Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Slaget vid Lund

Startat av net, 22 december 2006 kl. 02:54:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

A F

Citat från: "BigPapaBear"Sverige, exklusive landets kontinentala provinser, kan det mycket väl ha varit bondeägd mark, då bönderna här hade en ovanligt stark ställning. I Europa i övrigt lär det med största sannolikhet ha varit adelsägd mark (vilket iof sig drabbar bönderna i lika stor utsträckning, då de var arrendatorer eller livegna - det sistnämnda i princip bara i Östeuropa).

Och vad ska nu detta ha för betydelse?

pelle

Inför slaget om Stångebro fick kungens trupper ägna ett par dagar åt att bland annat riva stenmurar för att kunna utnyttja sitt kavalleri bättre i det väntade slaget. Fast om jag fattade rätt gällde detta enbart en smal remsa längs ena kanten av slagfältet, och i alla fall på kartor av området från några decennier efter slaget ser man att hela fältet var en labyrint av murar och små diken, utom längs några få lite bredare vägar. Det är svårt att tänka sig enheter gå omkring i fina fyrkantformationer på sådana platser. Det borde väl se ungefär lika illa ut på alla andra slagfält i Sverige? Jag förstår inte heller riktigt var de hittar de där stora tomma fälten man ser i taktiska hexspel.

A F

Citat från: "pelle"Jag förstår inte heller riktigt var de hittar de där stora tomma fälten man ser i taktiska hexspel.

Truppen var mycket bättre än man tror på att ta sig över mindre häckar och så.

magnus lindström

Som sagt, fälten var inte helt öppna men nämns häckar (1st Newbury) eller stenmurar (Lund) som verkliga problem så var de troligen större problem än vanligt.

Och sen behöver inte många ägare betyda små inhägnade fält (Normandie). Som sagt i sverige så skördade man i lag med andra. På samma sätt som skogsägarna i Dalarna idag ofta samordnar sin avverkning.

A F

Citat från: "magnus lindström"Som sagt, fälten var inte helt öppna men nämns häckar (1st Newbury) eller stenmurar (Lund) som verkliga problem så var de troligen större problem än vanligt.

Inte otroligt. Eller så var det en bra ursäkt.

Undrar varför sånt här nästan aldrig nämns under Napoleonkrigen.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "BigPapaBear"Sverige, exklusive landets kontinentala provinser, kan det mycket väl ha varit bondeägd mark, då bönderna här hade en ovanligt stark ställning. I Europa i övrigt lär det med största sannolikhet ha varit adelsägd mark (vilket iof sig drabbar bönderna i lika stor utsträckning, då de var arrendatorer eller livegna - det sistnämnda i princip bara i Östeuropa).

Och vad ska nu detta ha för betydelse?

Ingen aning. Svarade bara på frågan om vem som troligtvis ägde marken.  :D
En mycket bitter liten man.

Engelbrekt

Citat från: "Anders Fager"Undrar varför sånt här nästan aldrig nämns under Napoleonkrigen.

Stora delar av Europa hade vi den tiden genomfört skifte=större fält, åkrar och betesmarker?
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

A F

Citat från: "Engelbrekt"Stora delar av Europa hade vi den tiden genomfört skifte=större fält, åkrar och betesmarker?

Skiftet hade bara genomförts i England. Slagfältet vid Castiligione ser ut som en kilt.

tinG

På CSW presenteras speltestkartor för Lund och Landskrona.

Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Johnson

Slag på svensk mark = måste ha.
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Johnson"Slag på svensk mark = måste ha.

Instämmer. Normandie, Waterloo, Landskrona... Vi är med!!!  :up:
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "BigPapaBear"Landskrona... Vi är med!!!  :up:

Om man skulle göra en quaad med fyra Svenska slag. Vilka är intressantast? Inte från namn-perspektiv, utan från kulighet?

Andreas Lundin

Slag utkämpade i "egentliga" Sverige? Eller?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Slag utkämpade i "egentliga" Sverige? Eller?

Vilket som.

Strv102r

Jag lekte med tanken på ett system grundat på GMTs triumph & glory för stora nordiska kriget som kunde innehålla Kliszow, Helsingborg, Gadebusch, Fraustadt och kanske Gemäuertshof och Storkyro. Narva kunde man ha som solitärt inlärningsscenario (det scenariot kräver ju vissa restriktionsregler som gör ryssen handlingsförlamad i alla fall). Jag kom så långt att jag gjorde en counteruppsättning för Kliszow. Ska man vidga sig till andra krig och ska undvika det mest kända som redan finns, eller snart finns, i M&P så tycker jag att Kirkholm, Wallhof, Warzawa, Halmstad, Oravais, Rataan, Jutas kan vara intressanta? Flera är inte mer än skärsmytslingar jämfört med mer kända slag, men det kanske finns en nisch för ett quadspel om slagen från finska kriget?
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.