Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs von Mansteins backhandblow

Startat av Strv102r, 25 oktober 2008 kl. 16:11:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Drive to the Baltic avslutades i dag men det kommer att ta tid att rapportera klart. Nästa spel till rakning är alltså från GMT. Jag utgår från att det historiska skeendet är känt.

Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

En suddig bild på kartan med förtydliganden på större städer, tillika anfallsmål för mig.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Spelet har liknande segervillkor som TTT. Jag kan vinna/förlora på sudden death genom att komma över/under ett visst antal VP som ändras från spelrunda till spelrunda. Detta uppmuntrar till att satsa som ryssarna gjorde historiskt och anfalla på två håll samtidigt, både mot KHARKOV och DNEPROPETROVSK, för tar man båda dessa vinner man på sudden och flankhotet i söder, von Manstein backhandblow, blir irrelevant. Man ska bara lyckas lite bättre än ryssarna som ju inte nådde riktigt ända fram i sydost historiskt.

En plan som följer denna logik ser väl ut som bilden visar.

Strv102r

Men med tanke på det gick historiskt vågar jag nog inte vara så våghalsig. Jag satsar på en mer blygsam plan som inte leder till sudden death tidigt i spelet. En sak i taget! Honnörsorden blir kraftsamling och samordning. Jag ska först ta KHARKOV, därefter POLTAVA för att därefter anfalla söderut.

Om det blir hårt motstånd vid KHARKOV kan jag alltid kraftsamla mot sydväst i stället.

Strv102r

Inom ramen för dynamisk beslutfattning avser jag inleda operationen med att anfalla så att jag när som helst kan kasta om kraftsamlingsriktningen mot sydost. Ungefär såhär:

Strunta i förbandförtydligandena. Jag var mitt i arbetet med dem när jag gjorde denna skedesplan så de är delvis fel.

Strv102r

Här har vi då förbandsläget. Tyska div och ryska arméer är utmärkta. Rosa beteckning är Pz/Pzgren förband för tysken. Svar är, ja det vet ni nog. De tre spanbat är från LAH, DR och T respektive. Slask betyder två regstora stridsgrupper av slaskförband. Röda ryska brickor är gardesförband.

Elias Nordling

Jag vet inte om du spelat spelet förut, men som ryss måste du vara väldigt försiktig med dina anfall. Varje steg i förluster är värt oersättliga poäng, och anfaller man rätt på rakt fram är det lätt att förlora på sudden death på ett slag för mycket där man tar en förlust mot att tysken retirerar.

Varje attack ska helst syfta till att döda en tysk enhet (dvs en som inte kan retirera. Så att han till slut inte har tillräckligt för att hålla en kontinuerlig linje, då kan du skicka in förstärkningarna på djupet.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Jag har inte spelat just detta tidigare, men det du säger (skriver) rimmar helt med TTT där jag ju i slutet led av just förlusterna. Situationen är ju faktiskt mycket lik den i TTT, i samma terräng!

Jag ska framförallt undvika onödiga anfall på hans starka förband, den saken är klar.

Strv102r

Så börjar det! Jag får dåligt med activity points pga. dåligt täningslag. Begränsar bredden på starten lite. Nåväl! En SS spanbat slås och 320 div drivs bakåt med förluster.

Tysken drar bakåt mot DONETS för att ta upp ett försvar med stöd av floden.

Strv102r

De tyska slaskförbanden inringas. 6 armén untyttjar luckan och framrycker mot KHARKOV. 3 tankarmy stoppas av en spaningsbataljon.

Strv102r

3 tankarmys pansarkårer framrycker mot ett nästan oskyddat KHARKOV. Tätkåren kommer i princip fram. Tyvärr är täten då utanför egen underhållsorganisations räckvidd vilket gör att något anfall mot KHARKOV inte kan utföras. Tysken hinner reagera och GD sätts in och förstärker stadens försvar. Med hjälp av en SS spaningsbataljon (den nu enda kvarvarande) inringar man min tätkår.I följande impuls når mina två andra kårer fram och inrimgar i sin tur SS bataljonen. Dock är även dessa utanför underhållets räckvidd vilket gör att inga anfall kan genomföras. Underhållsbaserna framgrupperas plågsamt långsamt. SS div DR närmar sig nu KHARKOV.

69 armén anfaller sig sakta närmare BELGOROD.

6 armén tar tag i det tyska infreg ur 320 div som finns kvar bakom mina linjer. Därefter ska armén framrycka i sydvästlig riktning, i stort mot tärningarna. Detta kommer att tvinga tysken att sätta in DR i den riktningen snarare än mot KHARKOV.

Tysken låter 7Pz anfalla min gardesskyttediv, men den håller.

Elias Nordling

Jag ser att tysken inte har kontinuerlig front. Är ni medvetna om att det innebär att du kan ploppa ner dina trupper med strategisk förflyttning varsomhelst på kartan?

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Jag ser att tysken inte har kontinuerlig front. Är ni medvetna om att det innebär att du kan ploppa ner dina trupper med strategisk förflyttning varsomhelst på kartan?

Känns otroligt realistiskt!  :D  :?

I och för sig är det väl inte det enda spelet som lider av den regelproblematiken. Husregla lite!  :up:
En mycket bitter liten man.

Strv102r

När jag läste reglerna förstod jag det att man kan använda administrativ förflyttning genom att placera dessa förband stackade med eller bredvid på kartan redan befintliga förband/underhållsbaser. Detta gör att de som bäst kan nå lika långt som en tät har nått. Det motverkar effektivt "luftlandsättningar" bakom fiendens mer eller mindre existerande linjer. I tidigare spel i serien fanns inte den formuleringen men det stod i Drive to the Baltic att egen kontrollerad terräng var begränsningen. Detta gav större frihet bakom egna linjer men ökade tveksamheten var FLOT (forward line of own troops) var någonstans. Vad detta innebar var inget problem för oss. Helt orealistiska saker husreglar vi bort.

Elias Nordling

OK, så var det kanske, det var ett tag sedan. Men slösa inga aktiveringspoäng på fåniga attacker när han lämnar hålet öppet, tuta och kör med allt du kan, bara!