHAG scenario
« Senaste inlägg av Fredrik H skrivet 30 juli 2021 kl. 22:27:34 »
var väl en sak man störde sig lite på, att om man bara får in sin stridsvagn så är alla lika bra, man får ju +7 i clear om det gäller en M1 eller om det gäller en T55, rätta mig om jag har fel.
Men visst är det ett engagerande stridssystem, och som sagt mångbottnade strider är det allt.

Jo det stämmer. M1:an har större chans att få effekt och dessutom tar den svagare vagnen alltid extra skada (utslagna stridsvagnar) så det finns nog en tanke bakom det. Sedan motsvarar varje NATO-step av en stridsvagnsmodell bara en fjärdedel av en WP-step, så det finns en inbyggd asymmetri.
Men visst hände det att Leopard II:or missade sitt support-slag och T55:orna lyckades. Jag tolkar det som taktiska händelser under spelarnivå, det är potentiellt frustrerande ftf kan jag tänka mig.
Det jag kanske störde mig mest på var att T64 var lågt rankad, men som designern säger är det ju helt problemfritt att ändra på ett värde.  Jag tänker att T64 förtjänar en sjua, som T72 (och M1).
20
Kalla kriget / SV: Replay Doomsday project 1: NORTHAG scenario
« Senaste inlägg av jerry skrivet 30 juli 2021 kl. 22:14:05 »
Det där med strv var väl en sak jag störde mig lite på, att om man får in sin stridsvagn så är alla lika bra, man får ju +7 i clear (till exempel) om det gäller en M1 eller om det gäller en T55, rätta mig om jag har fel.

Det är ju lättare att slå in sin M1:a, än att slå in sin T55:a, så det är väl där skillnaden i kvalitet skall ligga, antar jag, och spelet är ju inte på taktisk skala med pansarmodifieringar, typ.

Men visst är det ett engagerande stridssystem, och som sagt mångbottnade strider är det allt.
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 10