Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Brohuvud Gävle

Startat av Vvornth, 16 april 2007 kl. 12:35:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Vvornth

Både historiskt och i litteratur (Harry winter, Thol Andersson) så har Gävle figurerat som en framstående invasionspunkt för en armé från öst. Då jag själv härstammar från staden har jag alltid undrat varför?

Mina egna teorier har alltid varit att det är den mest nordliga punkt i landet där terrängen inte övergår till att bli överjävlig med skog och dylikt samtidigt som man kan kapa förstärkning ifrån syd via flaskhalsen Dalälven. Men de mer militärt och strategiskt erfarna herrar på forumet kan säkert ge bättre förklaringar till detta.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

EvilSpook

Jag vågar inte påstå att jag är mer erfaren men det finns några fina anledningar.

* Bra hamn
* Oljecisterner
* Rullavstånd till Arlanda
* Rullavstånd till Stockholm
* Glest Kustartilleri (Inget alls nu för tiden)
* Kapar kommunikationerna till norra sverige (Järnväg, väg m.m.)
* Bra avstånd till några strategiska militäranläggningar.

//EvilSpook

A F

Citat från: "Vvornth"Då jag själv härstammar från staden har jag alltid undrat varför?

Det har många.  :wink:

Så länge man som Stormakt Röd jobbar på alternativet Stockolm så är Gävle en hyggligt stor hamn hyggligt nära saker av betydelse utan alltför mycket skärgård utanför. Ett halvbra val, typ. Mindre hamn än Norrköping, men ingen Bråvik.

Andreas Lundin

Att som angripare välja sätt och plats för ett angrepp mot Sverige behöver ju relateras till operationens operationella och strategiska syften.

- Är strategin enbart att lamslå och invadera Sverige (mindre troligt va?)?
- Eller är Sverige enbart ett strategiskt delmål (troligast va?)?

Ett angrepp via en hamn kan inte i något fall enligt mig vara nog. I exemplen du tar upp är det väl inte så heller.

Om man tittar på kartan är väl inte kommunikationerna västerut särskilt goda från Gävle. Den operationella rörligheten västerut kan i princip enbart ske på en stor väg västerut från Gävle till Falun, vad jag kan se (det finns trånga passager längs vägen dit BLÅ sida kan kanalisera fiendens täter). Däremot är "slagläget" söderut gott (om man nu kan ta sig över Dalälven - den är lite besvärlig om de ordinarie broförbindelserna skulle slås ut).

Ett anfall mot Gävle måste nog, som sagt, kompletteras av någon annan form av invasion i närliggande område.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Om man tittar på kartan är väl inte kommunikationerna västerut särskilt goda från Gävle.

Vad ihelvete ska Ivan Jones i Masriket att göra?  :? Ett angrepp mot Gävle kunde lämpligen kombineras med regementsfällning på olika fält innanför Väddo för att säkra broar över Dalälven och bra väg mot Uppsala & Airlanda. Kanske kombinerad med mindre landstigning på Väddö och kuppartade attacker på Airlanda & Kapellskär. Ett hyggligt brohuvud. Sätta en marininfanteribrigad och ett regemente fallskärmssoldater kunde Ivan göra utan större förberedelser. (Bortsätt från att man behövde lamslå flyget på västkusten. :up:  )

Andreas Lundin

Ah, det jag tänkte på är att de vill österut, till vårt grannland... Jag tänkte mig (kanske felaktigt) en lite större styrka än en brigad... :)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Ah, det jag tänkte på är att de vill österut, till vårt grannland... Jag tänkte mig (kanske felaktigt) en lite större styrka än en brigad... :)

Så attans många fartyg mer för landstigning får man inte ihop i Östersjön. Eller nån annanstans.

Andreas Lundin

...fast jag skrev fel ovan. Jag menade västerut, till Noreg... :)

A F

Citat från: "Andreas Lundin"...fast jag skrev fel ovan. Jag menade västerut, till Noreg... :)

Sextio mil skog mellan Gävle & Oslo...

Andreas Lundin

CiteraSextio mil skog mellan Gävle & Oslo...
ja, precis...

Vvornth

Den skogen finns å andra sidan där oavsett vädersträck man närmar sig ifrån. Visserligen fritt söderom från Göteborgshållet, men det känns som en väldig omväg.

A F

Citat från: "Vvornth"Den skogen finns å andra sidan där oavsett vädersträck man närmar sig ifrån. Visserligen fritt söderom från Göteborgshållet, men det känns som en väldig omväg.

Och detta leder till frågan "vad ska Sovietarmén i Oslo att göra i ett krig man helst avgör på under en vecka"?

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Vad ihelvete ska Ivan Jones i Masriket att göra?  :?

Kidnappa Göran Greider - Dalarnas svar på Trotskij?  :?  :D
En mycket bitter liten man.

Vvornth

Snälla, inte nå mer GG snack...

A F

Citat från: "BigPapaBear"Kidnappa HE WHO IS NOT TO BE NAMED - Dalarnas svar på Trotskij?  :?  :D

Jag är skyldig dig minst ett par öl för den vändningen. :up: