Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Nä nu blommar asfalten

Startat av Scipio, 20 april 2007 kl. 10:53:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

A F

Citat från: "BigPapaBear"Det första de gör på mötet är att dela ut en fyra sidor lång folder baserad på just denne Grossmans "forskning".

När min farsa gick i plugget så varnade man för jazz och dansbanor. Klart som fan man gick dit och diggade Bop. Mest ös var det i Västberga Folkets Park.

När jag gick i plugget var videovåld livsfarligt. Klart som fan man såg motorsågsmassakern.

Nu går min grabb i plugget och vi förväntas hissna över World of Warcraft.

:up:

Sen vill jag se hur många WoW-kids som skjuter 100% efter att sprungit 200 meter och jag står och försöker träffa dem med ett baseballträ medan de siktar.

OCH: "De sköt 27 skott på 100 meters avstånd och de träffade 15 personer. Det är ett ganska enastående skytte." Ge mig en timme på skjutbana med en AK4 & Krigsspels fetaste och mest närsynte medlem och han klarar att skjuta bättre än så.

:ultra:

Elimää

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "BigPapaBear"Det första de gör på mötet är att dela ut en fyra sidor lång folder baserad på just denne Grossmans "forskning".

När min farsa gick i plugget så varnade man för jazz och dansbanor. Klart som fan man gick dit och diggade Bop. Mest ös var det i Västberga Folkets Park.

När jag gick i plugget var videovåld livsfarligt. Klart som fan man såg motorsågsmassakern.

:ultra:

Det är alltid skon som sparkar. Det hela hänger väl ihop med att det säljer i media, titta hur många filmer som heter dödligt och livsfarligt. Sedan finns det ju alltid personer som bara kan definera svart och vitt när världen bara bestär av gråtoner.
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

BigPapaBear

Det galnaste i Grossmans resonemang är att man fullkomligt ignorerar situationenerna som träffprocenten uppnås vid.

De skarpa situationer ifrån vilka han hämtar sin statistik om "erfaren" polis och militär berör enstaka (måhända beväpnade) mål i stressade situationer. Att polis och militär i dessa lägen har en träffprocent på 20-25% är inte särskilt konstigt.
Situationerna där barn uppnår de "makalösa" siffrorna 90-100% hämtas från ett par exempel där de på kort abstånd avfyrat sina vapen in i en hopträngd folkmassa (t.ex. ett fullt klassrum där panik uppstår).

Att man som offentlig instans väljer att presentera denna statistik som bevis för att dataspel är skadliga är inget annat än vansinne. Visst kan man argumentera för att dataspel är skadliga, men då bör detta göras på mer skälig grund.

Media må vara vidriga populister (nu tog jag i lite...), men de har i alla fall en naturlig orsak till att skriva som de gör, dvs. att sälja lösnummer/få tittare. Vad har skolorna för agenda?
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "BigPapaBear"Vad har skolorna för agenda?

Och framför allt: vad säger G**** G***** om det hela? :lol:  :lol:  :lol:

Alla anedoktala & statistiska bevis för det ena eller det andra vad gäller krig kan alltid motbevisas.

Beakta

• Dagarna före Tet-offensiven hade US Army lagt fram statistik som visade att man höll på att vinna kriget.

• Om skyttesoldater har en "medellivslängd i strid" på tio sekunder så skulle mänskligheten varit utrotad runt Augusti 1943.

• En amerikansk polisman och en dito bov tömde under en eldstrid sina pistoler mot varandra utan att träffa, trots att de satt fram respektive baksätet på samma bil.

• Och "Hej Grabbar, enligt ASL så träffar bara stillastillande datanördar på sina PBCS-slag om de först kan slå en "reach for fanta" -avoidance-roll."

f98alda

Citat från: "Anders Fager"När min farsa gick i plugget så varnade man för jazz och dansbanor. Klart som fan man gick dit och diggade Bop. Mest ös var det i Västberga Folkets Park.

Det borde rimligtvis finnas liknande "väletablerade forskningsresultat" för tidigare saker som folk har förfasat sig över. Det hade varit intressant att göra en sammanställning av såna artiklar över tiden...

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

A F

Citat från: "f98alda"Det borde rimligtvis finnas liknande "väletablerade forskningsresultat" för tidigare saker som folk har förfasat sig över.

En bekant till mig försökte debatera mot porr-moralpaniken (The Shocking Truth) för några år sedan. Det var helt enkelt ingen idé. Man är i de här lägena inte mottagliga för argument och dessutom så är det i många fall panikledaren själv som väljer vem han ska debattera med i TV4-soffan. Och i porrfallet så var det givetvis bättre att prata porrens fasor med nittonåriga Knarkarjenny än en akademikerkvinna som arbetat i porrindustrin utan att vara suicidal knarkare.

Jon Karlsson

Citat från: "Anders Fager"• En amerikansk polisman och en dito bov tömde under en eldstrid sina pistoler mot varandra utan att träffa, trots att de satt fram respektive baksätet på samma bil.

:lol:

Källa?
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

f98alda

Citat från: "Anders Fager"En bekant till mig försökte debatera mot porr-moralpaniken (The Shocking Truth) för några år sedan. Det var helt enkelt ingen idé. Man är i de här lägena inte mottagliga för argument och dessutom så är det i många fall panikledaren själv som väljer vem han ska debattera med i TV4-soffan. Och i porrfallet så var det givetvis bättre att prata porrens fasor med nittonåriga Knarkarjenny än en akademikerkvinna som arbetat i porrindustrin utan att vara suicidal knarkare.

Jag menade nu inte att man skulle försöka debattera mot de hårdaste förespråkarna för valfritt moralpanikfall. Min tanke var mer att visa de få vettiga människor som finns i världen hur konsistent det är med moralpanik. (plus, givetvis, att skratta åt moralpanikfolet bakom ryggen på dem)

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

A F

Citat från: "Jon Karlsson"Källa?

Från nån gammal Dragon eller så på temat rollspelsregeler. Kan vara en skröna, men det är en bra skröna.

A F

Citat från: "f98alda"Min tanke var mer att visa de få vettiga människor som finns i världen hur konsistent det är med moralpanik.

Tror det är svårt att rucka på stereotyper. Tetsta bara att sälja in följande budskap i pressen: "JAS störtar väldigt sällan jämnfört med motsvarande utländska maskiner".

f98alda

Citat från: "Anders Fager"Tror det är svårt att rucka på stereotyper. Tetsta bara att sälja in följande budskap i pressen: "JAS störtar väldigt sällan jämnfört med motsvarande utländska maskiner".

Med tanke på att pressen lever högt på stereotyper, så är det klart att man inte skulle kunna gå via pressen.
Det skulle fortfarande vara kul att se en moralpaniksammanställning.

/Alexander
- David Gemmel, Legend

A F

Citat från: "f98alda"Det skulle fortfarande vara kul att se en moralpaniksammanställning.

Enligt någon mediaforskar jag såg yra på TV för en tid sen så var The Shocking Truth-cirkusen den bästa på länge. Den ledde till porrfira hotell och att TV1000 fick massor av nya abonenter.

Andreas Lundin

CiteraMinst 12,5% av Aftonbladets innehåll garanteras ha verklighetsförankring...

:D

Skulle vara kungörelser, tv-tablån och Göran Greiders inlägg på kultursidan, sedan är resten ren lögn!

Fan vad kul att komma hem till denna debatt (eller vad det är)!  :D  Jag har varit på SFS-fullmäktige i 5 dagar och suttit och manglat studentkårspolitik dygnet runt. Jag har levt i vantron att jag varit på den plats där debatten varit som absolut viktigast i multiversum. Men icke! Debatten är såklart viktigast, vassast och angelägnast på krigsspel.se, och ingen annanstans! Jag som hade tänkt att banga lincon i år på grund av lite strul med pengakistan... Nu får jag nog ta och överväga det beslutet. :ultra:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Delirium

Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Delirium

Alla hade uppenbarligen sett den, jag tyckte den var ganska talande för att diskussionen inte precis är ny.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed