Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Sololir

Startat av Lord W, 15 april 2007 kl. 15:57:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Lord W

Hej,

jag har nyligen blivit intresserad av det här med historiska spel, efter att knappt ha hört talas om det tidigare. Surfat runt i massor har jag gjort och jag tror jag hittat de flesta sidor. Har inhandlat The Ancient World - Carthage, på grundval av att det var många ploppar/blippar/counters och att det stod på GMT:s sidor att det vara ganska bra för solospel. Jag har satt upp spelet, men inte börjat spela ännu. Trots det har jag redan börjat fundera på nästa låda :)

Drömen ser ut så här:

- Synnerligen bra för solospel
- 15 miljoner counters
- 20 kvadratmeter karta/kartor
- Mycket komplexa regler
- Tar fem år att spela klart

Nånting åt det hållet. :D  Det närmaste jag har hittat är väl kanske ASL, men jag är inte så förtjust i WWII-scenarion. Nån som har en idé om vad jag kan tänkas gilla?

A F

World in Flames? Har alla ASLs sämsta sidor och lite därtill (kartor som ser ut som om de tagits fram för att framkalla Grand Mal-attacker & helt osynkade regelverk).

:up:

Lord W

WiF ser väldigt lovande ut, förutom att det är WWII.  8)

Vvornth

Bry dig inte om Fager, som spelmakare är han bara aviss på Harry Rowland.

Nej, det solospel du vill ha är Phase Line Smash, ASL av sin genre.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

A F

Citat från: "Lord W"WiF ser väldigt lovande ut, förutom att det är WWII.  8)

Det finns bara så sjuk groteska spel om VK2. Är det bara volym som räknas så kan ett alternativ till ViF-helvetet vara Europa-serien. Monstuöst, momkromt och massor av kilo papp. Ganska ålderstiget, men mindre idiotregler än i WiF.

tinG

FYRA tips som INTE är WW2

30YW: Musket & Pike Series (GMT), tex: Gustav Adolf the Great: With God and Victorious Arms.

ACW: Regimental Combat Series (The Gamers/MMP), tex A Fearsome Slaughter, This Hallowed Ground.

Napoleon: La Bataille serien (CoA), tex La Bataille de Lutzen.

WW1: 1914, Twilight in the East (GMT).

/j
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Lord W

Citat från: "tinG"FYRA tips som INTE är WW2

30YW: Musket & Pike Series (GMT), tex: Gustav Adolf the Great: With God and Victorious Arms.

Jag har sneglat på den här serien och den verkar mycket intressant. Frågan är hur de funkar som solospel. Nån som vet?

CiteraACW: Regimental Combat Series (The Gamers/MMP), tex A Fearsome Slaughter, This Hallowed Ground.

ACW generellt känner jag mej inte direkt attraherad av.

CiteraNapoleon: La Bataille serien (CoA), tex La Bataille de Lutzen.

Massor av counters. I like  :P Ska kolla lite mer på den här.

CiteraWW1: 1914, Twilight in the East (GMT).

Wow, verkar alldeles lysande, även om WWI är gränsfall. Får väl avvakta recensionerna när den väl har släppts för att få en uppfatning om spelbarhet i ensamhet.

Vad tror ni om SPQR (De Luxe) som GMT verkar kunna släppa en återutgivning av i sommar?

BigPapaBear

Operational Combat Series: DAK2 är ruggigt bra! :up:
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "BigPapaBear"Operational Combat Series: DAK2 är ruggigt bra! :up:

För få brickor för den här patienten.  :wink:

Lord W

Citat från: "Anders Fager"

:wink: Och WWII dessutom. Vill inte ha larvfötter och flygmaskiner.

A F

Citat från: "Lord W"Vill inte ha larvfötter och flygmaskiner.

Då är nog This Hallowed Ground en kul variant.

BigPapaBear

Citat från: "Lord W"
Citat från: "Anders Fager"

:wink: Och WWII dessutom. Vill inte ha larvfötter och flygmaskiner.

Förvisso, men du får även med en bordellpluton och ett strandat krigsfartyg...  :D  Glömde bort att tråden låg under "Historiska spel"...
En mycket bitter liten man.

Lord W

Citat från: "BigPapaBear"... du får även med en bordellpluton..

Woot? En sån vill jag ha  :shock:  :lol:
(Min fantasi skenar när jag tänker på vilka stats en sån kan ha :P )

magnus lindström

Detta är lite intressant. Så tänkte jag i början: Jag köper spelet med mest brickor i. Men nu tänker jag snarare tvärt om. För att simulera ett historisk skede blir det inte heller bättre ju mer detaljer man går in på utan snarare sämre enligt min åsikt.

Jag går mot playability med rätt historiska känsla nu för tiden.

Musket and Pikes funkar utmärkt solo, däremot kan jag inte förstå hur ACW.spelen med skrivna order skulle göra det?

A F

Citat från: "magnus lindström"Så tänkte jag i början: Jag köper spelet med mest brickor i.

Sen är det mer eller mindre skrämmande hur länge sen det var man tänkte så. :cry:

Citat från: "magnus lindström"Men nu tänker jag snarare tvärt om. För att simulera ett historisk skede blir det inte heller bättre ju mer detaljer man går in på utan snarare sämre enligt min åsikt.

Håller med till hundra procent. Detaljmanagerande är inte speciellt historiskt därför att ingen någonsin detaljstyrt saker på det vis man kan göra i Europaserien.

Sen beror det ju då på vad man själv sväljer och inte. De stora OCS-spelen funkar (nätt och jämt) när man rellatera dem till skalan, men stora Terrible Swift Sword/This Hallowed Ground-as. Ugh... Lepizig med La Batallie-regeler är säkert kul för en del, men jag kan inte tänka mig nått värre. Däremot skulle det bli asabra med våra NBS-regler. Det lustiga där är att två halvtaktiska The Gamers-system är under revidering och medan vi tog ett långt steg bakåt i prespektiv med NBS så är TCS precis lika segt som innan och forumet deras är fullt av ASL-tjafs som är rena nyset när man anfaller med division.