Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Bokrea 2008 för den historiskt intresserade?

Startat av Jon, 14 februari 2008 kl. 23:37:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Jon

Nu har ju flertalet av de stora internetbokhandlarna öppnat upp portarna till sin rea och jag antar att även en och annan katalog från de fysiska boklådorna har cirkulerat runt också. Finns det någon godbit man inte vill missa i år?

Jag tog och beställde följande från Bokus.se:
"Atlas över andra världskriget : 168 detaljerade kartor över slag och operationer" 82kr. Någon som har bläddrat i den här? Är den väldigt allmän?
"Goda grannar eller morska motståndare : Sverige och Norge från 1814 till idag" 44kr. Vår närhistoria har alltid intresserat mig lite mer än långtbortistan.

Eftersom jag gillar kartor köpte jag även "Bilder av världen : kartornas historia" från Bokus återigen, 115kr.

Inga akademiska tungviktare där inte, men lite småtrevlig litteratur som gör sig bra på nattduksbordet. Sedan plockade jag ner bland annat en bok om Sara Lidman och annat gott. Tyvärr ingen Björn-Erik Höijer, det verkar inte tryckas några nyutgåvor av hans böcker.

Andreas Lundin

Jag har Atlasen. inget särskilt och inte heller är den särskilt detaljerad...

Jag försökte använda den parallellt när jag läste Malta och Kursk 1943. Fick ingen hjälp av det dessvärre. Nu står den och samlar damm. Det allra största problemet med boken är alla onödiga fotografier och att boken är i stort format, vilket gör att den är svår att använda som referenslitteratur.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Slog till och förhandsbokade "Kalla Kriget" av nån-som-jag-inte-kommer-ihåg-namnet-på och några andra böcker som jag lyckats förtränga. Det fanns inte allti för mycket skoj.

...å jag har oxå Atlasen sedan tidigare. För gemene man är den kanon, för krigsspelare som vill ha detaljerade operativa kartor är den inte så bra.

edit: Beevors bok om spanska inbördeskriget blev det oxå. Den var så billig...
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "BigPapaBear"ör gemene man är den kanon, för krigsspelare som vill ha detaljerade operativa kartor är den inte så bra.

Och om man vill ha en ultimat VK2-atlas. Vilken köper man?

Jon

Det vill jag också veta.

Och inte bara just VK2, utan riktigt bra kartböcker till andra fonflikter?

Andreas Lundin

Bra 2vk atlas. Finns det? Icke troligt? Varifrån kommer dessa bilder? Borde finnas samlade i någon bok tycker man?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BernadotteOnline

Citat från: "Andreas Lundin"Bra 2vk atlas. Finns det? Icke troligt? Varifrån kommer dessa bilder? Borde finnas samlade i någon bok tycker man?

Snoka vidare från denna länk.
http://www.history.army.mil/books/wwii/7-8/notes/MapIV.jpg

Troligen är det en West Point atlasen du efterlyser.

http://www.amazon.com/gp/reader/0805053050/ref=sib_dp_pt/104-9975809-3869533#reader-link

A F

Citat från: "BernadotteOnline"Troligen är det en West Point atlasen du efterlyser.

Kartorna ser ut som annat Vincent Esposito varit inblandad i. Då vet man i alla fall att man inte kommer att skratta.

BernadotteOnline

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "BernadotteOnline"Troligen är det en West Point atlasen du efterlyser.

Kartorna ser ut som annat Vincent Esposito varit inblandad i. Då vet man i alla fall att man inte kommer att skratta.

Så du kan rekommendera dem? inte?

A F

Citat från: "BernadotteOnline"Så du kan rekommendera dem? inte?

Napoleonatlasen han gjort är asabra, men helt humorfri.

pelle

De där westpoint-kartorna (i boken Amazon bara säljer begagnat) är det samma som finns på nätet också (http://www.military.com/Resources/HistorySubmittedFileView?file=History_Maps.htm), eller innehåller den fler eller bättre kartor?