Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Spel om Sjuårskriget

Startat av BigPapaBear, 28 mars 2008 kl. 12:56:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Är det någon som kan rekommendera några bra spel om den europeiska delen Sjuårskriget 1756-1763? Allt ifrån strategisk nivå ner till enskilda slag är intressant.

Clash of Monarchs, Prussia's Glory, Friedrich? Har någon provat eller har andra tips?
En mycket bitter liten man.

dagon

BAR
Battles in the Age of Reason (BAR) från Clash of Arms kan rekommenderas. Nivån på spelbrickorna är bataljon för infanteri och regemente för kavalleri.
Klart häftigt system och grymt snyggt. Senaste titeln är Lobositz. I år väntas en modul med slaget vid Prag komma ut till serien.
För Kung och Fostervatten

pelle

Hur gick det med blockspelet någon designade för Columbia Games? Det såg trevligt ut, men jag har för mig det försvann från deras forum för länge sedan. Hamnade det hos något annat företag i stället?

tinG

Handlar Stuggle of Empires om 7-årskriget?
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Kreufeldt

Prussia's defiant stand från worthington games. Har dock inte provat själv och har således inte så mycket mer att säga än vad som står på BGG.

pelle

Aha, det var där Columbia-spelet hamnade. Jag följde de trådarna på blockgames-forumet länge innan det försvann därifrån, men jag har aldrig känt något tillräckligt stort intresse för det där kriget för att seriöst ha övervägt att köpa det.

BigPapaBear

Citat från: "dagon"Battles in the Age of Reason (BAR) från Clash of Arms kan rekommenderas. Nivån på spelbrickorna är bataljon för infanteri och regemente för kavalleri.
Klart häftigt system och grymt snyggt. Senaste titeln är Lobositz. I år väntas en modul med slaget vid Prag komma ut till serien.

Hmm... Hur galet svårdetaljerat är det? Talar vi "nä nä, den där hästen tappade skorna förra rundan, så du har minus ett på SDJW-tabellen och +4 på ditt horse shoe recovery-slag"?

pelle

Citat från: "BigPapaBear"Hmm... Hur galet svårdetaljerat är det? Talar vi "nä nä, den där hästen tappade skorna förra rundan, så du har minus ett på SDJW-tabellen och +4 på ditt horse shoe recovery-slag"?

Du tänker på 7YW-kapitlet till ASLRB.

Andreas Johnson

Ganska detaljerat är det allt. Fast systemet är väldigt "rent", inga problem med reglerna. Ofta när man slår tärningarna blir det något "special event" eller vad det kallas som påvekar det du försöker göra. Blir lite extra spännande tack vare det men gör också att speltiden ökar. Jag gillar i alla fall systemet men skulle nog undvika dom största spelen.
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Johnson"Ofta när man slår tärningarna blir det något "special event" eller vad det kallas som påvekar det du försöker göra.

Jaha, en sjua. Wrath of God. All skog försvinner.  :up:

dagon

BAR
CiteraHmm... Hur galet svårdetaljerat är det?

Hyfsat detaljerat som Andreas skriver. Om du känner till La Bataille-serien så är denna snarlik den detaljmässigt.

De där special eventsen ger en grym dynamik till spelet så att det inte bara blir fire-move-close combat. Det händer en massa oväntade grejer som kan ställa till det i den planering man satt upp för bataljen.

Lobositz är en bra start om du är intresserad av systemet - innehåller bara en karta.
För Kung och Fostervatten

BigPapaBear

Citat från: "dagon"Lobositz är en bra start om du är intresserad av systemet - innehåller bara en karta.

Slog till, berusad av dollarraset.  :up:

P-O Jönsson

CiteraSlog till, berusad av dollarraset.

Kul! Säg till då du vill köra. DEt finns en massa regelförklaringar och tips att ladda ner på CSW. Har åkt på stordäng en gång som Österikare en gång, men kör gärna en gång till!
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

BigPapaBear

Citat från: "Peojon"Kul! Säg till då du vill köra.

Har alltid dig i åtanke när det gäller spel av den här kalibern. Vi får samköra våra scheman längre fram.  :up: