Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Turisttips i New York?

Startat av Jon, 14 februari 2008 kl. 23:07:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Jon

Finns det något fräckt att rekommendera till någon (mig) som ska tillbringa en vecka i New York? Riktiga turistfällor uppskattas men även sådant som faller inom ramarna över sånt som diskuteras på detta forum.

sfclinken

Intrepid Sea, Air and Space Museum. "Adventures in Heroism"

När ska du dit? Tyvärr har ju USS Intrepid varit på restaurering så det öppnar inte förän i November igen.....Men herregud vilket ställe....

:up:

(okej, jag har inte själv varit i NY men....sa jag herregud???)
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Jon

Oj oj, det verkar vara ett spännande ställe, synd att det var stängt. Jag åker dit på fredag den 23:e februari och är borta i en vecka.

thermopylai

http://www.thecompleatstrategist.com

11 East 33rd Street

Ta med en stor väska och njut av en dollarkurs på 6:38 och ingen fraktkostnad.

Edit: och inget tullmongo...
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Jon

Åhå! Verkar smaskigt. Ska undersöka deras utbud lite mer utförligt och försöka snappa med mig något hem till lappland.

Jon

Ingen som har något mera tips på äventyr i dollarimperialismens högborg?

BigPapaBear

Citat från: "Jon"Ingen som har något mera tips på äventyr i dollarimperialismens högborg?

Central Park nattetid kan vara spännande.  8)

Jag tyckte att maten var det bästa, kan bero på att jag var för ung för att gå på konstiga klubbar när jag var där.  :(
En mycket bitter liten man.

Jon

Citat från: "BigPapaBear"Central Park nattetid kan vara spännande.  8) (

Min mor tyckte vi skulle gå till Harlem och lyssna på gospel! Nu har jag säkert en mängd förutfattade meningar grundade på suspekta TV-serier men jag tyckte inte det lät som en bra idé, så vi bokade biljetter till Mama Mia i stället.

Tommy Röhs

Citat från: "Jon"Ingen som har något mera tips på äventyr i dollarimperialismens högborg?

Om man vill se New York från sjösidan:

lågprisvarianten: ta färjan från Battery Park till Staten Island.

Dyrare: Ta Circle Lines 3-timmars rundtur runt Manhattan

bambaladam

Citat från: "Jon"
Citat från: "BigPapaBear"Central Park nattetid kan vara spännande.  8) (

Min mor tyckte vi skulle gå till Harlem och lyssna på gospel! Nu har jag säkert en mängd förutfattade meningar grundade på suspekta TV-serier men jag tyckte inte det lät som en bra idé, så vi bokade biljetter till Mama Mia i stället.

Harlem är en mycket trevlig stadsdel, det finns ingen anledning att undvika den alls sedan 1985 ungefär. Hela Manhattan är mycket tryggt och trevligt, långt mindre att oroa sig för än en genomsnittlig svensk småstad för besökare.

magnus lindström

Eller så kan du ta emot beställngar och smuggla lite spel?:)

Jon

Citat från: "Tommy Röhs"Om man vill se New York från sjösidan:

lågprisvarianten: ta färjan från Battery Park till Staten Island.

Dyrare: Ta Circle Lines 3-timmars rundtur runt Manhattan
Tack för tipset! Vi ska nog ta en 90min rundresa och se på lite allt möjligt från sjön. Kan vara ett trevligt tidsfördriv.

Citat från: "bambaladam"Harlem är en mycket trevlig stadsdel, det finns ingen anledning att undvika den alls sedan 1985 ungefär. Hela Manhattan är mycket tryggt och trevligt, långt mindre att oroa sig för än en genomsnittlig svensk småstad för besökare.
Där ser man! Då var hon inte helt ute och cyklade då. Fast å andra sidan har jag inte speciellt mycket för gospel så...

Citat från: "magnus lindström"Eller så kan du ta emot beställngar och smuggla lite spel? :)
I min lilla ryggsäck får det knappt plats mer än ett eller kanske två spel till mig själv. Får lägga smugglarkungplanera på hyllan så länge. Kanske hade varit en lukrativ affär det där...

BigPapaBear

Citat från: "Jon"Kanske hade varit en lukrativ affär det där...

Kolla om de tar extra betalt om du vill ta en container som handbagage...  :D
En mycket bitter liten man.

Tommy Röhs

en till turistgrej att göra:

Om det är klart väder, åk upp i Empire State building, men gör det efter det blivit mörkt. Det är mäktigt att se New York uppifrån på natten

totte30

Ytterligare tips & kommentarer...

Jag startar turen nederifrån...

Battery park, trevligt ställe med en hel del "gratis" gatushower. Färjan till Staten Island ger bra vy över frihetsgudinnan, men tar du circle line så kan du skippa färjan.

Kort promenad till Wall Street för att kolla lite. (Har besökt börsen, men det var inte så upphetsande).

Sen kan ni gå Brooklyn Sidan till Pier 17, som är ett riktigt trevligt ställe att ta en ök/kaffe på. Det finns dessutom en hel del gamla fartyg att titta på. I närheten finns "little Italy" som i praktiken har försvunnit och Chinatown, som jag trodde var precis som Kina tills jag besökte Kina, men ändå värt ett besök.

Alternativt tar ni andra sidan och besöker Ground Zero.

Hoppar några gator till Empire State Building, som säkert är sevärt, men jag har nog kollat in kön 4-5 ggr och sagt "nästa gång". Jag tror att man ska vara där tidigt. (Spelbutiken The compleat strategist" ligger två stenkast ifrån ESB).

Jag var med min mor på hockey i "Madison Square Garden" som var en kanonupplevelse! Klart större än Matojärvi! Biljetterna är alltid slutsålda, men med lite is i magen och bra förhandlingsteknik går det att få biljetter till bra pris. (vänta till matchen precis har börjat)

Ska ni shoppa så är en tur till Woodbury (200 st outletbutiker med märkeskläder till ½ priset) att rekommendera, bussterminalen är i närheten av MSG.

Ska ni sen leka riktiga turister, så är Broadway och den roterande baren i Hotel Mariott Marquis vid Times Square att rekommendera.

Slutligen är Central Park ett måste, vill ni vara uberturister så ta en brunch på Tavern on the green med tillhörande Bloody Mary, dyrt men skoj.

Söder om CP finns FAB Schwartz (en riktig leksaksaffär), Ritz, Tiffanys och lite annat smått & gott..

PS

Lite avslutande tips

Det är busenkelt att beräkna tidsåtgången mellan två platser. Det tar 2 min att gå från aveny till aveny & 1 min att gå ifrån gata till gata.

När ni ska äta på diners, deli etc, var glasklar med vad ni ska beställa innan ni ställer er i kö. (tänk Seinfelds Soup Nazi). Sen kan även ni himla med ögonen och muttra om bönder & turister, mycket skoj och underhållande.

Hälsningar
Thomas
Spelar:  Clash of Giants II