Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Simple Great Battles of History

Startat av magnus lindström, 8 april 2008 kl. 10:52:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Av någon anledning blir jag alltid kanonsugen på de spel som Elias rekommenderar, även fast jag egentligen har annan smak.  :)

Det måste vara någonting i vattnet...
En mycket bitter liten man.

magnus lindström

Hmm

Du: Det är tråkigt

Elias: Det är kul

Du: Det är kul

Scary :)

Elias Nordling

Med avseende på scenariot du prövade, Björn, ska det ju sägas att det var ett Bakhåll. Där försvinner allt vad linjär taktik heter, vilket förmodligen var huvudorsaken till din känsla av frånvaro av historicitet. Personligen tycker jag att GBOH fungerar bäst i linjära slag utan spejsig terräng.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Med avseende på scenariot du prövade, Björn, ska det ju sägas att det var ett Bakhåll. Där försvinner allt vad linjär taktik heter, vilket förmodligen var huvudorsaken till din känsla av frånvaro av historicitet. Personligen tycker jag att GBOH fungerar bäst i linjära slag utan spejsig terräng.

Med risk för att hälla mer vatten på Magnus kvarn...  :wink:

Det har du helt rätt i, Elias. Jag har lite svårt för rekonterstrider i Musket & Pikes-serien också, så jag kanske borde ge SGBoH en ny chans i linjärt format.

Det är mycket enklare att leva utan egen vilja.  :D Glömde jag säga att jag är gift?  :oops:  :P
En mycket bitter liten man.

magnus lindström

Jughurta: Trevlig liten modul med asymmetriska armeer.

detta talar ju emot linjära slag :)

Elias Nordling

Jughurta är icke-linjärt, men romarna måste ändå tänka på att hålla formationen, annars är de torsk. Knepet är att bilda något slags fyrkant och samtidigt upprätthålla ett offensivt tryck. Riktigt intressant taktiskt problem!

Björn: Ja det är precis samma sak som i Musket&Pike. Ickelinjära strider blir mest bara "Min bästa bricka pucklar på din bästa".

magnus lindström

Påminner om beskrivningen av partherna. Anfaller rommarna drar sig partherna tillbaka, stannar rommarna stannar partherna, drar sig romarna tillbaka så följer parterna efter. Allt medan pilarna regnar. Sen stod det även någonstanns att parthernas pilar gick igenom romarnas sköldar. Jobbig sits.

magnus lindström

Ska upplysa andra intresserade att Jugurtha fortfarande finns tillgänglig. Jag kom på att jag redan har modulen på väg.

ulve

jag kan tänka mig att köpa Jughurta. Det verkar som en trevlig modul.

Elias Nordling

Det går bra det. Magnus, vilket pris kom vi överens om?

magnus lindström

Det var 150kr + frakt. Anledningen till att jag hoppade av var att jag såg att det ingick i SPQR-deluxe.

Nu har jag lyckats snoka upp Caratacus och Veni Vidi Vici också.

Det av intresse som återstår nu är:

Phalanx
Diadochoi

Dessa borde ju kunna slås ihop med kanske Raphia (som tydligen lite mysko strykits ur SPQR-deluxe) och Hammer of God till en ny release.

Det ska tydligen finnas ett Scenario Neiuport för Lion of the North också? Någon som vet något angående detta?

magnus lindström

Fasiken nu får man ju användning för spelen. Spelat igen 1st och 2nd Himera. Lyckades förlora som grek vid Marathon. Glömde dock elitstatusen och provade inte heller dubbla hopliter. Nu är jag inne på Plataea.

Till min bestörtning så såg jag att det fanns en hel del scenarier i players guide också. Bland annat Pydna.

sökes fortfarande

* Phalanx
* Diadochoi
* Players guide

Elias Nordling

Pydna är riktigt bra  :wink:

magnus lindström

Du råkar inte sitta på en extra players guide?:)

Angående Pydna så finns det en otroligt snygg tavla om det slaget som jag minns från en gammal bok på biblioteket. Man kan riktigt se hur terrängen har fått makedonernas formation i oordnig och hur legionärer tagit sig innanför pikarna.

Hur är Pydna som spel. Minns jag rätt så var väl de romerska förlusterna minimala.

Det finns förresten scenarios att ladda ner till det datorbaserade Great Battle of History.

kanke kan man med skriva och rita av dessa och sedan skapa egna pappervarianter

Elias Nordling

Som sagt, Pydna som scenario är riktigt bra, kanske det bästa legion/falang-slaget i serien.

Jo jag vet att romarna förlorade 192 man och en get i slaget, i alla fall officiellt. Men det är ju inte nödvändigtvis ett mått på hur tajt slaget var, utan snarare på hur litet förluster som faktiskt tas under själva knuff-fasen i ett falangslag.

Och nej, jag har inte ett extra...