Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Barbarossa: Kiev to Rostov

Startat av Andreas Lundin, 22 juli 2007 kl. 18:27:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Vvornth

Har det gjorts några uppgraderingar av EFS-systemet med detta släpp? Jag minns EFS från det partiet av AGN+AGC+AGS vi spelade som oerhört statiskt och väldigt berövat från mobil krigföring.

Vance har den fördelen att han är en hyffsat artig prick, för att vara speldesigner.

(Påminner mig förövrigt när en bekant på jobbet blev presenterad som 'a very nice prick' för våra Amerikanska koncerntoppar av vår lätt vimsiga konstruktionschef)
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Elias Nordling

CiteraHar det gjorts några uppgraderingar av EFS-systemet med detta släpp?

En del, vad det verkar.

CiteraJag minns EFS från det partiet av AGN+AGC+AGS vi spelade som oerhört statiskt och väldigt berövat från mobil krigföring.

Jag får känslan att genombrott är något man får jobba litet för i EFS, det kan ju vara så att det inte var systemet det var fel på utan ni som inte visste hur man åstadkom e genombrott i systemet?

Men visst, det är inte OCS där man blåser över halva kartan på en dubbelomgång.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

P-O Jönsson

Det finns ju denna sida om spelet också, http://www.wargalley.com/efs/index.php
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Vvornth

Citat från: "Elias Nordling"Jag får känslan att genombrott är något man får jobba litet för i EFS, det kan ju vara så att det inte var systemet det var fel på utan ni som inte visste hur man åstadkom e genombrott i systemet?

Ouch! Tack för förtroendet... Nja, nu hade vi ju Jonas och Kristian (Liff) på plats samt två stycken andra garvade blippspelare så oförmåga/okunskap var det nog inget tal om. Jag skulle inte helller vilja få det till att det var något fel på systemet utan att det är helt enkelt så det väljer att hantera krigföringen.

Och det var du som nämnde OCS, inte jag!  :P

tinG

Citat från: "Vvornth"
Citat från: "Elias Nordling"Jag får känslan att genombrott är något man får jobba litet för i EFS, det kan ju vara så att det inte var systemet det var fel på utan ni som inte visste hur man åstadkom e genombrott i systemet?

Ouch! Tack för förtroendet... Nja, nu hade vi ju Jonas och Kristian (Liff) på plats samt två stycken andra garvade blippspelare så oförmåga/okunskap var det nog inget tal om. Jag skulle inte helller vilja få det till att det var något fel på systemet utan att det är helt enkelt så det väljer att hantera krigföringen.

Och det var du som nämnde OCS, inte jag!  :P

Blanda inte in mig i det där partiet. JAg var med och en gång och satte upp ett anfall med rumänskt kavalleri! Jag tillhanda höll bara spelen... :D  

Ok Jacob, ni var en bunt mycket erfarna spelare men faktum kvarstår att ingen av er hade spelat EFS innan ni satte upp MONSTERKAMPANJEN.  :shock:  :lol:

Tidskalan är lite kortare i EFS, 2 dagar/runda.
Den håda ZOC:en blir en svår chock för den OCS-vana tysken, och samtidigt en välsignelse för den hårt pressade ryssen.
Det känns på något konstigt sätt som att EFS gör ett bättre jobb att simulera operationell krigsföring än OCS. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det för på något konstigt sätt lyckas ju OCS att producera ett trovärdigt flöde trots sin 'instabila design' med flip-flippar, surprise och mjuk ZOC.
Jag gillar det faktum att attacker görs av alla typer av förband:infanteri, artilleri, små tramstrupper (ZAP, milis, NKVD etc.) och inte bara pansardivisoinerna...

En fråga till er som har KtR:

Vad är värdena på de tyska AT bataljonerna numera? Enl. errata skall dom ha orange MP, dvs att dom ej flyttar under Mot.movement.

Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

silversixx

Jag vill spela EFS igen :)
Det var ju ett roligt spel ju!

Vvornth

Dubbelpost. Ignorera detta.

Vvornth

Citat från: "tinG"Ok Jacob, ni var en bunt mycket erfarna spelare men faktum kvarstår att ingen av er hade spelat EFS innan ni satte upp MONSTERKAMPANJEN.  :shock:  :lol:

Nu var jag iochförsig Ryss och behövde inte bekymra mig så mycket med den rörliga krigföringen (om man inte med rörlig krigföring menar "kuta och sök skydd bakom närmsta flod").

Men vi lirade trots allt två ggr i veckan i 3 månader. Så jag vågar påstå att den samlade erfarenheten väger rätt tungt och inte bara kan förklaras bort med att vi "inte visste" hur man spelar systemet det är ett slött argument.

Jag har inte avfärdat EFS på något sätt, skulle vara kul att testa KtR där styrkeförhållandena är lite jämnare än i tidigare EFS lir. I AGN/C/S så var sidorna så otroligt asymmetriska att scenariot tappade charm. Östfronten är för mig bäst 1943.

Elias Nordling

CiteraMen vi lirade trots allt två ggr i veckan i 3 månader. Så jag vågar påstå att den samlade erfarenheten väger rätt tungt och inte bara kan förklaras bort med att vi "inte visste" hur man spelar systemet det är ett slött argument.

Nja, jag vet inte. Om två personer som aldrig spelat OCS för satte sig att spela Hube's Pocket är jag rätt säker på att de skulle ha rätt mycket samlad erfarenhet av OCS när de var klara. Däremot är jag inte lika säker på att man skulle ha greppat många av de subtiliteter som kan få så dramatiska effekter som OCS har att bjuda på. Jag skulle gissa att de skulle få råspö av en OCS-expert. EFS är ett mer traditionellt system, men jag lämnar ändå öppet för att det kan finnas liknande effekter här.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Vvornth

Jag tycker att det här är en rätt märklig diskussion. Man måste alltså vara expert på spelet för att få uttala sig? Du själv Elias har gjort många jättebra recensioner på spel här på forumet, många som du enligt egen utsago enbart spelat 1-2 ggr. Ska du vara konsekvent så måste du underkänna dina egna recensioner utifrån den logiken. För mig så är ett bra spel komplext samtidigt som det är lättillgängligt.

Och varför denna mani på att hela tiden dra in OCS? Det har vart mycket klagomål (i vissa fall berättigad) på den allmänt lyriska inställningen som visa har till just OCS här på forumet. Jag försöker medvetet undvika att dra in det systemet i diskussionen just därför och bedömma EFS på sina egna meriter.

tinG

Det är märkligt hur känsligt och lättirriterat allt blivit på forumet under december... Det verkar som det blir verbala småbråk så fort som någon yttrar sig.
 :(
Kan vi inte utgå frän att ingen har för avsikt att förplämpa någon annan? Alla vill väl ändå ha besök av tomten imorgon?
 :)

Ang. EFS-erfarenhet.

Allt jag ville säga var att ingen på föreningen Ylva hade tidigare erfarenhet av EFS innan Barbarossa x 3 plötsligt smäldes upp. Självklart fick ni erfarenhet under spelets gång. Jag antar att ni skulle kunna spela effektivare om ni skulle spela det igen.
Jag känner faktiskt lite liknande med Case Blue, detta trots att jag har spelat OCS sedan det kom ut.

God Jul gott folk!

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte