Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Brev från en rädd krigsspelare: Hur lär jag mig TCS?

Startat av BigPapaBear, 1 september 2008 kl. 10:10:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Så har man nu äntligen fått ändan ur vagnen och köpt sitt första TCS. Hur kunde man motstå ett stycke TCS: Leros??? Krigföring i bra väder och med fallskärmsjägare. Mumma.

Frågan är nu hur man lär sig eländet? Jag lever i en rosa bubbla utanför vilket allt är otäckt och läskigt. Hur får jag in spelet i bubblan?

- Hur mycket knepigare är TCS än OCS? Placera in dem på en tiogradig skala.
- Vilken regelversion är det som gäller ELLER är bäst?
- Ska man ens försöka lära sig spelet på egen hand? Finns det starter kits? Fungerar solitärpill?
- Det verkar finnas förenklad LOS. Ska man använda den? Jag blev lite rädd när jag såg någon finurlig matematisk formel...
- Behövs det någon form av husregel för orderskrivandet (folk verkar ju kriga om det) eller räcker reglerna och lite sunt förnuft?
- Har jag fått allt om bakfoten när jag tror att ett genomsnittligt TCS-spel tar mycket längre tid än de flesta OCS-spel (om man kör "hela" spelet)?
- Om jag gillar TCS, vad är nästa steg efter Leros?
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

CiteraOm jag gillar TCS, vad är nästa steg efter Leros?

GD '40
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Vvornth

GD '40 torde vara steget före Leros tillochmed.

Låt förövrigt inte Fagers domedagspredikan om TCS avskräcka.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

pelle

Citat från: "BigPapaBear"- Ska man ens försöka lära sig spelet på egen hand? Finns det starter kits? Fungerar solitärpill?

Det är inte så trist att solitärpilla bara med en hög enheter på en bit karta för att lära sig systemet med overwatch fire och trigger och LOS. Ett helt scenario vet jag inte om det är värt besväret, men jag har läst att man kan fixa det genom att rita flera olika möjliga opsheets för ena sidan, för att få lite fog of war, och sedan slumpa vilket av dessa du använder efter att du har ritat de opsheets andra sidan ska använda.

Citat från: "BigPapaBear"- Det verkar finnas förenklad LOS. Ska man använda den? Jag blev lite rädd när jag såg någon finurlig matematisk formel...

Antar att du menar snacket på CSW. Jag tycker visserligen original-reglerna är för pilliga, men jag blir orolig för att den förenklade gör många scenarion ospelbara. Har inte testat dock. Det verkar ingen annan heller ha gjort.

Den finurliga matematiska formeln är bara vanliga likformiga trianglar. Det lär man sig väl om på högstadiet?  :)  Fast det är lite trist att spela utan elektroniska hjälpmedel. Rydfalk brukar ha en laptop med ett litet excel-sheet. Själv har jag skrivit ett Java-program för mobiltelefonen (den har man ju alltid med sig ändå) du kan prova om du vågar. Skriv in följande länk i webläsaren i din telefon för att installera:
http://pelle-n.net/jtcslos.jad
(Förutom då att det är en massa skit med mobiltelefoner som kan göra att saker inte fungerar.)

(Pannkaks-LOS-regler rockar verkligen. Allt annat är bara för krångligt för att vara värt besväret.)

Citat från: "BigPapaBear"- Behövs det någon form av husregel för orderskrivandet (folk verkar ju kriga om det) eller räcker reglerna och lite sunt förnuft?

Läs artiklarna i The Gamers-arkivet. Förutom att de förklarar saker bra och tipsar om hur man ska göra tror jag det finns någonstans där bra tumregler för hur man ritar mer strikta opsheets (vi brukar följa dessa mycket noga i stället för flummiga ungefärliga pilar).

BigPapaBear

Kanon, Pelle! Din lilla javapryl fungerade alldeles utmärkt (nu ska jag bara lära mig de grundläggande LOS-reglerna så jag begriper programmet. Men det verkar ganska intuitivt.)

pelle

Förresten så lär man sig ganska snabbt se hur höjdkurvorna påverkar LOS utan att behöva plocka fram den farliga formeln.

BigPapaBear

Pelle, visst är det bara meterantal man fyller i i din lilla javablipp?

Förstår jag det rätt såhär:

a) Avstånd till hinder (meter)
b) Den aktiva enhetens höjd (meter)
c) Målets höjd (meter)
d) Avstånd mellan enhet och mål (meter)

...ger resultatet "LOS om hindret är under X antal meter".

Citat från: "pelle"Förresten så lär man sig ganska snabbt se hur höjdkurvorna påverkar LOS utan att behöva plocka fram den farliga formeln.

Jo, förhoppningsvis är det så.

pelle

Ah, nä det är hexagoner för avstånden, precis som i formeln i reglerna.

Fast egentligen är enheten där oväsentlig. Du kan ange avstånden i ljusår om du vill om du orkar konvertera. Hexagoner är nog att föredra.  :lol:

Höjderna är i meter.

Och resultatet har du tolkat direkt. Du kan ju jämföra med exemplet i regelboken och försäkra dig om att allt står rätt till.

Strv102r

Jag har ännu bara spelat GD40 och jag tyckte att det var bra. Det var lite igångsättningsmotstånd med reglerna, men sedan flöt det på bra. Skulle inte ha något emot att spela mer.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

BigPapaBear

Citat från: "pelle"Det är inte så trist att solitärpilla bara med en hög enheter på en bit karta för att lära sig systemet med overwatch fire och trigger och LOS. Ett helt scenario vet jag inte om det är värt besväret, men jag har läst att man kan fixa det genom att rita flera olika möjliga opsheets för ena sidan, för att få lite fog of war, och sedan slumpa vilket av dessa du använder efter att du har ritat de opsheets andra sidan ska använda.

Visst är solitärpill bra. Jag tänkte att commandsystemet skulle krångla då, men sedan läste jag att man kan spela utan det, vilket verkar vara kanon för att lära sig spelets grunder.

bambaladam

skärpning, så här blir det:

du och jag kommer spela OCS:Korea parallellt med Semper Fi! (som verkar vara bästa "första TCS-lådfan". Och sen kör vi resten. Sen kanske vi är riktigt gamla.

/Jan

BigPapaBear

Citat från: "bambaladam"skärpning, så här blir det:

du och jag kommer spela OCS:Korea parallellt med Semper Fi! (som verkar vara bästa "första TCS-lådfan". Och sen kör vi resten. Sen kanske vi är riktigt gamla.

/Jan

Ibland är det mysigt att bli dominerad av en annan man.  :oops:  :lol:

Rydfalk

Semper Fi är kanon att lära sig stridssystemet i... inte så mycket OP-sheets att skriva dock.

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

Andreas Lundin

Vore det inte lite ball om vi här på forumet skapade ett eget litet pbem GD '41 (eller nåt annat)?  Likt Lee på CSW tänker göra

CiteraI'm going to take the plunge and run another double-blind game, this time of GD '42. [...]

[...] Ideally I'd have 7 per side, though the Germans can do without a few commanders if necessary since their formations are quite a bit smaller  

What I'd like to do is have each team work together - I'm not going to try to limit intel between various commanders on the same side (too complicated and too lonely when playing) so we can start w/o our full complement as some folks won't be needed until later in the game.

Check out the GD '40 link at the top of the page to see how the GD '40 game went that we ran 10+ years ago.

What's involved: each unit commander (battalion for Germans, Regiments/Brigades for soviets) will be responsible for writing their own Op Sheets and looking at sit maps they get from me and giving written instructions (fairly short, no micromanaging, but tactical intent OK) that I will execute on each player's behalf. We'll run 2 turns for each order cycle, that is: players give me instructions, I run 2 (or perhaps 3) turns, then we get new orders in.

Let me know if you're interested!

länk

Vilka är med? Vem är "judge"?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Vvornth

Vore förbaskat skoj... jag riktigt ryser, men mängden jobb att lägga end känns maffigt.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance