Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Bitter End: Attack to Budapest, 1945 (Compass Games)

Startat av BigPapaBear, 27 oktober 2006 kl. 22:57:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Håvade in den här lilla pärlan, inplastad och färsk, på eBay för halva priset. Folk verkar bara ha positiva saker att säga om spelet. Någon här som har provat?

http://www.boardgamegeek.com/game/20266
En mycket bitter liten man.

Strv102r

Har provat ett par spelomgångar. Stridsystemet är lite annorlunda men inte alls så dumt. Den taktiska situationen är intessant även om operationen inte har någon större chans. Ardennerna i öst helt enkel och det har väl sagts förr. Jag ska snart spela det igen och då dra genom hela spelet.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

BigPapaBear

Något som tilltalar mig väldigt mycket är det faktum att det inte ska vara mycket till errata och knappt några frågetecken alls, med krigsspelsmått mätt.

Är lite trött på trasiga regelböcker a la Ted Racier m.fl. Grand Illusion är praktexemplet i min bok...
Nyutgåvor, där man har rättat till brister i framstressade produktioner är alltid välkomna!

Elias Nordling

Har inte spelat, bara läst reglerna. Hade dock mycket svårt att köpa vissa detaljer i stridssystemet. Som att man i kuperad terräng vill ge så litet som möjligt i skada, för att all skada mäts i förflyttningspoäng, och får du rn poäng och all terräng runtomkring kostar 2 måste du ta den poängen som skada. Men bara då. Osv.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

CiteraÄr lite trött på trasiga regelböcker a la Ted Racier m.fl.

Och du gillar Clash of Arms-spel? Modiga man...
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Och du gillar Clash of Arms-spel? Modiga man...

Självplågeri är också en hobby...  :D

BigPapaBear

Spelade ett parti på LinCon och måste säga att jag är nöjd med spelet. Det är snyggt, halvstort och småsvulstisgt utan att vara plottrigt (målande beskrivning, va?). Håller till fullo med Elias om att stridssystemet är bisarrt, men det kompenseras av att det är väldigt smidigt. Med lite god vilja kan man tolka de ologiska förlustmönstrena som någon sorts fortunes-of-war-effekt.

Situationen påminner mycket om Ardennerna, med den betydande skillnaden att det är ett litet "rescue mission" och att motståndet är mastigare redan från start. Sedan är det en underlig känsla att göra en Ardenneroffensiv åt HÖGER på kartan.  :)

I vårt parti lyckades jag faktiskt bryta igenom och öppna upp en supply route till Budapest, mycket beroende på krigsspelsovana från ryssens sida (bjöd in ett gäng killar vars erfarenhet sträckte sig till Axis & Allies). Om den ryske spelaren har ett parti eller två i ryggen tror jag dock att det är i det närmaste omöjligt att få till det (vilket ju återspeglar historien bra).

Störst frustration kände jag över att OOS enheter behöll full försvarsstyrka (i all evighet). Detta gjorde det mycket svårt att låta pansarenheterna rycka fram i önskad takt, då bristen på infanteri gjorde kombinerat flankskydd och upprensningsaktioner mycket svåra. En svältande ryss som satte sig på tvären i ett tätt och stenigt skogsområde var en rejäl mardröm...

Trots den svåra taktiska situationen känns spelet smått beroendeframkallande. Det spelar ingen som helst roll om man aldrig kommer fram till Budapest (det behöver man ju faktiskt inte göra för att vinna som tysk heller), det är hur kul som helst att kämpa sig framåt på vägen dit.

Sedan har man ju "spelet i spelet" - försvaret av Budapest. Garnisionen där har det inte lätt. Rejäla artilleriformationer och flyg hamrar staden sönder och samman och steg för steg pressas den tyska fickan samman. Dock kan det vara svårt för ryssen att motstå frestelsen att sända trupp från belägringen för att stoppa den framryckande tysken i tid.

En innovativ funktion som höjer spelets omspelbarhetsfaktor är release-schemat för de ryska enheterna. Många av de ryska divisionerna har haltorder och när de tillåts flytta styrs i viss mån av var tysken väljer att lägga sin schwerpunkt. Sammantaget borde spelet kännas underhållande åtminstone ett par partier.

Strv102r

Hittade denna tråden först nu. Spelade spelet till finish för drygt ett år sedan. Jag var ryss och tysken lyckades undsätta BUDAPEST och vann en stor seger i speltermer. Bra och mycket snyggt spel. Kan rekommenderas. Spelar det gärna igen.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

BigPapaBear

Vi har planerat att köra kampanjen nu i sommar i hufvudstaden.  :up:

Bra jobbat om du fick upp en lucka till Budapest - det blir många VP för tysken det. Jag provade spelet lite grann för några år sedan, då gick det inte fullt så bra. Men vi körde inte ens halva spelet så jag vet inte hur det hade slutat.

Strv102r

Det var inte jag som fick upp luckan  :x

Men han fick manövrera och slåss rejält för det!  :)