Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Utmaning för bibliofilerna

Startat av bambaladam, 20 maj 2008 kl. 14:26:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

bambaladam

Ok, tänkta dra igång en boktråd så att Björn slipper känna sig ensam.

Det här är en fuling.

Jag kan inget om östfronten 41-45, så...

Utmaningen:
Föreslå tre böcker, som ger mig en gedigen allmänbildning. Önskemål är att en av böckerna fungerar som heltäckande allmän storskalig historia, att en av dem avhandlar ett specifikt (och gärna särskilt intressant) slag, och gärna att den tredje är en krönika över en enskild soldats upplevelser (eller följer en enhet genom hela sin resa). Inget av önskemålen är absolut, men antalet böcker bör helst hållas till tre.

Det som krävs är en kort motivering av varje val.

Upplys mig!

BigPapaBear

Citat från: "bambaladam"Ok, tänkta dra igång en boktråd så att Björn slipper känna sig ensam.

Är jag så tjatig?  :oops:  :)

CiteraDet här är en fuling.

Jag kan inget om östfronten 41-45, så...

Utmaningen:
Föreslå tre böcker, som ger mig en gedigen allmänbildning. Önskemål är att en av böckerna fungerar som heltäckande allmän storskalig historia, att en av dem avhandlar ett specifikt (och gärna särskilt intressant) slag, och gärna att den tredje är en krönika över en enskild soldats upplevelser (eller följer en enhet genom hela sin resa). Inget av önskemålen är absolut, men antalet böcker bör helst hållas till tre.

Det som krävs är en kort motivering av varje val.

Upplys mig!

Östfronten är den del av kriget som jag läst minst om också (frånsett Stilla Havet, men det är väl inget riktigt krig?  :P  :oops: )

1) Överblicken. Utan tvekan When titans Clashed av Glantz & House. En utomordentlig översikt av hela kriget på östfronten. Använder både tyska och ryska källor (de senare har länge varit otillgängliga). Ett måste i varje militärhistoriskt bibliotek skulle jag våga säga.
Lite smalare översikt får du om du läser David Glantz Before Stalingrad: Barbarossa, Hitler's Invasion of Russia 1941. Ett bra och översiktligt verk som zoomar in lite mer än When titans clashed. Som ett komplement till denna kan nämnas Robert Citinos Death of the Wehrmacht: The German Campaigns of 1942 vilken tar vid tidsmässigt där Glantz bok slutar. Citinos bok är väldigt bra och är till skillnad från Glantz böcker skriven primärt från den tyska sidan. Bättre bok för att täcka den tyska sidan av kriget 1942 är nog svår att hitta. Dock tycker jag att den står i skuggan av hans riktiga epos, The German Way of War: From the Thirty Years' War to the Third Reich, i vilken hans teorier verkligen kommer till sin rätt.
Ett givet komplement till allting i bokhyllan är Slaughterhouse. En bra och trevlig kompanjon. Är som ett uppslagsverk för allt östfrontsrelaterat.
Sedan bör du givetvis läsa Martin van Crevelds Supplying War för att få insikt i den logistiska problematiken på östfronten.  :up:

2) Specifika slag. Fager kommer garanterat att skrika Operation Mars av Glantz.  :)  Jag har inte läst den, men avser göra det.
Bland de jag har läst kan jag rekommendera STALINGRAD: How the Red Army Survived the German Onslaught av Michael Jones. Mycket bra och pinfärsk redogörelse av slaget, främst från Röda Arméns synvinkel (återigen med de öppnade ryska arkiven i ryggen). Bra skriven, men man måste tåla ganska mycket mentalitetshistoria. Kritisk mot Beevors bok om samma slag.
I kategorin "Heja Sverige!" tycker jag att man bör hålla fram Zetterling & Frankssons Slaget vid Kursk: historiens största pansarslag. Själva beskrivningen av slaget är egentligen inte det intressanta, utan vad som händer efter och hur författarna ser på det hela. Tyvärr har de en lite "vi vet bäst, alla andra är skräp"-attityd som kan vara lite tråkig - eller så är det bara jag som läser in det. Skulle vara intressant att läsa Glantz & House om samma slag för att se hur de skiljer sig åt.

3) Enskilda livsöden. Har tyvärr inget att komma med i den kategorin vad gäller renodlad östfront. Panzer Commander av Hasse von Luck (vad hette den nu på svenska?) tyckte jag var utomordentligt bra. Karln är ju med överallt, även om hans vistelse på östfronten är ganska kort. Klart läsvärd. Bör givetvis läsas med de uppenbara källkritiska problem som alltid finns i självbiografier i åtanke. Erhard Raus Panzer Operations: The Eastern Front Memoir of General Raus, 1941-1945 står högt upp på min att-läsa-lista, men jag har inte hunnit dit än.

Det finns ju även ett gäng Osprey-titlar man kan roa sig med. Du får helt enkelt gräva igenom min bokhylla när du kommer på besök.  :)

Det blev visst fler än tre...  :oops:
En mycket bitter liten man.

bambaladam

Citat från: "BigPapaBear"Det blev visst fler än tre...  :oops:

Inga problem! Välj ut en ur varje kategori bara! :P

BigPapaBear

Kejrå!  :P

1) When titans clashed

2) Stalingrad: How the Red Army Survived the German Onslaught

3) -

Organ

Citat från: "BigPapaBear"Panzer Commander av Hasse von Luck (vad hette den nu på svenska?) tyckte jag var utomordentligt bra. Karln är ju med överallt, även om hans vistelse på östfronten är ganska kort. Klart läsvärd. Bör givetvis läsas med de uppenbara källkritiska problem som alltid finns i självbiografier i åtanke.
Den heter Pansarshef under Rommel och är mycket bra. En annan självbiografi som kan vara av intresse är Soldat i waffen SS av Johan Voss. Den är på en helt annan nivå då Voss bara var en enkel basse i ett bergsjägarregemente. Till största delen utspelas den i norra ryssland och finland, men han hinner även med en snabbis i danmark och tyskland innan han tas tillfånga av amerikanerna.
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

BigPapaBear

Citat från: "Organ"Den heter Pansarshef under Rommel och är mycket bra. En annan självbiografi som kan vara av intresse är Soldat i waffen SS av Johan Voss. Den är på en helt annan nivå då Voss bara var en enkel basse i ett bergsjägarregemente. Till största delen utspelas den i norra ryssland och finland, men han hinner även med en snabbis i danmark och tyskland innan han tas tillfånga av amerikanerna.

Så var det Hasses bok hette!

Håller med om Voss bok. Glömde helt bort den. Mycket trevlig läsning!  :up: Har fortfarande hans polare Wolf Zoepfs bok hemma i att läsa-högen.

edit: Här är en länk till Voss bok. http://www.amazon.com/Black-Edelweiss-C ... 207&sr=8-6

Andreas Lundin

Jag gillar von Mansteins och Guderians självbiografier. 'Lost victories' respektive 'Panzer Leader', heter de nog. Sedan måste jag slå ytterligare ett slag för Citino's bok 'Death of the wehmacht'. Ypperlig! Mästerlig!

Vill man läsa om senare delen av kriget på östfronten (men ändå befinna sig i Sovjet), så kan man ju läsa Zetterling & Franssons 'Tjerkassy '44'!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

För den stora bilden läser du exempelvis Richard Over's "Russia's War" (om du inte tycker att du behöver nått att bita i. Då tar du Eriksssons båda böcker.)

Sen läser du förståss Glantz "Zhukov's Greatest Defeat".

Och "Siege" av Russ Schneider.

tinG

För att nämna några som inte redan kommit upp:

1) Earl F. Ziemke: Moscow to Berlin och Stalingrad to Berlin - God överblick men mycket kortfattat om Barbarossa.
2) -
3a) Guy Sajer: The Forgotten Soldier - Älskad/hatad självbiografi om den 'vanlig soldat' i Grossdeutschlanddivisionen. Kritik riktad mot boken hävdar att allt är påhittat. Oavsett gripande och intressant.
3b) Heinz Guderian: Panzerleader - Legenariskt pansarbefäl om sina upplevelser som kårchef under kampanjerna i Polen, Frankrike och under Barbarossa.

?) Charles W. Sydnor, JR: Soldiers of Destruction Om bildandet av SS-Totenkopfdivisionen som slogs 41-45 på Östfronten, men även i Polen och Belgien/Frankrike.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Cogust

Jag rekommenderar också Zetterlings böcker (Kursk och Tjerkassy),  samt von Lucks Panzer Commander.

Vill även passa på att rekommendera 'In Deadly Combat' av Gottlob Herbert Bidermann där man får följa författarens strapatser på östfronten från 1941 till 1945. Han hinner vara med både vid Krim/Sevastopol och runt Leningrad innan han fastnar i Kurlandfickan  med resten av Armégrupp Nord.

marjo

1: Gesichte des zweiten weltkriegs, Kurt von Tippelskirch

2:

3:Här blir det flera som har olika kvaliteter:

Frontsoldaten, Stephen. G. Fritz, Behandlar olika aspekter av soldatlivet för den tyska soldaten.

Stürmgechütz brigade 276, Heinz Fleicher (red) et al är utdrag ur en "krigsdagbok"/minnen/AAR från det tidigare nämnda förbandet. Är ok läsning men känns lite speciell i vissa delar.

Sedan har du världens gnälligaste soldat i Erich Kuby: Mitt krig, där han i hela bokek beskriver sina känslor men lyckas exkludera stora delar av krigshändelserna till förmån hur det går med sin förläggare osv, dock intressant i slutet där han är i normandie och blir tillfånga tagen och beskriver de saker som händer där.

/Martin

BigPapaBear

Citat från: "marjo"1: Gesichte des zweiten weltkriegs, Kurt von Tippelskirch

Låter som att den kanske inte är skriven på något av de där språken man behärskar tillräckligt...

marjo

Det finnes en svensk nerkortad version som heter "Östfronten under andra världskriget", kom ut i sverige 1956 under "militärlitteraturföreningen".
Och hade då med en massa fina kartor, helt i klass med "Meine kriegs erinnerungen" av Ludendorff samt "Moltkes militära arbeten" som har mycket roliga kartor för den som gillar det sena 1800talets krigföring.

(nu snöade jag in på mitt särintresse militära kartor)
/Martin

tinG

Citat från: "marjo"Det finnes en svensk nerkortad version som heter "Östfronten under andra världskriget", kom ut i sverige 1956 under "militärlitteraturföreningen".
Och hade då med en massa fina kartor, helt i klass med "Meine kriegs erinnerungen" av Ludendorff samt "Moltkes militära arbeten" som har mycket roliga kartor för den som gillar det sena 1800talets krigföring.

(nu snöade jag in på mitt särintresse militära kartor)
/Martin

Detta blev min introduktion till östfronten och militärhistoria i allmänhet. Fått boken i arv från min farbror.
Bra bok!
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

bambaladam

Tack för alla tips!  :up: