Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av PWG Black sea - Black death

Startat av Strv102r, 21 juni 2008 kl. 13:22:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Det är något magiskt över detta spel. Jag minns inte varför men den grupp jag spelade i på 80-talest första halva var helt betagna i det utan att ens ha spelat det.  Så när det dök upp på Ebay för några år sedan så tog jag det direkt. Inte direkt billigt. Och han var dyr på frakten. Som lök på laxen tog han inte Paypal utan bara Western Union money transfer. Inte billigt det heller.

Dags att börja studera vad som skiljer sig i orginalet från uppföljarna Borodino 41 och Op Spark i reglerna. De är tjocka med många, många ord utan paragrafindelning. Här är ju detaljerade flygregler och amfibieoperationsregler med kustartilleri och allt.

Och sedan dryper ju hela spelet av marxism. Det heter ju inte Peoples wargames för inte! En KV1 som logga...

[/img]
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

1

Kartan. Helt OK för attt vara från 1982.[/img]
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

1

Kartan med namnförtydliganden.

Två cementfabriker är utmärkta liksom en fiskkonservfabrik.

Andreas Johnson

Jaha ja, trodde först att platsens namn var "Fiskburkeri"... :oops:
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Strv102r

:D

Uttalar man det med rysk brytning så kanske det inte är så osannolikt.

Andreas Lundin

Nu väckte du mitt habegär! :)

Var det inte något företag som skulle ge ut detta på nytt?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Strv102r

Last stand games hade det på P500 med hjälp av GMT. Men det avbröts för ett tag sedan.  :(

A F

En fantastisk situation i fantastisk terräng. Med röriga regler fulla av tveksamheter. Klassiker.

A F

En fantastisk situation i fantastisk terräng. Med röriga regler fulla av tveksamheter. Klassiker.

Strv102r

Sitter precis och går genom reglerna medan arvingarna ser på den barnvänliga "Sagan om konungens återkomst". Rörigt som bara den. Men efter Borodino och Op Spark kan man koncentrera sig på luft och sjöreglerna och bara checka av resten.

Verkar kunna bli intressanta taktiska beslut att fatta.

Strv102r

1

Den historiska planen och utfallet.

Om jag förstått den historiska bakgrunden korrekt var planen att man inledningsvis skulle ta bergspassen NOVOROSSISK från öster. Därefter skulle man landstiga på två platser, skenlandstigningen vid ALEXINA och huvudlandstigningen vid YUZHNAYA OZEREYKA. Denna skulle ta över GLOBOVKA och avskära tyskarnas urdragning or NOVOROSSISK vilket skulle göra det möjligt att snabbt framrycka mot nordväst och avskära 17. armén innan den hann dra ur över TAMAN till KERSCH på KRIM. En liten luftlandsättning vid VLADIMIROVKA skulle understödja landsättningen.

Luftlandsättningen hamnade i vägen för tillkommande tyska kampfgruppes och mulades fort (bara två kompanier).
Huvudlandstigningen lyckades at sig till GLOBOVKA, där stötte de på patrull i form av ovan nämnda Kampfgruppes som avskar dem och slog dem efter ett par dygn.
Skenlandstigningen lyckades ta ungefär den terräng som är markerad och sedan höll de den (mer eller mindre) mot motanfall i 255 dygn. Men de kom heller inte längre själva trots att inte försök saknades. En politisk kommisarie vid namn Leonid Brezhnev tillbringade en tid i brohuvudet, "det lilla landet", och hans memoarer från denna tid finns i källförteckningen.

Strv102r

1
Tillägg till ovan.

Markoffensiven genomfördes inte ens enligt plan. Den gick i rakt nordlig riktning mot NEBERJAYEVSKAYA istället, men den kom ingen vart. Landstigningen skulle ägt rum när markdelen tagit bergspassen norr NOVOROSSISK, men det skedde ju inte...

Strv102r

1
'

Setup klar.

Tysken har 73 infdiv (tre reg + ett Azerbadjanskt reg plus en egen fälutbildningsbataljon samt spanbat + 4 haubbat) som försvarar i bra fortifikationer mot 3 kåren med 318 skyttediv tre regementen samt tre skyttebrigader. Den taktiska reserven ur 73 div består av ingbat samt ett Pvkvkomp Marder.

Som kustförsvar finns Kossackreg Platov med tre bataljoner Don, Terek och Kubankossacker, 38 rumänska infreg ur 10 div, 302 tyska infreg ur 198 div. Dessutom finns med dold setup 3 fasta KA batterier med 10,5 cm eller 10,7 cm pjäser. (Memel, Breslau med tjeckiska 10,5 cm samt Flemsburg med ryska 10,7 cm) och 164 reservLvbataljonen med tre 88mm batterier samt två 20mm batterier.

Som kårreserv Kampfgruppe Busche med två fältutbildningsbataljoner, en turkmensk bataljon, en bataljon ur 229 jägarreg samt en haubbat ur 85 div samt en ingbat. Avrundningsvis finns ARKO 149 med fem haubitsbataljoner och så ytterligare en Lvbat i NOVOROSSISK samt två HAKO-förband (värntorn T-34) ur Kriegsmarine i NOVOROSSISK. Fortifikationsförband finns lite överallt. Längst i nordväst finns ytterligare en tysk fältutbildningsbataljon, en rumänsk skyttebataljon ur 58 reg/10 div samt ett rumänskt Lvförband.

Mina landstigningsresurser (vad avser markstridsförband) ser ut så här:

83 och 255 MIB samt 165 skyttebrig. Dessa är förstärkta med:

83: 323 Marininfbat, 90 Marininfluftlandsättningsbat, två Strvkomp ur 563 Strvbat (M3A1 Stuart), Ett Pv-batteri ur 29 Pv-reg.

255: Ett Pv-batteri ur 29 Pv-reg.

165: 433 Kspbat, Ett Pv-batteri ur 29 Pv-reg. Ett Strvkomp ur 563 Strvbat (Matilda II)

Strv102r

1

Min stridsplan.

318 och de tre brigaderna anfaller enligt historisk plan. Misslyckas detta går de rakt norrut genom Azerbadjanerna.

Istället för att kraftsamla till en strand och bara göra en skenlandstigning vid ALEXINA avser jag sätta in en MIB på varje plats och sedan följa upp där jag vinner mest framgång med 165 i andra vågen (har inte kapacitet att ta med den i första). Denna plan har mer flexibilitet för att kunna agera utefter utfallet av landstigningarna och gynnar dynamisk beslutsfattning mer än den historiska.

Jag luftlandsätter två komp ur 90 enligt historisk plan och övriga två komp landstiger med 83.

Strv102r

1

Läget efter den första fjärdedelen av natten 3-4 Februari 1943. (Invasionsnätter delas in i kvartal med vardera 6 sjöstridsimpulser)

I motsats till i verkligheten fungerar samordningen mellan landstigninsggrupperna och understödsgrupperna perfekt! Både 83 och 255 anländer andra kvartalet under natten väl samordnat med såväl kryssare, jagare, kanonbåtar och den uppsjö av andra flytetyg som ska sätta iland trupperna. Att alla fyra grupperna (två landstignings och två understöds) skulle samordnas så bra var osannolikt. Detta gynnar mig avsevärt då tillgänglig tid för bekämpning för tyskens KA och tunga Lv minskar.

Tysken tar omedebart upp fighten med sitt KA och de tunga Lv-batterierna. Lvbatteriernas ställningar märks ut med pilar på bilden. Notera att Memel är placerat så att det batteriet bara kan skjuta mot NOVOROSSISK-viken och inte mot någon av de platser jag landstiger på. På de inledningsvis långa hållen får Lv ingen verkan mot landstigninsbåtarna medan KA batterierna beskjuter jagare som understödjer. Breslau visar sig vara synnerligen dåligt utbildade då de skjuter bedrövligt. När landstigningsbåtarna anländer till stranden visar sig 88:orna vara förstklassiga pjäser! Min moteld koncentreras då till att nedkämpa dessa vilket ger hyfsad verkan. Flemsburg skjuter träff efter träff i jagaren Kharkov innan tysken ser sig tvingad att övergå till bekämpa landstigningen som sker bara 1500 meter bort. Detta görs med god verkan, bland annat sänker man pråmarna med alla M3A1 Stuarts! Och båten med alla Pv-pjäser! Efter detta lyckas dock kryssaren Krasny Kavkaz och de andra understödsfartygen nedkämpa Flemsburg. I öster lyckas till sist Breslau gaffla in målet och jagaren Nezamozhnik sänks! Därefter skjuter man träff i den raketbestyckade minsveparen Skumbria. Kryssaren Krasny Krym skjuter träff i Breslau och tillsammans med mina KA-batterier (18cm) på andra sidan NOVOROSSISK-viken decimeras 88 batteriet i ALEXINA.

Nu kommer själva landstigningen och de nu tomma och decimerade, i många fall skadade båtarna vänder om, medan marininfanteriet på stranden rör sig inåt land och lyckas nedkämpa fienden i ALEXINA. Kosackbataljonen i MYSHAKO drivs på flykten kraftigt decimerad och 88 batteriet vid Breslau nedkämpas. Men vi når inte riktigt Breslau.

Båda de rumänska skyttebataljonerna drivs bakåt, den ena kraftigt decimerad.

Luftlandsättningen blir fiasko. Båda kompanierna landar i skog och får aldrig något stridsvärde.

Tredje kvartalet kommer vi att lasta i ny trupp i de båtar jag har kvar. Det räcker för 165 brigaden och det blir över. Förlusterna hittills är:

1 sänkt jagare och en skadad.
2 sänkta minsvepare
2 sänkta pråmar
4 sänkta patrullbåtar
2 sänkta bogserbåtar
1 sänkt slup

Med dessa har en hel marininfanteribataljon gått till botten, två Strvkompanier, två skyttekompanier, ett Pvkompani. Till detta kommer tre till 50% reducerade marininfanteribataljoner och ytterligare förluster under markstriderna.

Dock är alla fiender på den västra stranden nedkämpade och vi knackar på Breslaus dörr. 165 sätts in i väst! Under fjärde kvartalet kan denna anlända. Tyvärr har kryssarna och jagarna då utgått pga rädsla för att upptäckas av Luftwaffe under dagsljus.

9 brigaden anfaller en bataljon ur 213/73 men stoppas.

Landstigningen har hittils varit jättekul att spela. Med specialreglerna blir det som ett spel i spelet.