Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Regementsinfo tack!

Startat av Organ, 14 september 2007 kl. 13:05:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Organ

Med förhoppningen om att det finns någon där ute med bättre koll på svenska armens organisation än jag ställer jag följande frågor:

1. Hur många man ingick i ett svenskt infanteriregemente anno ca. 1900?

2. Hur många officerare fanns det och hur många fanns det av varje grad?

3. Vilka olika befattningar fanns det inom regementet?

4. Hur var det organiserat?

5. Vad skulle svaren bli om man ställde samma frågor som ovan men gällande för kavalleriet istället?

Den som känner till en bra internetsida med information jag kan, med tanke på mina frågor, ha nytta av, får gärna länka.

Tack på förhand.
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

pelle

Krigsarkivet kanske?

BigPapaBear

Citat från: "pelle"Krigsarkivet kanske?

Bra tips. De har duktig personal.
En mycket bitter liten man.

Daniel S

KrA har duktig personal men de är också bra på att ta betalt för jobbet. Boken du vill ha tag i heter "Undervisning för infanteristen" som utkom i nästan årliga upplagor mellan 1890 och 1917.

Enligt 1904 års upplaga så bestod ett infanteriregemente av 2700 man plus stab&tross. Den stridande förbanden bestod av 3 bataljoner som bestod av vardera 4 kompanier.

Varje kompani hade i sin tur av 3 plutoner om två troppar. Tropparna bestod av två halvtroppar.

Tyvärr så har jag inga fler detaljer.

BigPapaBear

Tar KrA betalt? Det hade jag missat...  :?

Daniel S

Citat från: "BigPapaBear"Tar KrA betalt? Det hade jag missat...  :?
Jepp. De vill ha $ för alla kopior, foton och timpeng för tiden de lägger ner på att ta fram dokument som önska skriftligen. Däremot är det gratis att gå till KrA och be att få fram handlingar men då måste du veta vad du är ute efter.

BigPapaBear

Citat från: "Daniel S"
Citat från: "BigPapaBear"Tar KrA betalt? Det hade jag missat...  :?
Jepp. De vill ha $ för alla kopior, foton och timpeng för tiden de lägger ner på att ta fram dokument som önska skriftligen. Däremot är det gratis att gå till KrA och be att få fram handlingar men då måste du veta vad du är ute efter.

Som på de flesta arkiv då, alltså?