Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

OCS: Tunisia II

Startat av BigPapaBear, 28 januari 2008 kl. 21:21:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

:up:  :up:  :up:  :up:  :up:

Visst, det kanske dröjer till 2010, men det är inte det viktiga. Det viktiga är ju ATT det kommer!  :up:

"Ny karta, ny OOB, nytt allting" för att fritt översätta Deens egna ord på CSW.
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

Jo, jag såg det. Fick faktiskt några rundor Tunisia innanför västen i söndags. Lärde två noviser digga OCS.  De gav systemet  :up: :up:

Den allierade sidan lyckades med konststycket att i runda ett nästan helt utplåna de tyska jaktflygplanen. För att i runda två bomba skiten ur Witzig på norra flanken och med hjälp av 78. brittiska infdiv och en commandoenhet förinta samme KG i Combat phase.

Blitzade därefter in i en av vp-hexarna under exploitation med 6. brittiska pdiv. Sweet!  :ultra:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Den allierade sidan lyckades med konststycket...

Vad snittade dina tärningsslag på?

Andreas Lundin

De var höga som fan. I Combat phase fick jag surprise med en sexa på oddskiftslaget...  :lol:

Utplånade en italianos som var stackad med Witzig i Air Barrage genom att slå dubbel-sex...

:roll:

:ultra:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

BigPapaBear

Håller själv på med ett upplärningsparti (har spelat en halv ruda) i lokalen. Första gången jag spelar allierad, tänkte prova lite
"alternativa lösningar".

Har dessutom insett att den däringa optional-regeln om att de allierade inte får använda varandras HQ hur som helst känns historiskt stabil och bör användas. Känns dessutom som en mysig equalizer nu när kravet att promenera fram railheads är borta. De allierade kan ta fördelaktiga positioner långt fram snabbare med 4.0-reglerna (att de sedan inte kommer någonstans i brist på combat supply är en bisak...)

Jon

Jag införskaffade Tunisia för en billig penning häromdagen, hade hört att det var en bra introduktion till OCS. Det medföljande regelhäftet var av version 3.0, är det att rekommendera eller ska jag leta reda på version 4.0? Är det bara spelserieregelboken som det finns nya varianter av, eller är även (i detta fallet) Tunisia-reglerna uppdaterade?

Rekommenderat nybörjarscenario? Optional rules? Hjälputskrifter? Andra tips?

A F

Citat från: "Jon"Rekommenderat nybörjarscenario? Optional rules? Hjälputskrifter? Andra tips?

Lalla igenom Race for Tunis några gånger. Det är en bra introduktion.

Andreas Lundin

Du skall helst använda 4.0 reglerna.

De finns att ladda hem här (liksom errata och dylikt).

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Jon"Rekommenderat nybörjarscenario? Optional rules? Hjälputskrifter? Andra tips?

Lalla igenom Race for Tunis några gånger. Det är en bra introduktion.

Håller med Anders och Andreas.

Personligen tycker jag att optional-regeln för begränsat allierat samarbete ger en trevlig historisk touch.

tinG

I väntan på Tunisa II väcker jag liv i en gammal Tunisa AAR (inga bilder dock).

@Peter: Som du ser kan de allerade överleva massiva tyska pansaranfall, det svider gott i pälsen men ack så lärorikt!  :P

/j
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

sfclinken

Citat från: "tinG"I väntan på Tunisa II väcker jag liv i en gammal Tunisa AAR (inga bilder dock).

@Peter: Som du ser kan de allerade överleva massiva tyska pansaranfall, det svider gott i pälsen men ack så lärorikt!  :P

/j

Jaja...jag är fortfarande OCS novis. Spelar för sällan för att bli bättre och hinner glömma mellan partierna. Men nu ska jag ta mig i kragen och försöka få till ett spel till inom kort.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "