Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SPIs Operation Typhoon

Startat av Strv102r, 16 mars 2008 kl. 10:56:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

2

Fi mest troliga COA är nu att med XXXXVII kåren binda mig i VENEV och med XXIV kåren kringgå VENEV och ta MORDVESO för att därefter anfallla VENEV med båda kårerna från olika håll. Slutligen kan han då ta KASHIRA.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

2
Slutläget. Glömde att ta en bild innan jag dukade av så jag har flyttat PPT symbolerna ovanpå det gamla fotot. Försök att bortse från blipparna på kartan och fokusera på mina förtydlingar i stället. X märkta ryska förband är nytillkomna som jag inte har koll på numrena på.

I nordväst står tyskarna nära sitt mål men misslyckas med ett kritiskt anfall. Ett ryskt motanfall kastar bort dem från målet och en motoffensiv börjar! Denna går sådär. Tyskarna pressas bort från ZAOKSOYE och tar förluster som reducerar flera regementen till skelett, men det påverkar inte skeendet i stort.

7 Gd får frr österut där GD och 3 Pz fått ett genombrott och lyckats ta MORDVESO. 7 Gd hinner inte fram i tid utan nytillkomna förband anfaller för att ta tillbaka staden och lyckas prygla upp GD rejält. Dock avlöser tysken GD med 3 Pz som åter stoppar motanfallen, om än med rejäla förluster. Jag lyckas inte återta staden i tid.

I centern försöker 17 Pz och 4 Pz tränga fram mot VNEV från nordost men fördröjs effektivt och tar nästan ingen terräng alls. 17 Pz har inga Strv kvar.

I söder kastar tysken runt 29 Mot och del av 10 mot och anfaller VENEV från sydost. Han får kämpa ett par drag men så kommer genombrottet och i sitt sista anfall för spelet tar han VENEV. Jag hinner inte omgruppera förband för ett motanfall i tid.

I söder slår 10 armén ut ett motanfall som uppnår ett genombrott i skarven mellan 10 mot och 112. Jag frr mot TULA och hotar att tillsammans med 7 Gd i norr kunna avskära XXIV och XXXXVII kårerna! Men spelet tar slut och när nu VENEV fallit och förbanden mellan 29 Mot och 4 Pz avskurits kommer dessa snabbt at slås och tysken kan frigöra förband för att avskära 10 arméns tät och slå denna. Fast å andra sidam ökar risken för snö nu...

Tysken har haft tur med vädret. Mest klart och tjäle. Ingen snö alls...

Han vinner nätt och jämnt en marginal victory.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

3
Nästa scenario. 3 och 4 Pzarméernas offensiv nordväst om MOSKVA.
Bilden visar läget D+5.

Startläget var den ljusblå streckade linjen som går rakt genom kårmarkörena på tysk sida. Jag har valt att inte markera ut de enskilda röda divisionerna och brigaderna då det varit ett jättejobb att hålla koll på utslagna och tillkommande förband (minns att spelet ligger inte upplagt hos mig) och det är bara på denna bild som jag har med de tyska av samma skäl. Det tillkommer lite förband, främst till LVI och XXXXI kårerna, efter hand. Jag tor att helheten går att förstå ändå.

Som vi ser har tysken inget genombrott än då jag viker sakta bakåt. XXXXVI och XXXX kårerna har skapat en inbuktning men det är allt.

Strv102r

3
Fi kan nu välja att med XXXXVI och LVI kårerna anfalla längs vägarna som går mot KLIN och avskära de förband som är väster. Därefter kan han med en kår längs vardera vägen framrycka mot MOSKVA i sydostlig riktning.

Strv102r

3

Men fi gör inte så. Istället anfaller LVI österut och XXXXVI åt sydost med XXXX vilket är kortaste vägen till MOSKVA. D+10 vänder dock XXXXVI åter mot norr eller snarare mot nordväst och anfaller mot KLIN från sydost samtidigt som XXXXI pårjar ett anfall rakt i sydlig riktning vilket placerar dem nordost om KLIN. Bilden visar läget D+12.

Strv102r

3
D+13.

16 armén slår tillbaka XXXX kåren. 30 armen drar ur österut men kvarlämnar garnisoner i viktiga städer som kommer att binda tyskarna ett tag och fördröja dem. 1 shockarmén två första brigader kommer nu under mitt befäl... De första förbanden ska förstärka försvaret norr om MOSKVA (som är rakt söder om 16 armé markören omedelbart söder om kartkanten) för att hindra att XXXX kåren framrycker längre österut innan de anfaller söderut igen. Huvuddelen av 1 shockarmén ska dock slå IX kåren eller minst tvinga bort dem från området där de kan lämna kartan och gå mot MOSKVA (ta tillbaka ett par hex längs södra kanten).

Strv102r

3
Slutläget:

Delar, mycket små delar, av 1 shockarmén leder motanfall både mot IX kåren och XXXX kåren. Framgångarna gör att fienden inte lyckas framrycka av kartan med några förband in i MOSKVA.

I norr lyckas en förskrämd rest överleva anfallen in i KLIN, men han skulle dö om det varit ett speldrag till.

Fienden skulle ha haft handlingsfrihet med XXXXVI kåren som nog skulle satt stopp för anfallen mot XXXX kåren.

3 Pz armén pansarkårer har fått ett genombrott och skulle efter ett eller två speldrasg då de slår de två förband de har framför sig, i stort sett allt som finns kvar av 30 armén, kunna välja att gå mot öster eller söder mot MOSKVA. Då skulle dock 1 Shockarmén aktiveras i sin helhet. Stalin har varit jättesnål med att ge mig delar av den.

Vädret har gagnat tysken hela spelet. Ingen snö alls

Eftersom tysken inte har fått några förband av kartan men har tagit 4 VP städer blir det en marginal soviet victory. Denna modifeiras dock av förhållandet mellan mina förluster, sanslösa på slutet, och tyskens, stora, till en German marginal victory.

Strv102r

Jag tycker att det här var ett riktigt bra spel. Det suger inte så lite i tarmen efter att få lägga upp alla tre kartorna och spela hela den förlängda kampanjen med den ryska motoffensiven. Jag förstår vad de som kallat spelet för det spelbara monstret menar. Kampanjen är stor men spelet är snabbspelat.

Decision games har ju en nyutgåva av Op Typhoon på sin pledgelista, men den verkar inte vara aktuell i närtid. synd...

Strv102r

Scipio

Decision planerar att trycka om det igen fast det kanske är lika bra att köpa SPI versionen då Decision är FUBAR-företaget-nummer-ett...
"Randomization is too important to be left to chance"

tinG

Citat från: "Scipio"...då Decision är FUBAR-företaget-nummer-ett...

lol  :lol:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

silversixx

Citat från: "Scipio"Decision planerar att trycka om det igen fast det kanske är lika bra att köpa SPI versionen då Decision är FUBAR-företaget-nummer-ett...
Vad är det som kan styrka detta kraftiga uttalande?

*Jag drog in mina pledges hos DG, jag såg all eratta som fanns till alla spel och det känns fjantigt att handla nåt som inte ens är färdig...

Strv102r

DGs utgåva av Napoleons last battles tycker jag är utmärkt. Nu är det ju en enkelt och okomplicerat spel som kanske anses vara simplet, men ändå. WaRII har väl inte så dåligt renommé heller. Jag väntar på Huertgen Forest och nyutgåvan av op Typhoon, trots att jag har SPIs version.

Scipio

Citat från: "silversixx"
Citat från: "Scipio"Decision planerar att trycka om det igen fast det kanske är lika bra att köpa SPI versionen då Decision är FUBAR-företaget-nummer-ett...
Vad är det som kan styrka detta kraftiga uttalande?
Att reglerna brukar innehålla mycket fel om man jämför med de andra (GMT, MMP) och att dom inte ger ut living rules för att fixa det (ja dom ger ut uppdateringar någon gång kanske men i formen av oformaterad textfil. Det är inte godkänt...)
Det brukar vara mycket tryckfel på brickorna och till skillnad från GMT så får man leva med det.
Kartorna brukar innehålla många fel. Till och med när dom gör 2ed av spel som är över 20 år gamla så kan det finnas med fel från 1ed som inte är fixade...
Överlag så gillar jag verkligen många av spelen och spel-idéerna från Decision men dom verkar inte ta lika allvarligt på proofning och speltestande som dom andra företagen och när det väl getts ut så är det mycket dålig support om man jämför med dom andra stora spelföretagen.
"Randomization is too important to be left to chance"

silversixx

DG är lite som det klassiska klichéuttalandet "Fint i teorin, men ofungerande i praktiken"...