Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av APs Red God of War, the soviet "Operation Ma

Startat av Strv102r, 16 mars 2008 kl. 20:43:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

1
I förlängningen på det ovan givna otäcka tyska handlingsalternativet finns en ännu otäckare fortsättning som man ser om man backar ut ett skalsteg från kartan. Han kan efter att ha nitat 22 och 39 armén firtsätta bakom XVII kåren och in i 31 arméns flank för att sedan avskära 20 armen tillsammans med XXXXVI kåren. Om detta fungerar kommar hela norra fronten att vara återställd, 41, 22, 39 och 20 arméerna illa tilltygade (20 sannolikt slagen). Han står då också i ett bra läge att gå söderut med en pansarkår och avskära och slå 33 armén.

Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

1
Detta hot kan inte ignoreras!

41 armén får ge upp ambitionerna mot BELYI och övergåå till att försvara motståndslinje enligt bilden.

22 och 39 armén får för närvarande ge upp ambitionerna mot OLENINO och försvara motståndslinjer enligt bilden. Beredda på order ta OLENINO.

30 armén fortsätter binda XVII kåren längs vattendraget. När RZHEV fallit till 31 armén går 30 armén över vattnet och tar  terräng i västlig riktning, beredd ta OLENINO samordnat med 39 och 22 arméerna.

31 armén tar snarats RZHEV och fullföljer intill det mindre vattendraget sydväst därom. Försvara därefter motståndslinje enligt bilden.

20 armén tar snarast SYCHEVKA. Försvarar därefter moståndslinje och binder 9 & 5 Pz samt 36 MI.

29 stridsvagnsarmén tar terräng intill GHATZK, försvarar motståndslinje enligt bilden.

5 armén tar terräng i västlig riktning i syfte att skydda 33 armén norra flank.

33 armén fortsätter mot VYAZMA. Är operationens kraftsamlingsförband. Inledningsvis skall dock tagandet av RZHEV prioriteras ur logistisk synpunkt.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

1

33 armén tät når VYAZMA och STAVKA släpper 3 stridsvagnsarmén! Tyvärr är den en stridsvagnskår kort för kamrat Stalin ansåg att den behövdes bättre vid STALINGRAD där vår sida har framgång... Fast han har ju en poäng. Inga av målen för operation MARS är tagna! Dessutom tappar vi ett par ID och stridsvagnsbrigader också av samma skäl. Att jag valde bort kåren på 3T berodde på att det var osäkert om jag skulle få den armén när jag fick fatta det beslutet. Huvuddelen av 33 armén inringar den sista ID av XII kåren vars stab har körts över av 9 Stridsvagnskåren.

5 armén pressar på mot XX kårens kvarvarande delar. Man löser sin flankskyddsuppgift bra!

29T har ännu ingen framåt order. Fienden framför, IX kåren, drar ur och övertar befälet över 36 MI medan XXXIX övertar 5 Pz. Detta gör att XXXXI kåren frigörs för att leda striderna norr om VYAZMA.

20 armén vänsterflygel anfaller och pressar 36 MI bakåt. Tanken är att kunna avskära XI kåren i GHATZK för att underlätta för 29 armén att ta staden. Högerflygeln anfaller på nytt SYCHEVKA som faller! (kan jag få tillbaka min stridsvagnskår nu? Nehej, inte det...)

31 armén misslyckas på nytt att ta RZHEV södra del. Det börjar bli ont om slagkraftiga förband här nu.

39 armén underställs 3 mekansierade kåren från 22 efter att 14 MI och GD slagit en ID och en inf brigad ur 22 armén. 39 anfaller därefter GD men slås tillbaka utan nämnvärda förluster på någon sida (Hmmm, verkar saknas beslutsamhet i 39 armén...)

22 ska skydda 39 södra flank enligt planen.

41 armén får ta emot ett anfall från XXXXI kårens båda Pzdiv och två infdiv innan man hinner gruppera för försvar. En ID och en mekaniserad brigad slås. 41 armén drar därefter bakåt. Återstår 1 Mek kåren, 2 bra ID och två svaga ID. kanske 1 mek kåren kan underställas 22 medan resten av 41 övergår till försvar? 19 Pz avtågar efter striden mot VYAZMA dit 12 och 20 Pz under XXIII kåren är på väg.

Nu ska 33 armén och 3 Stridsvagnsarmén pressa på utav bara helvete så att vi kan förstärka 9 stridsvagnskåren i VYAZMA innan XXIII kåren hinner komma på plats och anfalla med 2, 12 och 20 Pz. Helst ska de aktiveras före XXIII!

Planen har fungerat! Vi band fienden i norr så att hans starka Pzdiv blir irrelevanta då de är på fel plats när proleratiatets hammare slår till. Begreppet rumslig förskjutning exemplifierat! Nu hoppas jag bara att tysken panik-urdrar en massa förband och skickar söderut så att försvaret kollapsar lite överallt. Jag har inte så många städer att jag vinner. Faktiskt inte ens för att få oavgjort.

Strv102r

1

Kamrat Stalin är inte så imponerad av vår framgång utan beslutar sig för att helt nedprioritera MARS till förmån för URANUS. Han tar två stridsvagns/mekaniserade kårer, 2 ID och två Strvbrigader! (Gubbdjävel!)

Svåra beslut! ID hittar jag hos 30 armén och gamla T-28 briagder hos 20 armén, men kårerna... 41 armén kommer inte att kunna vinna framgång. 1 mek kan gå. 20 arméns högra flygel har tagit SYCHEVKA. Har inga mer uppgifter åt det hållet. 5 tank kan gå. Allt för att fortfarande kunna agera med 39 och 33 armén och 3 tank. Lustigt nog verkar tysken ha en underättelsetjänst av Guds nåde! Samtidigt som 1 mek försvinner sätts 1 Pz på en landsvägsmarsch till VYAZMA! Problemet med krisgpel på bräde, fi ser vad man gör direkt. Det borde ha tgit ett tag innan fi insett att 1 mek var borta och inte bara urdragen för återhämtning eller dylikt.

41 armén gruppera så gott den kan för försvar. Tysken gör likadant. Ingen har styrka att göra något offensivt längre. För mig totalt fiasko i BELYI riktningen.

22 armén försvarar.

39 med underställda 3 mek anfaller GD men stoppas.

30 gör ingenting.

31 anfaller ånyå RZHEV med ytterligare ett blodigt misslyckande. Dags att sluta och spendera energin i annan riktning. 31 ska sluta luckan till 20 och avvakta. Tysken kan byta div i RZHEV vilket ger att jag slits ut fortare.

Högra delen av 20 försvarar tagen terräng. Vänstar anfaller återigen  för at skära av IX kåren. Framgång! Men inte spektakulär.XXXIX kåren nitar dessutom till 20 i centern!

5 armén fortsätter trycka resterna av XX kåren bakåt. I sydost går det bra. Både XX och XII kårerna är nästan förintade! Nu ska bara 33 och 3T fullfölja sin framgång för att vi ska kunna ta slaget om VYAZMA på våra villkor.

Men spelrundan slutar innan 33 och 3T aktiveras. Om detta ska simulera att dessa två kritiska förband står still på grund av min stab gett otydliga inriktningar om vad som är viktigt just nu (TEMPO) eller om det är deras interna oduglighet som simuleras av chitpull mekaniken kan man alltid diskutera. Men dessa två förband, de viktiga, står still medan XXIII kåren bara fortsätter framåt och XXXXI kåren påbörjar framryckning mot VYAZMA efter att ha gett VI kåren befäl över det som ska vara kvar.

"Kamrat, 33 och 3T har inte framryckt som vi gav order om. De har stått still i 48h. De har heller inte slagit den inringade tyska ID som blockerar vägen till VYAZMA."

"Das war ein BEFEHL! Der Angriff Steiners war en BEFEHL! Verreter! FEIGLINGER! Oops.. fel sida...

Nasta spelrunda rullar dock 33 och 3T men de kommer att vara inte att hinna till VYAZMA. Nu kommer hela 33 och 3 T samtidigt som en mongolhord. Men sent...

Strv102r

1

41 armén har grupperat för försvar. Här händer inget mer så i fortsättningen nämner vi inte denna en gång så starka, men nu brutna armé.

22 armén försvarar 39 arméns flank. Här händer inget så nämner inte denna mer.

39 armén anfaller GD och slår motsvarande ett regemente.

30 armén gör ingenting i fortsättningen heller så vi nämner inte denna.
mer.

31 armén manövrerar med tre div mot SYCHEVKA för att jaga bort den reducerade tyska ID som håller på att omfatta förbanden ur 20 armén i SYCHEVKA.

20 armén anfaller 36 MI och driver denna söderut.

29 fortsätter att hamra på GHATZK.

5 armén slår både XX och XXXXI kårernas staber! Viadre så börjar man med framgång rulla upp IX kårens södra flank.

33 armén anländer till VYAZMA utan att XXIII kåren hinner agera. Den agerar faktiskt inte alls denna 48h period. Tysken svär!

3 Tank börjar omfatta VYAZMA söderifrån men hamnar i strid med den nyupsatta XII kårens med två ID.

Strv102r

1

Töväder och gyttja! All rörelse reduceras till 33% och alla anfall staffas med två tabellreduceringar!

39: Ytterligare ett anfall och GD är bruten! Återstår bara stomkanonvagnskomponennten som flyr söderut! Kanske vi kan ta OLENINO ändå?

31 fortsätter att sega sig mot SYCHEVKA i gyttjan.

20 vänstra flygel anfaller 36 MI som vägrar vika och tar steploss för att kunna stå kvar. Varför blir uppenbart när 5 Pz som underställts IX kåren gör ett samordnat anfall med 36 MI och den reducerade 7 Luftwaffe feld div. Det blir inte bättre än att 6 stridsvagnskåren slås! 20 är nu bruten!

29 hamrar vidare på GHATZK

5 hotar att med 20 vänstra flygel isolera IX kåren. Del av 5 armén skyddar sydvästra flanken mot fi pansar vid VYAZMA.

33 armén når sin tät i VYAZMA. Övergår till försvar av tagen teräng.

3 tank driver XII kåren västerut.

Strv102r

1
Kallt igen.

[/img]

39 armén krossar 14 MI helt och börjar rulla upp XXVII kåren från väster mot öster! XXVII kåren är nu isolerad. 3 mek är reducerad efter striderna med 14 MI men det gör inte så mycket.

31 armén slår det tyska förbandet norr om SYCHEVKA. Kostar en ID.

20 gör ingenting.

29 hamrar på GHATZK.

5 armén isolerar IX kåren men slås i grunden av XXXXI kåren. Bara 1½ div återstår av 5 armén och IX kåren har åter fria underhållsvägar.

33 och XXIII balanserar varandra. 2 svaga ryska ID slås men det kostar ett steploss för de tyska pansarförbanden. Inget avgörande händer.

3 tank anfaller 12 Pz från söder medan 2 ID skyddar flanken mot XII kåren. Anfallen mot XII är resultatlösa men XII kåren genomför ett motanfall mot en svag flankskyddsdivision, slår denna och SS Kav div fullföljer och rider ner 3 tank stab!

Där slutar spelet.

Tysken kan med XII kåren och XXXXI samt XXIII kåren omringa och på sikt slå 33 och 3 tank. Det kommer at kosta både tid och förluster men det hade nog gått. Det hade dock inneburit att ingenting hade kunnat undsätta XXVII kåren i RZHEV. Denna hade jag slagit. 29 hade inte ensamma kunnat ta GHATZK bedömer jag. 20 och 22 brutna och 41 och 5 slagna. Den ursprungliga XII kåren samt XX kåren förintade. GD och 14 MI slagna samt 30-50% förluster på alla Pzdiv.

Geografiskt har jag tagit 4 mål. 8 hade behövts för seger och med färre än just 4 hade tysken vunnit = oavgjort. Känns OK med tanke på att operationsmålen egentligen inte var terrängbundna utan gick ut på att slå 9 armén och 3. Pz armén. Detta är delvis gjort, men rpiset är att vår egen offensiva kraft brutits.

Jag har lyckats aningen bättre än historiskt och precis det säger 4 poäng. Nätt och jämnt oavgjort.

A F

Citat från: "Strv102r"Jag har lyckats aningen bättre än historiskt och precis det säger 4 poäng. Nätt och jämnt oavgjort.

Tar ryssarna samma groteska förluster som historiskt?

Strv102r

I stort sett ja. Jag skulle säga att bara 3Tank, 33 och 39 har det minsta anfallskraft kvar när det tog slut. 5 kan inte ens försvara tagen terräng om tysken vill ge sig på den.

Strv102r

När jag läser genom detta igen så känns det att jag vill spela detta en gång till! Får se när det blir... Det var ett ganska så bra spel faktiskt. Men så är jag ju en sucker för östrfronten!

Strv102r

AP rear ut Red God of War för 15 USD. Det är ett bra pris för ett bra spel. :up:

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"AP rear ut Red God of War för 15 USD. Det är ett bra pris för ett bra spel. :up:

Hmm... Hittar ingen info om det på deras sida.  :?
En mycket bitter liten man.

Strv102r

http://www.avalanchepress.com/index.php

I den väntsra kolumnen med blå text en bit ner.

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"http://www.avalanchepress.com/index.php

I den väntsra kolumnen med blå text en bit ner.

Det blir ändå billigare hos den genomsnittlige eBay-nasaren tack vare APs hutlösa fraktpriser. de tar dubbelt så mycket i frakt som t.ex. Bunker Hill. Galet...
En mycket bitter liten man.

Strv102r

Jag handlar till klart övervägande del på Ebay. Få av nasarna som fyller i tulldeklarationen som den "ska" fyllas i.