Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Macarthurs return, Leyte 44.

Startat av Strv102r, 28 juli 2007 kl. 15:19:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Tänkte göra en replay med det spel jag nu spelar med min far, en pensionerad pansarbrigadchef. Jag redovisar hur jag ser på det och hur jag resonerar. Allt ses från den amerkanska sidan.

Nu är det prestige. I samma spelsystem har vi spelat Blood on the snow (Suommosalmi), Winter Fury (Tolvajärvi), Tiger of Malaya (Singapores fall) och Operation Cannibal (Burma 1942-43). Jag har alltid spelat på den historiskt förlorande sidan (ryss i vinterkriget och allierad i sydostasien). Det har gått som det gick i historien. I Macarthurs Return gäller det nu för mig att också få till ett historiskt resultat, dvs att vinna som amerikan, annars har han revanch för spelserien östfronten 41-45 som jag vann med 19-6.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Landstigningen gick som väntat bra. Fattas bara annat med sådan överlägsen eldkraft i form av flyg och fartygsartilleri och många bataljoner. Fiendens strandförsvar var svagt och resulterade i två steplosses totalt.  Bilden nedan visar de sex brohuvudena samt första handmålen (heldragna runt stränderna) andrahandsmålen (streckat där de två landstigningsområdena knutits ihop och samtliga flygfält norr bergen tagits.) samt de tänkta anfallsriktningarna mot slutmålen (stjärnorna).

Planen går alltså inte ut på att stånga sig genom de jungeltäckta bergen utan att binda fienden i bergen med anfall med låg ambition för att kringå bergen både norr och söder om dem. Fungerar inte det för att japanerna kraftsamlar längs dessa stråk får vi överväga att gå över bergen. Det är ett alternativ som ska förberedas och bäddas för genom att viktig terräng för detta tas tidigt om så är möjligt. Kringgångarna ska kunna understödjas av taktiska landstigningar ungefär där pilarna visar.

Efter fyra dagar (2 speldrag) är läget som följer (se bilden ovan): Utvidgningen av brohuvudet gick över förväntan. Japanen övergav inte bara stranden efter en uppvisning i fartygsartilleri och hangarfartygsbaserad eldkraft som understödjer numerärt överlägsna skytteförband rikligt understödda med stridsvagnar, utan han har backat ända tills bergens fötter. Detta innebär att andrahandmålen i stort sett tagits utan strid. De enda strider som utkämpats har varit när fienden misslyckats att urnästla före strid. Jag tackar och tar emot. Fienden ger upp mycket djungelterräng som han kunnat fördröja i. Bedömer att han kommer sluta backa vid bergen och börja gräva ner sig. Han har dock backat så fort att inga fältarbeten hunnit göras bakom honom ännu.

Nästa steg:

Fyra divisonsstridsgrupper bildas under befäl av vars en divisionstab. Innehållet blandas lite eftersom 2 divisoner inte är junglecapable. 1 Cav div stridsgrupp innehåller bara jungle capable skyttebataljoner, 24 Inf div stridsgrupp förstärks med skyttebataljoner ur 1 cav div som är jungle capable. 7 inf div stridsgrupp får tre skyttebataljoner som inte är junglecapable ur 96:e, medan 96 inf div stridsgrupp endast innehåller tre skyttebataljoner som inte är jungle capable + en bataljon M10 pansarvärnskanonvagnar. Det är den svagaste stridsgruppen och ska inledningsvis bara framrycka längs oförsvarad väg som södra kringgång. Syftet är att ta så långt den kan för att tvinga fi att försvara senast 8 hex från södra slutmålet. Detta ska bädda för en landstigning omedelbart norr målet. 7 och 24 stridsgrupperna ska ta andrahandsmålen (linjerna 241 och 71) och vara beredda att fortsätta ta terräng för att bädda för ett anfall genom bergen. 24 stridsgruppen skall även vara beredd att ta mål 242 vilket är samma mål som 1 stridsgruppens tredjehandsmål. Vi får se vem som är bäst lämpad när vi kommer dit.

Orderläget:

1 Cav div stridsgrupp tar mål 11, tar därefter mål 12, beredd ta mål 13.
24 Inf Div stridsgrupp tar linje 241, beredd ta mål 242, 243 och 244.
7 Inf Div stridsgrupp tar linje 71, beredd ta mål 72.
96 Inf Div stridsgrupp tar terräng längs vägen till BAYBAY, beredd fortsätta framrckningen mot ORMOC.

Då ska vi verkställa!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

BigPapaBear

Kanonhärlig AAR! Mer av den varan, tack!
En mycket bitter liten man.

Strv102r

D+8
Efter 8 dagar är läget som följer:

1 Cav stridsgrupp har tagit 11, fortsätter mot 12 och 13. Inga nämnvärda strider då fienden viker.
24 Inf stridsgrupp har tagit södra delen linje 241. Inga nämnvärda strider då fienden vek. Fienden försvarar norra och mittre delen linjen. 24 div har tagit utgångslägen och avser att kommande dygn ta hela linjen. Fienden är nedgrävd i mittre delen av linjen varför det kommer att bli det prioriterade anfallet vad gäller understöd.
7 Inf stridsgrupp har tagit linje 71. Har genomfört två kraftsamlade anfall mot fienden i bergen omedelbart bortom linjens mittre del för att bädda för anfallet mot 71. Båda anfallen har misslyckats och fienden viker inte längre. Detta bekräftar misstanken om att det är slut med lätta terrängvinster. Han kommer att ta striden i bergen.
96 stridgruppen har framryckt i stort utan strid till Baybays utkanter. Fienden sökte landsätta 4 bataljoner i Baybay för att stoppa detta men våra Ubåtar sänkte en konvoj helt (2 bataljoner) och skadade den andra. I land kom knappt 2 bataljoner. Dessa framryckte mot 96 stridsgruppen och fördröjer nu utan att ta stridskontakt. Om inte vi haft sådan otrolig tur med ubåtarna hade 96 varit hejdad öster om Baybay. Fi har landat in 2 fallskärmsjägarbataljoner på sin kvarvarande flygplats och dessa marscherar nu mot Baybay.

Lärdomarna av 7 div anfall och manövrerandet inför det visar att en divsion kan bara underhålla anfall längs en riktning i bergen. Inga problem för 7 stridsgruppen men 24 har tre alternativa riktningar. Senast efter att linje 241 tagits måste vi veta vilken vi ska välja. Beslutet brådskar! Den andra slutsatsen är att varje anfall kan kosta steploss. Ser man till behovet av förband för anfall och för försvar i sekundära riktningar inser man att det inte räcker för att nå målen. Kopplar man detta till fiendens tillkommande förband (2 div innan vi får in fler divisioner) så har vi inom ett par dygn en omslagspunkt då han får offensiv förmåga. Han kan antigen lägga resurserna på försvar. Då blir han för stark för att vi ska kunna fortsätta anfalla på stor skala, små lokala vinster kan säkert göras med understöd av vårt starka artilleri, innan vi får in förstärkningar. Han kan också välja att anfalla i en lucka där vi är svaga för att slå oss innan våra  förstärkningar kommer fram. Detta är mycket farligare. Jag måste överväga var jag ska fortsätta anfalla och var jag ska övergå till försvar och där förbereda försvaret. En nogrann analys är nödvändig för att utröna var han kan tänkas anfalla. Som tur är har vi snart tagit Baybay vilket försvårar för honom att landsätta förband där för att slå den svaga 96 stridsgruppen och sedan framycka motsatt väg vi gjorde in i vår södra flank mot brohuvudena.

Strv102r

Beslut i stort:

6 armén skall med en kår vilseleda fi att kraftsamla bort från ORMOC området som är arméns förstahandsmål och när detta är uppnått med en förstärkt kår ta ORMOC med understöd av den andra kåren. Härvid ska en kår övergå till i huvudsak defensiva operationer och en fortätta offensiva operation i syfte att vilseleda fi om vår kraftsamlingsriktning. För att göra detta trovärdigt kommer den vilseldande kåren de facto att förstärkas på kort sikt medan medan vårt egentliga krafstamlingsförband förstärks först inför övergång till offensiva operationer.

XXIV kåren ska fortsätta offensiva operationer och ta mål 12 och 13 i syfte att ta förvägra fienden att nyttja hamnen i mål 13 och därmed försvåra hans styrketillväxt i XXIV kårens AO(Area of opertions). Därnäst ska XXIV kåren ta terräng längs kustvägen i västlig riktning i syfte att binda fienden och vilseleda fi att tro att XXIV kåren är vår kraftsamlingsriktning och själv kraftsamla sin styrketillväxt mot XXIV kåren. För att uppnå detta skall huvuddelen av X kårens förstärkningsartilleri överföras till XXIV kåren. Vidare kommer XXIV kåren att förstärkas med underhålls och ledningsresurser för att på sikt medge anfall längs tre riktningar:

1: Mot SAN ISIDRO (1 cav), 2: mot PALOMPON/ORMOC längs vägen (24 inf), och 3: Mot ORMOC över bergen (24 Inf).

Operationer mot ORMOC kommer att samordnas med X kårens operationer.

X kåren skall ta BAYBAY och därefter övergå till att binda fi styrkor i bergen söder linje 71. Härvid får 96 stridsgruppen inte framrycka norrut efter att ha tagit BAYBAY då detta skapar en lång sjöflank sårbar för fiendens amfibieoperationer som kan återta BAYBAY och skära av samt slå 96 stridsgruppen och därefter anfalla längs vägen mot våra brohuvuden på östra LEYTE. Först när fiendens styrkor är bundna av XXIV kåren och vår styrketillväxt medger förstärkning av 96 stridsgruppen med minst två bataljoner kommer X kåren att återuppta anfall mot ORMOC från BAYBAY.

Det samordnade anfallet mot ORMOC från XXIV och X kåren kommer att undertödjas av att en tillförd divisionstridsgrupp landstiger vid ORMOC.

Order:

1 Cav: Tar 12, beredd ta 13, Beredd att genomföra anfallstrid längs kustvägen i syfte att binda fientliga förband.
24 Inf: Tar linje 241 mittre och norra delar. Beredd med del frr bakom 1 cav över 13 och därefter anfalla mot ORMOC/PALOMPON. Beredd med del ta 243. Tillkommer: 3 skyttebataljoner + understödsdelar ur 24 inf div D+16.
7 inf: Binder fienden väster linje 71. Beredd ta 72.
96 inf: Tar BAYBAY. Försvarar därefter tagen terräng. Beredd efter styrketillväxt anfalla längskusten i syfte att ta ORMOC. Tillkommer: 112 Cavregementet (2 bataljoner) D+28.
32 Infdiv (Förberedande order då div inte är underställd 6 armén än): Landstiger enligt senare mer detaljerade order D+28 vid ORMOC och tar ORMOC.

magnus lindström

Nice att se hur spelet fungrar efterso jag var nyfiken på det. Men det är ju inte lämpatför solitairespelande:)

Strv102r

Jag tror nog att chitdraw mekaniken gör det mer lämpligt än mer konventionella spel typ IGO-UGO. Själva "berättartekniken" jag valt tar ju bort all spelmekanik mer eller mindre. Kvar är operationskonsten och taktiken. Den är i sig oberoende av spelsystem, tja mer eller mindre...

magnus lindström

Med lämpligheten tänkte jag främst på att japanerna har hemliga enheter. Jag såg att ni spelat Cannibal, jag antar att du har läst vad Avalanche själva säger om det spelet.

magnus lindström

Vad jag förstår så har japanerna förbrukat sina luftburna styrkor för at försvara flanken o inte genomfört ett historiskt anfall?

Strv102r

Jag har faktiskt ingen aning om vad de gjorde historiskt, men reglerna antyder att det var "ineffektivt" att släppa dem i skärm eftersom om man gör det är det 66% risk per kompani att det elimineras (inte är stridseffektivt). Min motspelare valde då att landa in dem, mycket säkrare, och marschera mot flanken. I aktuell situation tror jag att han valde rätt. Att övriga förstärkningar till flanken skulle få drygt 50% förluster till ubåtar vad ju inget han visste när han fattade det beslutet, då hade han kanske haft mer bråttom. Han är faktkist stark nog att stoppa 96 stridsgrupp som det är ändå, men verkar inte ha insett hur svag denna grupp egentligen är. Så kan det vara!

magnus lindström

Det ska bli intressant tt följa fortsättningen :)

Historiskt så genomförde japanerna en landsättning i sann idiotanda (eller "allt eller inget") mot flygfälten vid det amerikanska brohuvudet med om jag minns rätt både med fallskärm och glidflygplan. Om det skdde fler mer konservativa landsättningar senare vet jag just nu inget om.

Strv102r

Det alternativet fanns nog inte i min motspelares mest utflippade alternativlista. Han hade ju redan lämnat all den terrängen för att bevara stridsvärdet på sina förband. Jag hade nog inte heller blivit överraskad, men ganska förvånad (att överraska är att göra något fi inte är förberedd på, att förvåna är att göra något han inte väntar sig. Måste inte nödvändigtvis vara samma sak)

magnus lindström

Idé kanske inte är så idiotisk som den låter. apanerna förstog väl att det handlade om flygfäl och uppdraget var väl inte att erövra dessa utan att göra de obrukbara.

På Bouganville nöjde sig ju amerikanerna helt enkelt med ett brohuvd och struntade i att rensa resten av ön. Alla försök till infanterianfall hade ju misslyckats sedan Gudalcanal på alla öar så en luftlandsättning kanske var en rätt "fiffig idé" ändå, man flög över fiendens linjer istället för att kämpa sig igenom dessa.

Man får väl nästan hålla på japanerna i det här spelet (underdogsyndromet). :)

Strv102r

Citat från: "magnus lindström"Idé kanske inte är så idiotisk som den låter. apanerna förstog väl att det handlade om flygfäl och uppdraget var väl inte att erövra dessa utan att göra de obrukbara.

På Bouganville nöjde sig ju amerikanerna helt enkelt med ett brohuvd och struntade i att rensa resten av ön. Alla försök till infanterianfall hade ju misslyckats sedan Gudalcanal på alla öar så en luftlandsättning kanske var en rätt "fiffig idé" ändå, man flög över fiendens linjer istället för att kämpa sig igenom dessa.

Man får väl nästan hålla på japanerna i det här spelet (underdogsyndromet). :)

Vet hut! Jag spelar amerikan och det är av vikt att jag vinner!

magnus lindström

http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Leyte

Lite visuals för att få lite känsla av vad dessa platta pappersbrckor sysslar med:)